Thunderbird starter ikke op ?? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf vovsen » 7. okt 2020, 16:44

Når Thunderbird postprogrammet starter med min konto sker der intet før jeg har afgivet et password der i øvrigt er 'gammelt'.
Afgives dette 'gamle' password hentes mails ind (Yousee konto POP3), men så kan der ikke sendes mail via kontoen da dette password åbenbart styrer på asmtp serverens kode.
Indtastes den nye kode kan mails ikke hentes.

Jeg har så aktiveret to andre GMAIL-konti og så kræver postprogrammet tre kodebokse der dog alle slukkes når den første gamle kode afgives.
Jeg kan ikke finde noget sted hvor man kan skifte denne gamle kode. Har I et bud på hvordan det gøres?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf AJenbo » 7. okt 2020, 17:20

Jeg kan ikke finde noget sted hvor man kan skifte denne gamle kode. Har I et bud på hvordan det gøres?

Kontakt Yousee

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf vovsen » 8. okt 2020, 15:48

Ork d har jeg gjort så de har hængeører.
'Problemet' lokalt er sådan set, at jeg ikke vil af med min gamle post og opsætningen med mapper hvor post gemmes.
Der ligger ca. 6 GB data mange år tilbage.

Jeg prøvede så lige at starte en totalt opdateret Win10 platform op, hvor posten opførte sig lige dumt.
Den platform er plat, så det gjoprde ikke noget at den blev slettet.
Jeg kunne modtage post, men ikke sende noget.
Efter det var slettet installerede jeg Thunderbird på dansk igen.
Kontonavn og det nye password blev indtastet og vupti kom posten der ligger på yousee-serveren (max 30 dage gammel, så kassen ikke løber fuld). Jeg sendte så lige en testmail til mig selv ?!?!? Jammen Jammen den blev sendt og kom ind fuldautomatisk.
Derfor er jeg tilbøjelig til at mene at posten virker korrekt hos Yousee.

DFer må derfor være et sted i Thunderbird, hvor man gemmer en gammel KODE som jeg ikke lige kan finde og skifte. Koden ligger længere inde i systemet end på den plads hvor programmet selv kommer ud og lægger det nye password der dukker op med et popup for at indtaste et andet password.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf vovsen » 8. okt 2020, 16:11

Jeg kan lave backup af data på to måder:
1: Med Backup-programmet Deja Dup som er installeret men ikke kan ses i Vis Programmer" listen.
Jeg regner med det kan startes via terminal-programmet.

2: Jeg kan lave en kopi af home/.thunderbird hvor ALT ligger parat til indkopiering.
(Nemmest ved at kopiere til en anden mappe og så omdøbe den senere.
Jeg har mest lyst til at bruge denne metode, som jeg kan styre.

Problemet er så blot om den 'generende' dataplads hentes i .thunderbird
Hentes den dér er det jo omsonst at gøre noget.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. okt 2020, 16:13

Hmmm... En strøtanke, har du et program kørende til at styre passwords?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2020, 17:09

Jeg blev lidt tabt i det farve rige sprog, men du redigerer konto indstillinger i thunderbird under Rediger->Konto indstillinger->udgående servere.

P.s. Når du ikke har adgangskode på din maskines opstart vil nøgleringen ikke være låst op, hvilket også kan have indflydelse på hvordan adgangskoder gemmes.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf vovsen » 9. okt 2020, 01:11

@Klaus Måske er det Adgangskoder. Der huskes mange adgangskoder. En del i Firefox.
Der er skam adgangskode på opstarten som nævnt tidligere, men den er sat automatisk til i installationsprocessen, så jeg ikke behøver at indtaste den i starten. Den er der skam (og så er det jeg låses når mit brugernavn beder om koden i starten og så ikke genkender den).
Ja nøgleringen har nok nogle koder, men jeg aner ikke hvordan man kommer ind i den. Der står ikke noget jeg kan genkende i Adgangskoder [så dukker et programnavn op som ikke er i listen: Seahorse]
(GOA (Kode til Gnome onlinekonti 4 stk).
{'macaroon': <'MDAxM2xvY2F0aW9uIHNuYXBkCjAwMTFpZGVudGlmaWVyIDEKMDAyZnNpZ25hdHVyZSD4HvadOXBGS_b4mhrDlx4rPTvbx146K2uezOFF9L0mKQo'>, 'discharges': <'[]'>, 'livepatch': <'65ed2762fe214e47b2ac7ea3db4f8a7e'>}
som jeg på INGEN måde kan genkende.

Jeg skal lige sige at jeg har været igennem ALLE opsætningsmulighederne i Thunderbird, hvor servernavne og kodetyper : SSL/TLS ; Almindelig adgangskode ; POP3.mail.dk og Port 995
Den udgående server er asmtp.mail.dk og port 587 og så de to første ovenfor.

Jeg har så tilføjet en gmailkonto som sagtens kan sende (kan bruge kontaktpersonlisten)

Yousee siger at når deres webmail virker så virker det hele. Grrr

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf vovsen » 9. okt 2020, 01:31

Nu starter Thunderbirdm og jeg kan hente mails (det sker automatisk ved opstart af programmet).
MEN, jeg kan ikke sende mails da password til asmtp-serveren ikke er lavet om til det nye.
Jeg kan ikke finde nogen steder, hvor dette afsenderpassword kan indstilles eller fjernes, hvad det nu er der generer systemet.

Afsendelse af meddelelsen mislykkedes.
Meddelelsen kunne ikke sendes fordi tiden for forbindelsen til SMTP-serveren asmtp.mail.dk løb ud. Prøv igen.


Ovenstående to linjer er, hvad der kommer ud af, at den har forsøgt at sende mail i flere minutter uden held.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Thunderbird starter ikke op ??  Emnet er løst

Indlægaf vovsen » 9. okt 2020, 02:46

HURRA hvor er jeg bare heldig.

Så virker det hele igen.
Og hvordan gør man så lige dét, når der ikke findes nogen direkte plads i systemet , hvor sådant kan ændres.

Jeg gik ind i Rediger - Indstillinger - sikkerhed og så på gemte passwords.
Slettede hele molevitten og fjernede fluen i husk og sæt ind.
Så gik jeg ind på KONTONAVNET og ind i Serverdelen for afsendelse og ændrede servenavnet til noget der ikke er der. Brugte så det nye navn yousee og senere det gamle mail.dk

Så kan det da være syssemet pludselig ville have afsendepassword IGEN (jeg har jo set det ønske tidligere)
Den rigtige kode blev afgivet og flue i huskeboksen.

Så NU VIRKER DET HELE IGEN JUHU.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Thunderbird starter ikke op ??

Indlægaf AJenbo » 9. okt 2020, 03:20

vovsen skrev:men den er sat automatisk til i installationsprocessen, så jeg ikke behøver at indtaste den i starten.

Det er skam også det der gør at nøgleringen ikke er låst op i starten.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster