Op start problem Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 19. okt 2019, 13:43

Hej Jeg prøver i aften
Ajenbo skrev d. 16 okt. Du er godt nok ikke glad for hastigheden på dit internet :D
Jeg har lige taget 3 hastigheds teste her kl 13,26 Download MBPS er 0,3 :( Upload 0,2 det er kun denne her computer (Konens HP der kører ) er alene hjemme, jeg er gået ud og få lidt luft og en pils med naboen.
Naboen siger også vi har skod bredbånds hastighed
Det var derfor jeg tog Computeren med til KBH da min datter downloadet 16.04 for år tilbage.
Fortsat god Lørdag til jer
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2019, 13:56

Jorn skrev:jeg kan ikke komme til Meny til genoprettelse
Skal den nye USB med ubuntu 18.04.3 være i Lenovoen eller skal jeg først sætte den i senere?

Som jeg skrev i mit forrige indlaeg saa har USB'en ikke noget at goere med genoprettelse menuen, det er 2 forskellige loesninger.

Jorn skrev:Er det når Lenovo logoet kommer frem? eller først når lilla baggrund kommer frem? eller når der står ubuntu og prikkerne køre fremad?

Det skal ske paa et tidspunkt efter Lenovo logoet, og foer Ubuntu logoet.

Jorn skrev:skal jeg på noget tidspunkt trykke F3?

Nej, jeg forstaar slet ikke hvordan du er kommet paa den ide, du er den eneste der har naevnt F3 i dette emne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2019, 14:01

Jorn skrev:F12 og F1 vil jeg gerne vide hvordan og hvornår jeg skal gøre tak

F12 skal bruges til at starte fra DVD eller USB, det har altsaa ikke noget at goere med genoprettelses menuen.

F1 faar du nok ikke brug for mere.

Jorn skrev:Hvis jeg skal i F12 skal jeg så også klikke hele tiden på F12?

Ved alle tasterne gaelder det at du skal trykke 1 gang paa det rigtige tidspunkt. Men da det kan vaere svaert at vide hvornaar det er kan det vaere lettere at goere det flere gange ca. paa det rigtige tidspunkt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2019, 14:08

Jorn skrev:Jeg har lige taget 3 hastigheds teste her kl 13,26 Download MBPS er 0,3 :( Upload 0,2
...
jeg er gået ud og få lidt luft og en pils med naboen
...
Fortsat god Lørdag til jer


Ok, hvis det er under 2,0 ville jeg ikke kalde det bredbaand, har I proevet med mobil bredbaand i stedet? Ja det er nok en god idea at faa et lille afbraek fra computeren, god loerdag.

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 19. okt 2019, 23:39

Hej Jeg har nu 6,9 Mbps det er nok det højeste jeg kan opnå. :)
Jeg har prøvet flere timer på at komme til Meny til genoprettelse klikket som en gal på venstre shift tast, nu kommer jeg ikke frem til den orange bjælke med mit navn, computeren går død i ubuntu opstart, Skærm med lysegrønne ok kommer frem fryser, jeg kan intet gøre kun slukke computeren ved at holde start kappen ned til computeren slukker, siden med lysegrønne ok, står dette
u/sda2: recovering journal *A start job is running for hold until boot process finishes up (40s/ no limit
Prøvede ctrl+alt+F3 der stod Ubuntu 18.04.3LTS Jrgen-Lenovo-H30-00 tty3
Last Login: sat May 13 19:41:28 CEST 2017 ontty1
Welcome to Ubuntu 18.04.3 LTS (GNU/Linux 4.15.0-66-generic x86-64
*canonical Livepatch is available for installation
-Reduce system reboot and improve Kernel security, Activate at: https://ubuntu.com/Livepatch
1 pakke kan opdateres
0 opdateringer er sikkerhedsopdateringer
Det jeg skriver her kan i genkende det, eller giver det ingen mening,Jeg tror Lenovoen er gået død

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 19. okt 2019, 23:54

Hej kan i se om min Bios er rigtig sat op Tak
Startup
Primary Boot Sequence
CSM Enabled
Boot mode Auto
Boot priorty Legacy First
Quick Boot Enabled
Boot up Num-Lockstatus On
Keyboardless Operation Enabled

Exit
Save Changes and Exit
Discard Changes and Exit
Load Optimal Defaults
Os Optimized Defaults Disabled

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 20. okt 2019, 00:11

Hej
Under opstart
Prikkerne under ubuntu kører fremad men stopper ved nr 9 så kommer skærm billed med lysegrøn ok og frysser
Jeg trykker ctrl+alt+delete for at komme tilbage til start: Er det forkert ? eller skal jeg gøre noget andet?
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 20. okt 2019, 02:14

Jorn skrev:Hej Jeg har nu 6,9 Mbps det er nok det højeste jeg kan opnå. :)
Jeg har prøvet flere timer på at komme til Meny til genoprettelse klikket som en gal på venstre shift tast, nu kommer jeg ikke frem til den orange bjælke med mit navn, computeren går død i ubuntu opstart, Skærm med lysegrønne ok kommer frem fryser, jeg kan intet gøre kun slukke computeren ved at holde start kappen ned til computeren slukker, siden med lysegrønne ok, står dette
u/sda2: recovering journal *A start job is running for hold until boot process finishes up (40s/ no limit
....
Det jeg skriver her kan i genkende det, eller giver det ingen mening,Jeg tror Lenovoen er gået død

Ja, du har skrevet om det en del gange, men det er stadig ikke relevant mht til at prøve at ordne din computer.

Jorn skrev:Quick Boot Enabled

Prøv at slå den fra, det kan være det gør den nemmer at komme ind i dvs menuer.

Jorn skrev:
Under opstart
Prikkerne under ubuntu kører fremad men stopper ved nr 9 så kommer skærm billed med lysegrøn ok og frysser
Jeg trykker ctrl+alt+delete for at komme tilbage til start: Er det forkert ? eller skal jeg gøre noget andet?
Mvh. Jørgen

Det er lige som om du er gået igang med noget helt andet en det der kan løse problemet. Hvor længe ar du prøve at vente inden du genstarter med ctrl+alt+delete? Det er nok ikke noget der gavner systemet.

Jorn skrev:Prøvede ctrl+alt+F3 der stod Ubuntu 18.04.3LTS Jrgen-Lenovo-H30-00 tty3
Last Login: sat May 13 19:41:28 CEST 2017 ontty1
Welcome to Ubuntu 18.04.3 LTS (GNU/Linux 4.15.0-66-generic x86-64
*canonical Livepatch is available for installation
-Reduce system reboot and improve Kernel security, Activate at: https://ubuntu.com/Livepatch
1 pakke kan opdateres
0 opdateringer er sikkerhedsopdateringer

Vi gav lidt op med at komme ind denne vej pga. du ikke kunne logge ind d. 12. okt 2019, 19:24 (side 1). Men måske er problemet at du skrev dit bruger navn forkert, måske er det "jorn" (altså med småt) eller "jrgen", eller "jorgen" (nu gætter jeg bare). Bemærk at dit brugernavn IKKE er det samme som dit præsentations navn (det som normalt vises på den orange login boks).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 20. okt 2019, 02:21

Her er lige en opsumering af hvordan jeg mener status på de forskellige løsnings modeller er:

1. CTRL+ALT+F3: Du kan ikke få dit brugernavn+adgangskode til at virke.

2. Venstre shift: Det lykkdes kun nogen gange at komme ind så det er ikke så ofte vi kommer videre her.

3. USB: Det virker ikke til at det er lykdes at starte fra USB, men det er ikke klart om alle 3 varianter fra F12 er blevet forsøgt.

4. DVD: Du fik ikke trykket Try Ubuntu første gang, men har ikke forsøgt igen.

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 20. okt 2019, 11:22

Hej AJenbo
Her er lige en opsumering af hvordan jeg mener status på de forskellige løsnings modeller er:

1. CTRL+ALT+F3: Du kan ikke få dit brugernavn+adgangskode til at virke. Jeg har prøvet med mange Login og forskellige Password, da jeg fik Lenovoen for år tilbage fik jeg min datter til at downloade Ubuntu 16.04 på dvd i KBH. da vores bredbåndshastighed ikke er god, har ringet til hende og spurt om hun muligvis kan huske mit Login, Hun kan ikke huske det, jeg kan heller ikke desværre. Mit password er der samme som jeg bruger flere steder, så det kan jeg huske. Er der mulighed for at gøre et eller andet for at starte med et nyt Login og Password uden man sletter mine dokumenter og billeder?

2. Venstre shift: Det lykkdes kun nogen gange at komme ind så det er ikke så ofte vi kommer videre her. I går prøvede jeg i mange timer på at komme ind. Det lykkes ikke, skal jeg vente feks. 5 min ved hver opstart?

3. USB: Det virker ikke til at det er lykdes at starte fra USB, men det er ikke klart om alle 3 varianter fra F12 er blevet forsøgt. I F12 har jeg trykket på alle linier og trykket Enter der sker intet, sker der noget hurtigt eller skal jeg vente måske 5 min mellem hver forsøg?

4. DVD: Du fik ikke trykket Try Ubuntu første gang, men har ikke forsøgt igen. Mener Ubuntu svarede hvis jeg gik videre ville mine dokumenter og billeder blive slettet, jeg prøver igen

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 20. okt 2019, 11:57

Hej AJenbo
Jeg har lige prøvet at starte Lenovoen 3 gange og klikke på venstre shift tast. der skete intet, nu havde den jo stået natten over og sundet sig, hvis jeg havde stresset den
Jeg har også Trykket F12 og klikket på dvd opstart og indsat 16.04, den starter men stopper når prikkerne stopper ved 9 eller 10
skal de prikker ikke køre mere end 9 til 10 gange frem, Prikkerne er vel så man kan se at computeren starter rigtig
De skal vel køre frem én 25 til 50 gange? Det må vel være her der sker en fejl i opstarten?
Jeg når ikke frem til det i skriver jeg skal gøre, derfor skriver jeg det med de grønne ok og om Bios er som det skal være, bare fordi i kan se at Lenovoen er på rette vej eller noget der mangler
Ps. Et hus kan være nok så flot, men hvis fundamentet ikke er godt. så må man starte forfra og alt arbejdet er gået tabt ( mine dokumenter og billeder :( )
I får svar herinde lige så snart jeg kommer ind bag den Orange bjælke
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 20. okt 2019, 15:06

Jorn skrev:Jeg har lige prøvet at starte Lenovoen 3 gange og klikke på venstre shift tast. der skete intet, nu havde den jo stået natten over og sundet sig, hvis jeg havde stresset den

Computeren heler ikke rigtig ved at slappe af, men ok. Ved ikke rigtig hvad jeg skal sige, du må prøve at huske hvordan du gjorde det gange hvor det lykkeds at komme ind, tryk på F3 hvis du syndes det hjælper :/

Jorn skrev:Jeg har også Trykket F12 og klikket på dvd opstart og indsat 16.04, den starter men stopper når prikkerne stopper ved 9 eller 10
skal de prikker ikke køre mere end 9 til 10 gange frem, Prikkerne er vel så man kan se at computeren starter rigtig
De skal vel køre frem én 25 til 50 gange? Det må vel være her der sker en fejl i opstarten?

Hvor længe du vil se prikkerne kommer helt an på hvor hurtig din computer (særlig dit DVD-drev i dettte tilfælde) er. Du kan trykke ESC for at se hvor i opstart processen den er. Det eneste prikkerne indikere er at computeren ikke er gået helt i stå. DVD'er er noget ustabile så det kan sagtens ske at den hopper af i processen, prøv et par gange det lykkdes jo den anden dag.

Jorn skrev:alt arbejdet er gået tabt (mine dokumenter og billeder :()

Siden du kan komme til den orange bjælke tror jeg dine dokumenter og billeder stadig har det fint.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 20. okt 2019, 15:17

Jorn skrev:1. CTRL+ALT+F3: Du kan ikke få dit brugernavn+adgangskode til at virke. Jeg har prøvet med mange Login og forskellige Password

Det er dan samme adgangskode som du normalt har skulle taste hvergang du skulle starte computeren.
Jorn skrev:Er der mulighed for at gøre et eller andet for at starte med et nyt Login og Password uden man sletter mine dokumenter og billeder?

Ja, se 2, 3 og 4. Den kommando du skulle gøre fra root i nr. 2 ville have givet os dit brugernavn.

Jorn skrev:2. Venstre shift: Det lykkdes kun nogen gange at komme ind så det er ikke så ofte vi kommer videre her. I går prøvede jeg i mange timer på at komme ind. Det lykkes ikke, skal jeg vente feks. 5 min ved hver opstart?

Nej, computere har ikke brug for pauser. De er flere ting vi kan gøre der fra når først vi har resultaet fra den første kommando. Så gang du kommer ind vil jeg på det kraftigste råde dig til ikke at lukke det ned før vi har prøvet alt det vi skal der inde.

Jorn skrev:3. USB: Det virker ikke til at det er lykdes at starte fra USB, men det er ikke klart om alle 3 varianter fra F12 er blevet forsøgt. I F12 har jeg trykket på alle linier og trykket Enter der sker intet, sker der noget hurtigt eller skal jeg vente måske 5 min mellem hver forsøg?

Går den bare i stå? Ser du stadig menuen eller er det en sort skærm? Det er det samme som med DVD blot hurtigere og mere stabilt.
Måske har Rufus ikke gjort det rigtig, prøv eventuelt denne i stedet, den har jeg haft gode erfaringer med tidligere:
https://www.pendrivelinux.com/downloads ... .9.8.9.exe

Jorn skrev:4. DVD: Du fik ikke trykket Try Ubuntu første gang, men har ikke forsøgt igen. Mener Ubuntu svarede hvis jeg gik videre ville mine dokumenter og billeder blive slettet

Det sker hvis du vælger "Installer Ubuntu" i stedet for "Prøv Ubuntu". Det er selfølig vigtig du vælger den rigtige, det vil også være sådan med USB.

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 21. okt 2019, 12:09

Hej AJenbo
Jeg prøvede at trykke på det link du sendte, der stod meget jeg ikke forstod, mit engelsk er fra 5 til 7 klasse og det er 50 år siden, jeg kan godt forstå noget tale og skrift, så her er jeg også tynd is, men hvis min datter kommer hjem i dag efter arbejde, vil jeg spørge om hjælp :) men hun er ung med bil og kæreste, så vi ved ikke hvornår hun er hjemme eller om hun kommer hjem i dag.
Jeg prøvede også at komme til Meny Til Genoprettelse ved at holde Venstre shift tast nede + prøvede også at klikke langsomt og hurtigt på venstre shift tast fra kl 20 til 1,30 Kom ikke ind, den startede bare forfra fra start til
jeg kom til orange bjælke. Er det ligesom Lotto enten kommer man ind eller så må man prøve igen og det kan måske tage over 5 timer at komme ind?
Jeg satte 16.04 dvd i Lenovoen og den startede op :D Trykke Try Ubuntu. Nu er skærm billede som det skal se ud, bare uden mine mapper.
Men øverst i højre hjørne før lyd ikonet står der En (Engelsk) Jeg trykkede i try Ubuntu på Dansk, så burde der vel stå dansk (Da) der oppe? tiden er også Engelsk
Der er én mappe med Eksempler
Der er en anden mappe Installér Ubuntu 16.04.02 LTS
Jeg lader skærmen gå i pause, og venter til jeg får besked herfra, hvad jeg skal gøre

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. okt 2019, 12:28

Jorn skrev:Jeg satte 16.04 dvd i Lenovoen og den startede op :D Trykke Try Ubuntu. Nu er skærm billede som det skal se ud, bare uden mine mapper.
Men øverst i højre hjørne før lyd ikonet står der En (Engelsk) Jeg trykkede i try Ubuntu på Dansk, så burde der vel stå dansk (Da) der oppe? tiden er også Engelsk

Det er det rigtige sted :) . Gå dertil igen. Åben Filer (Nautilus) og vælg det nederste punkt Andre steder. Nu kan du se din harddisk som nummer 2 fra Oven. Db-klik på den og db-klik på home. Db-klik på jørgen, så kan du se dine mapper og lave backup.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster