Forbindelse til NAS-server

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Forbindelse til NAS-server

Indlægaf karl » 11. jan 2022, 13:48

Hej
Jeg plejer at tilgå min server fra Filer/Andre steder/Nas. Jeg kan se min server og mine mapper. Men når jeg forsøger at åbne en mappe får jeg denne meddelelse: "Kan ikke tilgå sted. Kan ikke montere Windows-deling: Programmet forårsagede forbindelseafbrud."
Jeg har brug for hjælp, da min viden på dette område er stort set ikke til stede.
Vh
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Forbindelse til NAS-server

Indlægaf Klaus Rasmussen » 11. jan 2022, 14:18

Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

gerdm
Indlæg: 35
Tilmeldt: 29. jan 2023, 12:01

Re: Forbindelse til NAS-server

Indlægaf gerdm » 29. jan 2024, 15:04

Hej Klaus!
Jeg har arbejdet i version 18.04, og der var fin forbindelse til NAS'erne. Den vigtigste hed i "Andre steder": Volume_1 on dlink-564fdf-1.local (Volume_1 fordi den har 2 spejlede harddiske). Den forbindelse forsvandt jo ved opgradering til version 20, som andre også har oplevet. Jeg har forsøgt mig med samba, modsat ovenstående uden held.
Så blev jeg gjort opmærksom på cifs - følgende opskrift:
I recently installed Ubuntu 20.04 LTS and took the following steps to successfully mount my Synology NAS in ~/etc/fstab. These steps were also taken in 18.04 LTS
In the NAS, I set up a share (such as Common_Files) and the users/passwords to access the share in the NAS
Then in terminal
sudo apt-get install cifs-utils
create the mount point:
sudo mkdir /media/NAS/Common_Files (or whatever you wish to call your share)
Identify the ip address of your NAS (in my case I set it to a fixed address in my router).
In fstab create the following line (replace n and nnn with the details of your ip address:
//192.168.n.nnn/Common_Files /media/NAS/Common_Files cifs username=your_user_name_in_NAS,password=your_password_in_NAS_share,rw,uid=1000,gid=500
To check that it mounts in termina  sudo mount -a The share mounts cleanly on reboot.

Jeg har
1. sudo apt-get install cifs-utils (det er gjort)
2. sudo mkdir /home/gerd/W-drev (det er gjort)
(det svarer til : create the mount point: sudo mkdir /media/NAS/Common_Files (or whatever you wish to call your share))

Jeg vil nu lære at redigere i fstab. Hvordan gør jeg det?
Jeg skal ha' følgende ind i fstab: //192.168.0.134 /Home/gerd/W-drev cifs gerd,fister2005,rw,uid=1000,gid=500 ,
(hvis det er rigtigt skrevet? og hvordan gør jeg?)

Kan du hjælpe med det?
Vh Gerd

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster