Problemer med skærmopløsningen

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
peterk
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. feb 2007, 15:50

Problemer med skærmopløsningen

Indlægaf peterk » 22. feb 2007, 16:15

Efter at have fulgt udviklingen af Ubuntu fra sidelinjen, samlede jeg endelig mod til at installere den på hardisken.
Det er ikke første gang, jeg har haft Linux på maskinen, men den er altid røget ud igen når problemerne blev for store. Fra mine venner har jeg hørt at tiden måske er moden til at forsøge igen.

Installationen gik fuldstændig problemløst, men jeg fik en skærmopløsning på 1920X1440 - og det kræver næsten lup for at jeg kan bruge den.

Ved at sætte næsen helt ind til skærmen fandt jeg dog et sted hvor det kunne ændres. Jeg valgte 1024X768 som jeg finder passende. Skærmen skiftede straks men frøs - og efter ca. 10 sekunder kom jeg tilbage til lock on-skærmen i opløsningen 1920X1440.
Det sker hver gang jeg forsøger.
Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Problemer med skærmopløsningen

Indlægaf Balder » 22. feb 2007, 17:18

Vil skyde på at du mangler en driver til grafikkortet. Hvilket et drejer det sig om?
Mvh. - Balder

peterk
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. feb 2007, 15:50

Problemer med skærmopløsningen

Indlægaf peterk » 22. feb 2007, 22:24

Ifølge "Belarc" hedder grafikkortet - VIA/S3G DeltaChrome IGP [Display adapter]. Det er et onboard kort på ASUS A8V motherboard.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Problemer med skærmopløsningen

Indlægaf Balder » 23. feb 2007, 07:46

Når Ubuntu installeres bruger systemet standarddriveren Vesa, som fungerer nogenlunde til det meste, men der ligger faktisk mange andre drivere i systemet. Bl.a. en Via driver, som kan tænkes at være den du skal have fat i.

(Driveren hører til; VIA/S3 CLE266/KM400/K8M800/UniChrome, - altså UniChrome, men måske er du heldig at den også klarer DeltaChrome).

For at ændre fra Vesa til Via:
    I en terminal skrives/kopieres: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg (bemærk mellemrum; reconfigure -phigh).
    Der trykkes på Enter.
    Med piltasterne vælges Via driveren.
    Der trykkes igen på Enter.
    Skærmopløsningen vælges med piltasterne.
    Herefter trykkes på Enter, terminalen lukkes og maskinen genstartes.

Med lidt held passer din skærmopløsning nu. Det er dog - som antydet - langt fra sikkert at pågældende driver virker efter hensigten. Fungerer den ikke, må du anvende Vesa driveren, vælge skærmopløsning med piltasterne og så håbe på at systemet respekterer dit valg af skærmopløsning efter genstart.

Skulle det uheldige ske, at øvelsen ender med sort skærm og div. fejlmeldinger, så fortvivl ej. Det er til at rette op på.
Mvh. - Balder

peterk
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. feb 2007, 15:50

Problemer med skærmopløsningen

Indlægaf peterk » 23. feb 2007, 16:21

Tak for en hurtig og kompetent vejledning.

Desvaerre loeste det ikke problemet direkte.
Da jeg genstartede computeren, kunne jeg ikke starte den grafiske brugerflade. Saa gentog jeg oevelsen og valgte VESA i den oploesning som jeg fra starten havde oensket.
Nu er skaermoploesningen OK - selv om der nok er et eller andet der halter i opsaetningen.
Som du kan se er der nu opstaaet problemer med karaktersaettet, men det maa der vaere en nem loesning paa.

Endnu en gang - tak for hjaelpen.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Problemer med skærmopløsningen

Indlægaf Balder » 23. feb 2007, 16:30

Prøv: System > Indstillinger > Tastatur > Layout > Tilføj > Denmark (sæt også flueben) > Op (så det kommer øverst) > Fjern evt. andre sprog > Luk.

Så skulle den være klar igen... :)
Mvh. - Balder

peterk
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. feb 2007, 15:50

Problemer med skærmopløsningen

Indlægaf peterk » 23. feb 2007, 16:53

Så er det også klaret.
Mange tak!

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster