opsætning af system Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
LarsJensen
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. maj 2023, 17:43

opsætning af system

Indlægaf LarsJensen » 4. maj 2023, 06:34

Jeg bruger Vscode & PHP til programmering.
I Windows skulle jeg sætte dette op til PHP. Dette skulle jeg gøre ved at følge denne sti: "Denne PC > egenskaber > avancerede systemindstillinger > miljøvariabler > path > redigér > ny" og dér skrive "C:\xampp\php".

Hvordan kan jeg "oversætte" denne sti til Linux?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: opsætning af system  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 4. maj 2023, 12:25

Det er der slet ikke brug for, du skal blot installere pakken så vil den selv sætte det op:

Kode: Vælg alt

sudo apt install php


Generelt bør du prøve at lære at bruge pakke systemet frem for som på Windows at hente ting fra forskellige hjemmesider. Det kan spare dig for en masse besvær.

LarsJensen
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. maj 2023, 17:43

Re: opsætning af system

Indlægaf LarsJensen » 5. maj 2023, 05:47

Det var så ikke helt nok.
Ja, jeg gjorde, som du sagde, og der skete en hel masse. Jeg skulle dog stadig finde ud af, hvor php.exe befandt sig, men jeg tror, det lykkedes. :D

Det fik mig dog til at tænke på en ting: Windows gik bort fra dos-kommandoer for 30 år siden (og blev brugervenligt!), hvorfor er det stadig en del af Linux/Ubuntu? Dét er i dén grad brugerfjendtligt!
Jeg havde, på normal vis, forsøgt at installere xampp, men kunne ikke da jeg ikke var superbruger; jeg blev superbruger, men kunne stadig ikke før jeg fandt flere lange & snørklede dos-kommandoer. Så blev programmet også installeret & lagt på skrivebordet, men det tog da timer.
Hvorfor skal det være så bøvlet???

P.S. Hvordan kan jeg markere dit svar som hjælpsomt?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: opsætning af system

Indlægaf Klaus Rasmussen » 5. maj 2023, 09:39

LarsJensen skrev:P.S. Hvordan kan jeg markere dit svar som hjælpsomt?

Ved at trykke på "fluebenet" i det pågældende indslag.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: opsætning af system

Indlægaf AJenbo » 5. maj 2023, 23:50

LarsJensen skrev:Det fik mig dog til at tænke på en ting: Windows gik bort fra dos-kommandoer for 30 år siden (og blev brugervenligt!), hvorfor er det stadig en del af Linux/Ubuntu?


Nej, Windows murede sig inde i et hjørne med dos 2.0, der gjorde det blev mere og mere klodset. I Windows 7 introducerede de PowerShell som en erstatning for at modernisere deres CLI (kommandolinje interface). Linux/Unix har ikke haft samme problem, og deres CLI interface fungerer stadig og er bagudkompatibelt.

Se fx: https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... s-commands

Begge systemer har også en grafisk måde at gøre de fleste ting på, og i begge systemer er der ting, der kun kan gøres via CLI.

Da Linux har haft et godt og stabilt CLI system fra start, er der langt flere guides til det. Ofte når man snakker programmering og server script køre produktions miljøet på en server uden grafik miljø for at spare ressourcer og så er det naturligt at meget af det er fokuseret mere på CLI frem for gui.

Det er også langt nemmere at skrive, hvilke kommandoer du skal skrive, når vi kommunikerer via tekst, frem for en lang række instruktioner:

- Tryk på den grønne knap, der siger "Installer", øverst til højre i vinduet
- Tryk på søgefeltet
- Skrive navnet
- Håb på den kommer frem på første side
- Find den lille lås og tryk på den
- Flyt slideren til højre
- Marker alle de gule felter

Jeg kunne også have guidet dig til, hvordan du kunne installere pakken på den måde, men det er hurtigere og mere præcist at give dig en tilsvarende kommando.

LarsJensen skrev:Jeg skulle dog stadig finde ud af, hvor php.exe befandt sig


.exe og filtyper via navnet er generelt en Windows-ting. På Linux finder den ud af det via filens rettigheder og indhold. At Visual Studio Code ikke kan finde kommandoen selv, må være en mangel fra deres side. Hvis du skriver "php" hvor som helst, vil det fungere, da den bliver installeret som en global kommando. For at finde ud af, hvor en kommando er placeret, kan du bruge "which":

Kode: Vælg alt

which php


LarsJensen skrev:Jeg havde, på normal vis, forsøgt at installere xampp, men kunne ikke da jeg ikke var superbruger; jeg blev superbruger, men kunne stadig ikke før jeg fandt flere lange & snørklede dos-kommandoer.

Der er ikke understøttelse af dos-kommandoer i Linux. Det er nok bash-kommandoer, du har kørt.
LarsJensen skrev:Så blev programmet også installeret & lagt på skrivebordet, men det tog da timer.

Du kom sikkert ud på en masse sidespor, da du ikke var vant til det. Kommandoer er næsten altid langt hurtigere end den grafiske brugerflade.
LarsJensen skrev:men kunne ikke da jeg ikke var superbruger

Så var du nok i gang med at installere det globalt. Det skal du også være superbruger på Windows for at kunne.

LarsJensen skrev:Hvorfor skal det være så bøvlet???

Jeg forstår godt, at det kan være frustrerende, når tingene ikke fungerer som du har det for vane. Hvis du foretrækker at bruge en grafisk brugerflade, så nævn det fremover hvis du ikke ønsker en hurtig kommando, så kan vi skrive hvordan du gør via GUI.

LarsJensen
Indlæg: 11
Tilmeldt: 1. maj 2023, 17:43

Re: opsætning af system

Indlægaf LarsJensen » 7. maj 2023, 08:45

Mange tak for et godt svar, som jeg virkelig har taget til mig.
Gamle cirkusheste og nye vaner, du ved...

Du har fuldstændigt ret; jeg fik blandet tingene sammen.
Da jeg, for 30 års tid siden, købte min første computer, fulgte der en TYK dos-instruktionsbog med. Efter at have afprøvet nogle af kommandoerne, inklusive masser af trykfejl, røg bogen hen i et hjørne, og jeg skrev ikke en linje mere - før nu.

Det er da helt klart, hvis jeg kan nøjes med at skrive: sudo apt install "etellerandet", vil jeg da gøre det.
Bare for eksemplets skyld, hvordan skulle jeg, ved GUI, have installeret xampp og fået det på skrivebordet?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: opsætning af system

Indlægaf Klaus Rasmussen » 7. maj 2023, 15:38

LarsJensen skrev:Bare for eksemplets skyld, hvordan skulle jeg, ved GUI, have installeret xampp og fået det på skrivebordet?

Det kan du ikke! Programmet ligger ikke i repositoriet. Du må downloade det her:

https://sourceforge.net/projects/xampp/files/XAMPP%20Linux/8.2.4/xampp-linux-x64-8.2.4-0-installer.run

Derefter må du installere filen:

Kode: Vælg alt

sudo ./xampp-linux-x64-8.2.4-0-installer.run

Som Windows bruger vil du savne GUI løsninger, men du vil stille og roligt opdage, at terminalen er et uhyre stærkt redskab. Men jeg ved godt at læringskurven kan virke stejl, specielt i begyndelsen.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: opsætning af system

Indlægaf AJenbo » 7. maj 2023, 17:35

Ja desværre tilbyder xampp ikke en bruger venligt installation (.deb, .snap, .flatpack, .appimage), .run er ikke et rigtig format, det er mere som at kalde en fil "xampp.dobelt-klik-på-mig".

Normalt kan du så åbne et program du har hentet via GUI på følgende måde:
- højer klik, egenskabler->rettigheder->tillad at køre filen som et program
- luk
- dobelt klik

Her vil du så støde på det næste problem med xampp, de efterspørg ikke de nødvendige rettigheder og giver i stedet blot en fejl besked. Vi kunne så lave en masse krumspring for at tvinge den til at køre som root, men det er lidt omsonst da selve xampp installations programmet ikke er et gui program og den ville så blot åbne en terminal bagefter. Men det er altså pga. måde som xampp har valgt at lave deres installation på, og ikke at det ikke kan lade sig gøre at have GUI til det i Linux.

Jeg forstår godt at xampp kan være bekvæmt til at sætte et udviklings miljø op, men der er en del steder hvor den benytter sig af hacks og ikke integrere med systemet.

I stedet vil jeg igen råde dig til at installere de pakker der høre til systemet. Siden det er server/advanceret pakker vil de ikke optræde i software centeret. Men du kan installere Synaptic som er en advanceret pakke håndtering.
Der kan du så finde og installere mysql og php (trækker Apache med ind som standard) fra software centeret. perl kommer installeret som standard. FTP er der også mulighed for, men det vil jeg dog fra råde, du kan eventuelt bruge SFTP i stedet som også er der fra start.

At downloade ting fra forskellige hjemme sider og bare køre dem på må og få er en god måde at få rod i sit system på så når det er muligt er det helt klart bedst at bruge de indbygget arkiver, til føje flere pakker til arkivet med et ppa, eller installere fra en .deb. Så kan man være rimelig sikker på det er fornuftigt lavet og kan fjernes korrekt igen senere.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster