Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 5. mar 2007, 10:29

Nu har jeg endelig haft tid til at lege med det igen..

Jeg har slettet wireless dit og dat, som du sagde..
Fulgt din guide, den genstartede, men jeg kan stadig ikk se nogle trådløse netværk..

Da jeg brugte windows skulle jeg trykke på en knap der sidder i fronten på computeren, for at aktivere/slå det trådløse fra.. Den knap er ikke mulig at benytte mere, kan det have noget med det af gøre??

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf spook » 5. mar 2007, 15:15

Junggren skrev:Nu har jeg endelig haft tid til at lege med det igen..

Jeg har slettet wireless dit og dat, som du sagde..
Fulgt din guide, den genstartede, men jeg kan stadig ikk se nogle trådløse netværk..

Da jeg brugte windows skulle jeg trykke på en knap der sidder i fronten på computeren, for at aktivere/slå det trådløse fra.. Den knap er ikke mulig at benytte mere, kan det have noget med det af gøre??


Lyder da lidt som om dit trådløse netkort er de-aktiveret... Skal lige finde nogen tools til at tjekke det når jeg kommer hjem!
Billede

Kasper
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:47

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Kasper » 6. mar 2007, 21:37

Jeg har præcis samme problemer med mit trådløse netværk. Jeg har kigget lidt med på sidelinien og fulgt rådene, men network manager kan altså heller ikke finde noget netværk hos mig, og jeg ved egentlig ikke om ubuntu kan finde ud af at der er et trådløst netkort i maskinen. Jeg er ved at være tæt på at skifte tilbage til XP. Ikke fordi jeg har lyst, men der kan jeg da i det mindste gå på det trådløse.

Er der flere gode råd at hente i cyberspace eller er det tid til at bide i det sure æble?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Balder » 6. mar 2007, 21:45

Kasper skrev:Er der flere gode råd at hente i cyberspace eller er det tid til at bide i det sure æble?


Feisty Fawn. Så vidt jeg har forstået er det trådløse ok der.
Mvh. - Balder

Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 7. mar 2007, 15:07

SÅ vil jeg som et sidste desperat forsøg, downloade og installere den.. Troede bar den stadig var i beta-stadiet??

Skal jeg bar smide den i under opstart, eller skal jeg afinstallere den tidligere version først?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf spook » 7. mar 2007, 21:42

Junggren skrev:SÅ vil jeg som et sidste desperat forsøg, downloade og installere den.. Troede bar den stadig var i beta-stadiet??

Skal jeg bar smide den i under opstart, eller skal jeg afinstallere den tidligere version først?


Den er ikke i beta - den er i Alpha :)

Men jeg har kørt med den i noget tid, og det kører altså rigtig fornuftigt. Men prøv at hente et program der hedder "hardinfo"

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install hardinfo


Det vil kunne fortælle dig hvilken hardware Ubuntu kan se :)
Billede

Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 8. mar 2007, 08:55

Skal jeg hente "hardinfo" i 6.06, eller i Feisty Fawn?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf spook » 8. mar 2007, 14:42

Junggren skrev:Skal jeg hente "hardinfo" i 6.06, eller i Feisty Fawn?


Prøv at hente den i 6.06, inden du om-installerer - det er trods alt noget nemmere :)
Billede

Kasper
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:47

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Kasper » 8. mar 2007, 22:27

Jeg har installeret hardinfo. Så vidt jeg kan forstå kan den finde et wireless netkort som det benævner som Wlan0. Det er vel for så vidt godt nok, men hvad gør jeg så nu?

Ja man er jo nybegynder så... :-)

Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 14. mar 2007, 17:43

Ved godt der går lang tid imellem jeg skriver, men det er fordi jeg leger med det her når der liig er 5 min ekstra.. Håber det er i orden.. :)

Når jeg prøver at installere Hardinfo kommer følgende fejlmeddelse: E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to corret the problem.

Så sidder en rookie som mig tilbage med et spørgende udtryk i øjnene og tænker "ja klart".. Please hjælp mig :)

fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf fas » 20. mar 2007, 23:16

Det er skam ikke så slemt som det lyder.

Åbn terminalen ved at gå ind i "Programmer" => "Tilbehør" => "Terminal". I terminalen taster du (eller copy/paster) følgende:
sudo dpkg --configure -a

Prøv det, og giv en melding på resultatet.
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

Ravne
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26. mar 2007, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Ravne » 26. mar 2007, 12:07

Junggren skrev:Nu har jeg endelig haft tid til at lege med det igen..

Jeg har slettet wireless dit og dat, som du sagde..
Fulgt din guide, den genstartede, men jeg kan stadig ikk se nogle trådløse netværk..

Da jeg brugte windows skulle jeg trykke på en knap der sidder i fronten på computeren, for at aktivere/slå det trådløse fra.. Den knap er ikke mulig at benytte mere, kan det have noget med det af gøre??


Jeg har fulgt med på sidelinjen, og det virker til, at jeg har nøjagtig det samme problem som "Junggren". Jeg har fulgt de samme gode råd fra "Spook", men Ubuntu synes heller ikke at ville registrere mit netværkskort. Som det er tilfældet for "Junggren" er min laptop ligeledes udstyrret med en knap, der aktiverer eller deaktiverer det trådløse netværk. Den er som "default" indstillet til at være deaktiveret, hvilket jeg altid har fundet ubegribeligt. Jeg formoder at det er kilden til denne misere. Er der noget at gøre? Jeg vil være ked af at afinstallere Ubuntu, for alt andet virker perfekt, og jeg er meget imponeret og begejstret for ideen om Open Source.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Wikzo » 26. mar 2007, 15:39

Junggren skrev:Kan fortælle dig at jeg også konstaterede at det virkede, lidt for hurtigt.. Det er kun min kabel forbindelse der virker :(

Må indrømme jeg snart overvejer at droppe Ubuntu, det er trodsalt på min skole bærbare, så der SKAL det trådløse sgu virke.. Men jeg giver det en uge eller 2 til..

Samme her! Jeg har en Acer et eller andet med et Broadcom-netværkskort (skolecomputer), og det gider bare ikke fungerer trådløst. Kan kun komme på nettet med kabel. Nu går jeg bare og håber, Feisty Fawn kan rette dét problem ...

Forresten er 7.04 ikke længere Alpha. Nu er det Beta :)
Billede

oggenok
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. mar 2007, 21:59

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf oggenok » 27. mar 2007, 22:35

hmmmm
typisk mig....
nå, men så kørte det trådløse netværk altså, så skulle jeg lige prøve at følge den guide du har lavet spook, så gik det galt og nu kan jeg ikke komme på nettet, trådløst. jeg havde noge ttekst stående i filen "wpasupplicant" det slettede jeg til fordel for "ENABLED=0"
nu kan jeg ikke huske hvad der stod, jeg har for mig at det var 3 linier, kan du hjælpe?

oggenok
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. mar 2007, 21:59

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf oggenok » 28. mar 2007, 12:09

@ spook

Jeg kom i min hast til at formulere mig lidt snørklet.

Efter at have fulgt dein guide i denne tråd, kom det op at køre med trådløst netværk, dog var der lige det at jeg ikke kunne se hvilket netværk jeg var på og jeg fik ikke de små vinduer på toolbar som overvåger hastighed osv.

Da jeg så i din signatur at du rent faktisk havde lavet en anden guide som netop kunne rette op dette, gik jeg igang, med det resultat at jeg nu ikke har trådløst internet mere :)

Så jeg har altså installeret network-manager-gnome og det virker fint med "wired" internet.

Som sagt så slettede jeg noget tekst inde i filen "wpasupplicant" som jeg ikke lige fik skrevet ned.

Det ser umiddelbart ud som om at det tråløse netkort ikke bliver tændt, men det gjorde det til at begynde med.

hjælp?

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster