Feisty!

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 6. feb 2007, 09:01

Så har jeg smidt Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Alpha 3) på den bærbare, og tænkte at jeg ville krudte op i en tråd for at dele mine erfaringer, og høre om hvordan det er gået for jer andre der også har bundet an med den :)

Første indtryk: wpa er nu understøttet Out-of-the-box, ligesom Network-manager-gnome er med fra start. YES! Jeg loggede uden problemer på mit wlan fra live-cd'en, og kunne sætte installationen igang. Valgte at lade den overtage hele disken, slut med det dual-boot pjat! Installeren gik dog død ved 83%, så jeg genstartede maskinen og startede forfra. Resten af installationen gik smertefrit, tog ca. en halv time. (1.6 GHz Core Duo/1 gb ram)

Første boot viste ingen problemer, dog viste min skærm 1024x768 i stedet for de 1280x800 den burde. Så hopper man jo bare ind i det nye Gnome Control Center - YAY! - og kigger lidt omkring. Finder Synaptic, og søger på 915resolution, der fikser opløsningen på intel i915 grafikkort m. widescreen. Men den var der ikke... hmm... tilbage i Control Center, og ind at kigge på "softwarekilder". Flueben ved universe, og multiverse, og bam, så var der de pakker jeg manglede :)

Ud over førnævnte wpa-support, så bemærkede jeg især at der nu er F-Spot 3.2 i stedet for 2.2 (der så afgjort ikke spiller med et Eos 400D). Det var faktisk forsøget på (trods kraftige advarsler om det modsatte - så kan jeg lære det) at compile netop den version til Ubuntu der fik Apt på min 6.10 Edgy installation til at gå helt i ged. Så jeg fyrede glad op i F-Spot 3.2 - Blot for at konstatere at det går direkte i fejl. Æv altså, men det ER jo en Alpha release. Jeg kan heller ikke finde noget sted at mappe mine windows-taster til noget fornuftigt, men nu vil jeg prøve at smide Beryl på, der ved jeg da hvordan jeg gør det.

Nåja, Firefox er nu på dansk fra start af - bonus!

Jeg vil fortsætte med at skrive mine erfaringer og indtryk herinde, efterhånden som jeg får rodet rundt i det nye :)

Update:
Klokken er nu ca. 10:30, og jeg synes at kunne mærke at det kører noget bedre end Edgy Eft. Rigtig god fornemmelse. Vil prøve min filsystems-optimeringsguide senere, det kan være at den lige giver lidt mere. Det kan også være den brækker hele lortet ned, men nogen skal jo teste skidtet. :)
Billede

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Feisty!

Indlægaf Artificial Intelligence » 6. feb 2007, 11:58

Kanon! Glæder mig til April. Har du Bluetooth (usb) mobil-telefon du kan afprøve?
Har endnu ikke fået mit Samsung Mobil til at connecte til min Ubuntu.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 6. feb 2007, 12:13

Artificial Intelligence skrev:Kanon! Glæder mig til April. Har du Bluetooth (usb) mobil-telefon du kan afprøve?
Har endnu ikke fået mit Samsung Mobil til at connecte til min Ubuntu.


Skægt du siger det. På mit bord ligger en Samsung SGH-X700 (job) og en SGH-E730 (privat).

Det skal da prøves!

Opdatering: Er du GAL det kører godt! Ingen problemer so far, og Beryl var nul problem :)
Billede

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 6. feb 2007, 14:21

Det kører stadig som en drøm. Har lige redigeret et par fotos i The Gimp, og det går MÆRKBART hurtigere. en 2,6mb jpg åbnes på 1½ sekund (hvis ikke gimp er åbent i forvejen, forståes) og det går lynhurtigt med at gemme filer i samme størrelse. Noget hurtigere end XP. Jeg vil forsøge om jeg kan få endnu bedre performance ud af den ved at tweake filsystemet - jeg vender tilbage med et resultat!

Bluetooth og telefoner har jeg ikke rodet det vilde med. Har installeret 2 programmer der skulle kunne styre en mobil, men ingen af dem starter. Jeg gætter på det ikke er programmernes skyld.
Billede

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 7. feb 2007, 09:47

Hmm... Feisty kører stadig godt, men boot-tiden er et problem. Heldigvis ikke kun for mig!

Problemet er at den hænger under boot, i forsøget på at få sig en netforbindelse. Det er der flere problemer i:

1) Den bør indenfor ca. 1½ picosekund opdage at der ikke er noget kabel i, og se at komme videre.

2) I Feisty Fawn er network-manager-gnome alligevel standard, og sørger for at oprette en netværksforbindelse, meget hurtigt efter load af X. Så det er ret ligegyldigt om S40 networking kan få forbindelse under boot.

Jeg har bidraget til bug-rapporten om dette problem, og så må vi se hvad de kommer op med. Det ligner lidt en smutter, men det er jo derfor det hedder "Alpha", og ikke er anbefalet til produktionsmiljøer. FIK I DEN, MICROSOFT? MAN TESTER FØR MAN SÆLGER! Hov, kom jeg til at tænke højt?

Anyways, her er lige to bootcharts for at illustrere problemet:

1) MED netværkskabel, boottid: 1:20
http://img147.imagevenue.com/view.php?i ... _262lo.jpg

2) UDEN netværkskabel, boottid: 1:56
http://img9.imagevenue.com/img.php?imag ... 2_25lo.JPG

Se hvordan det hele sløver ned i 42 sekunder mens S40 networking spekulerer over hvad den skal lave. Eller piller næse eller hvad den nu laver.

Jeg vender tilbage, efterhånden som der sker noget i sagen.
Billede

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 7. feb 2007, 18:37

YEEHAA!!

Så fandt jeg lige en forbandet simpel løsning! Mine meget lange boottider skyldtes jo det overflødige forsøg på at få netforbindelse under boot. Så det vænnede jeg den lige af med!

Kode: Vælg alt

sudo cp /etc/init.d/networking /etc/networking.old
sudo rm /etc/init.d/networking


Det jeg gør, er først at smide en kopi af filen i mappen oven over, og herefter slette filen. Vupti, ingen forsøg på at initiere netværk under boot. Det klarer network-manager jo alligevel for mig når jeg logger ind :)

Ny tid: 31 sekunder
http://img143.imagevenue.com/img.php?im ... _179lo.jpg

Bemærk venligst hvor meget mere effektivt der bootes nu... ingen lange perioder uden aktivitet på cpu og harddisk.

Nu er jeg ENDNU gladere for Feisty! :D
Billede

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Feisty!

Indlægaf eyvind » 8. feb 2007, 10:03

Jeg hopper lige med på "vogn nr. 7 ............ 3. cupé"
Ja - den virker flot......................jeg har dog ikke rodet rundt i den endnu. 8)

Der kom en fejlmeddelelse i live kørsel og efter installation.
og der var stop efter "tag CD ud og tryk enter"
En kold tyr... klarede dog genstarten.

Efter opdatering af 140 pakker kom der en meddelelse om rapportering, men
jeg anede ikke hvad der skulle gøres.
:D

Den er installeret på P4 prescot 3 Ghz / DFI mobo / 2 Gb ram / samsung 19" / 13 Gb HD i skuffe
Nettet finder den selv gennem switch/router/modem - endda midt i pakkekopieringen.

Måske prøver jeg den på en Compaq E500 700Mhz
Rigtige mænd tager ikke backup.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 8. feb 2007, 10:17

eyvind skrev:Jeg hopper lige med på "vogn nr. 7 ............ 3. cupé"
Ja - den virker flot......................jeg har dog ikke rodet rundt i den endnu. 8)

Der kom en fejlmeddelelse i live kørsel og efter installation.
og der var stop efter "tag CD ud og tryk enter"
En kold tyr... klarede dog genstarten.

Efter opdatering af 140 pakker kom der en meddelelse om rapportering, men
jeg anede ikke hvad der skulle gøres.
:D

Den er installeret på P4 prescot 3 Ghz / DFI mobo / 2 Gb ram / samsung 19" / 13 Gb HD i skuffe
Nettet finder den selv gennem switch/router/modem - endda midt i pakkekopieringen.

Måske prøver jeg den på en Compaq E500 700Mhz


Det var da noget af en kraftig maskine du prøver den på... Hvordan er din oplevelse af hastigheden ifht. Edgy Eft?
Billede

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Feisty!

Indlægaf eyvind » 8. feb 2007, 11:17

Kraftig maskine - det er bare en som er flikket sammen med Aopen og sidekanalkølerør.
Umiddelbart virker 7'eren hurtig klar og kontant.
Jeg kæmper lidt med opløsningen (1024) men det går fint med 1024X768 75 hz i stedet for 60
Opstart 60-70 sek (autologon)
Det er rart med harddiskskuffer, for med de mange ældre HD har jeg ubuntu/kubuntu i 3 udgaver på hver sin HD foruden en lille HD i min bærbare Compaq.


http://www.hirsenet.dk/windows.htm
Rigtige mænd tager ikke backup.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 8. feb 2007, 11:45

eyvind skrev:Kraftig maskine - det er bare en som er flikket sammen med Aopen og sidekanalkølerør.
Umiddelbart virker 7'eren hurtig klar og kontant.
Jeg kæmper lidt med opløsningen (1024) men det går fint med 1024X768 75 hz i stedet for 60
Opstart 60-70 sek (autologon)
Det er rart med harddiskskuffer, for med de mange ældre HD har jeg ubuntu/kubuntu i 3 udgaver på hver sin HD foruden en lille HD i min bærbare Compaq.


http://www.hirsenet.dk/windows.htm


Prøv at installere bootchart:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install bootchart


Når det er på kan du i /var/log/bootchart finde en graf over hver boot din maskine laver. Det kunne være interessant at se :)
Billede

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Feisty!

Indlægaf eyvind » 8. feb 2007, 12:56

Her er så opstarten.
http://www.hirsenet.dk/ubuntu.htm
Rigtige mænd tager ikke backup.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Feisty!

Indlægaf eyvind » 8. feb 2007, 13:09

Og en der er lidt hurtigere.
http://www.hirsenet.dk/ubuntu7.htm
:lol:
Rigtige mænd tager ikke backup.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 8. feb 2007, 21:44

eyvind skrev:Og en der er lidt hurtigere.
http://www.hirsenet.dk/ubuntu7.htm
:lol:


Prøv lige det her:

Kode: Vælg alt

sudo cp /etc/init.d/networking /etc/networking.old
sudo rm /etc/init.d/networking


...det burde skære 4 sekunder af din tid :)
Billede

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Feisty!

Indlægaf eyvind » 8. feb 2007, 23:01

Yes - minus 4 sek.
Og muligvis yderligere 4 sek. hvis den kørte hen over bootvælgeren.
Rigtige mænd tager ikke backup.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Feisty!

Indlægaf spook » 8. feb 2007, 23:08

eyvind skrev:Yes - minus 4 sek.
Og muligvis yderligere 4 sek. hvis den kørte hen over bootvælgeren.


Kode: Vælg alt

Gksudo gedit /boot/grub/menu.lst


Sæt timeout til 1 eller 2... små tweaks, men det tæller alt sammen :)
Billede

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster