2 computere i netværk - Windows-ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

2 computere i netværk - Windows-ubuntu

Indlægaf hans » 22. feb 2007, 21:42

Jeg har to computere der kører delt internetforbindelse. Begge har WinXP, og "den ene" yderligere ubuntu.
Når jeg kører Windows kan maskinerne begge bruge den printer der er tilstluttet "den anden".
Når jeg kører ubuntu, kan jeg ikke få forbindelse til "den anden" maskine samt printeren.
Jeg kan ikke forstå hvorfor Win-Win virker, men ikke Win-ubuntu!
Er løsningen ekstra netkort i begge maskiner og et croos over kabel imellem dem?
:wink: Hans
Glad hilsen,
Hans

gaffa

2 computere i netværk - Windows-ubuntu

Indlægaf gaffa » 25. feb 2007, 23:21

Hvordan ved du at du ikke kan få forbindelse? Hvad er det du gør, og hvad reagerer ikke som forventet?

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

2 computere i netværk - Windows-ubuntu

Indlægaf hardcorewizard » 26. feb 2007, 12:48

Hvis du har forbindelse i Windows, og du kører multiboot, så er det ihvertfald ikke et hardwareproblem.

Kontroller først om du er på netværket over TCP/IP på din Ubuntu. Forsøg eventuelt at pinge din router og din windows-maskine. Du kan se om du har fået en ip fra din DHCP-server ved at skrive følgende i konsollen:

Kode: Vælg alt

ifconfig


Hvis du skal have fat i den anden maskine over Windows netværk, så skal du bruge Samba. Jeg mener at du kan gøre dette i nautilus ved at åbne følgende adresse:

Kode: Vælg alt

smb:///din-windows-maskine/

hans
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22. feb 2007, 21:32
Geografisk sted: Rødovre

2 computere i netværk - Windows-ubuntu

Indlægaf hans » 24. mar 2007, 16:02

Så lykkedes det: begge mine pc'ere har nu adgang tl printeren! Løsningen var hverken router eller andre dyrere ting og sager, men såmænd en usb-switch!
;-)
Glad hilsen,
Hans

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster