Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 23. feb 2007, 07:28

Kan fortælle dig at jeg også konstaterede at det virkede, lidt for hurtigt.. Det er kun min kabel forbindelse der virker :(

Må indrømme jeg snart overvejer at droppe Ubuntu, det er trodsalt på min skole bærbare, så der SKAL det trådløse sgu virke.. Men jeg giver det en uge eller 2 til..

RoYalPIMP
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. feb 2007, 03:49

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf RoYalPIMP » 23. feb 2007, 16:03

Junggren skrev:Kan fortælle dig at jeg også konstaterede at det virkede, lidt for hurtigt.. Det er kun min kabel forbindelse der virker :(

Må indrømme jeg snart overvejer at droppe Ubuntu, det er trodsalt på min skole bærbare, så der SKAL det trådløse sgu virke.. Men jeg giver det en uge eller 2 til..

Ja det er ikke helt sjovt. Hos mig virker hverken det trådløse eller den normale opløsning (som du også har) :? Så jeg sidder med 1024x768 på en widescreen...fedt fedt.

Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 23. feb 2007, 17:55

Ja, det ikk lig frem noget der gavner lysten til Ubuntu.. Men jeg agter stadig at give det en chance på 2 uger.. Man skal vel bar i gang.. Hvem ved, kan jo være man bliver helt fanatisk :)

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Wrapper » 23. feb 2007, 18:01

Jeg havde det som jer den gang jeg startede med linux. Men prøv at tænke tilbage til den gang man startede med at bruge windows, det var det samme - i hvert fald for mig...

Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 23. feb 2007, 19:38

Ja præcis Wrapper.. Den eneste forskel er at jeg ikk har haft problemer med mit trådløse i Windows ;)

Men ja, man skal bar give det en chance..

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf spook » 25. feb 2007, 12:22

Nå, så må Pappa vel lige på banen med et par bud :)

Trådløst net:

Copy/paste en linie ad gangen:

Kode: Vælg alt

wget http://www.gutaarn.dk/ubuntu/spookmatix.sh
chmod 777 spookmatix.sh
./spookmatix.sh


Bemærk at computeren genstarter bagefter. Det burde give trådløst net m. WPA-understøttelse.

Korrekt opløsning på widescreen:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get 915resolution


Du skriver ikke hvilket grafikkort du har i, men ovenstående skulle fikse opløsningen på Intel-baserede kort :) Husk at genstarte efter installation.

Jeg har selv bandet over nøjagtig de samme ting som jer, men fik hjælp af flinke folk på div. fora. Den stil er hermed givet videre...

Og for nu lige at tage et par ting på forskud, så er her lidt om Mp3-support, flash, java osv på den nemme måde:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=100

God fornøjelse, håber ikke I giver op. Græsset ER grønnere på denne side.
Senest rettet af spook 25. feb 2007, 20:17, rettet i alt 1 gang.
Billede

Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 25. feb 2007, 20:07

Når du siger en linie af gangen.. Mener du så Fx:

wget http://www.gutaarn.dk/ubuntu/spookmatix.sh --> Enter

chmod 644 spookmatix.sh --> Enter

osv?? eller??

EDIT: Jeg har lagt mærke til at langt de fleste guides er lavet til 6.10 Edgy, men da jeg skulle til at installere blev jeg anbefalet at installere 6.06 'eren.. Hvis jeg skal opdatere til 6.10, skal jeg så bar dl image og smide den i drevet, eller skal jeg afinstallere 6.06 først?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf spook » 25. feb 2007, 20:16

Junggren skrev:Når du siger en linie af gangen.. Mener du så Fx:

wget http://www.gutaarn.dk/ubuntu/spookmatix.sh --> Enter

chmod 644 spookmatix.sh --> Enter

osv?? eller??


Bingo :wink:

Dog bør det være 777 i stedet for 644 - retter det lige!
Billede

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf spook » 25. feb 2007, 20:21

Junggren skrev:Ja præcis Wrapper.. Den eneste forskel er at jeg ikk har haft problemer med mit trådløse i Windows ;)

Men ja, man skal bar give det en chance..


Prøv lige at få en XP til at fatte WPA kryptering inden de fik SP2 smedet på. Og selv derefter kan det være nødvendigt med flere patches.

Og lige en ting jeg har tænkt over, når folk påstår at mange linux-distros (f.eks. Ubuntu) er begrænsede out-of-the-box:

Gæt hvilket styresystem der ikke kan vise pdf, doc, xls, rar og en HULENS masse andre brugbare filer uden at få hjælp af andre programmer?
Billede

Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 25. feb 2007, 20:29

Ja var godt klar over det sidste med pdf, og de andre.. Men sgu ikk med SP1 til XP..

Jeg har gjort som du sagde, og den genstartede..

Når jeg så åbner Wireless Assistant for at finde nettet kommer følgende fejl med.: You might have insufficient permissions for Wireless Assistant to function properly.
Did you run it using 'sudo'?


Har installeret det via "add/remove"..


EDIT: Jeg kan stadig ikk finde nogle trådløse netværk med Wireless Assistant, og jeg ved der er min 2 jeg kan komme på her fra..

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Ormen » 26. feb 2007, 10:47

Jeg sidder nu her og bøvler med at komme på mit AP med WPA sikring. AP'et lyser fint op i Network-Manageren, men den vil ikke hoppe på og lade mig indtaste kode. Men hvis jeg trykker på 'Tilslut til andet trådløst netværk', og så indtaster info på mit AP, så hopper jeg lige på ...
Min makker som sidder på XP, kan 2xklikke på mit AP og så indtaste kode og så er han på... er der nogen der kan forklare det?
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf spook » 26. feb 2007, 20:24

Junggren: Wireless Assistant? Væk med det, og hvad du ellers har smidt på af wireless-programmer.

Kør de 3 linier, der bør hente et script fra min server, give det lov til at køre, og til sidst køre det. Hvis du er utryg ved det er du meget velkommen til at åbne selve scriptet i f.eks. Gedit, og se hvad der sker. Det er da Open Source der vil noget :)

Jeg kan dog afsløre at scriptet blot er en automatiseret version af denne guide.

Til Ormen: Når det kommer til AP'er, så får man hvad man betaler for ;)
(den sidste der var nok lige lidt intern...)
Billede

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Ormen » 26. feb 2007, 22:06

spook skrev:Til Ormen: Når det kommer til AP'er, så får man hvad man betaler for ;)
(den sidste der var nok lige lidt intern...)


Mjaaa... nu gav jeg ikke så meget for den DefektLink router.. men prisen taget i betragtning, så fungerer den fantastisk!
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Junggren
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2007, 16:12
Geografisk sted: Holbæk, Vestsjælland

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf Junggren » 28. feb 2007, 22:37

Hey spook..

Kan fortælle dig at efter den har installere scriptet fra din side (stoler skam på dig ;)), så genstarter den, og så sker der ikk en skid..

Ved ikk om det er utimativt nybegynder spørgsmmål (men det er jeg vel også, lidt endnu), men skal man selv gå ind og indtaste oplysninger om det trådløse netværk man vil benytte?? Det smarte er jo netop at man bar sætter den til at søge og så er den der..

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Nybegynder - Hjælp til trådløst netværk

Indlægaf spook » 1. mar 2007, 18:13

Junggren skrev:Hey spook..

Kan fortælle dig at efter den har installere scriptet fra din side (stoler skam på dig ;)), så genstarter den, og så sker der ikk en skid..

Ved ikk om det er utimativt nybegynder spørgsmmål (men det er jeg vel også, lidt endnu), men skal man selv gå ind og indtaste oplysninger om det trådløse netværk man vil benytte?? Det smarte er jo netop at man bar sætter den til at søge og så er den der..


Hvis du klikker på network-manager ikonet i baren foroven, så skulle den da meget gerne vise tilgængelige trådløse net i nærheden... sådan her:

Billede
Billede

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster