Pc fryser Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Loganxxx
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. okt 2018, 20:16

Pc fryser

Indlægaf Loganxxx » 3. nov 2018, 10:53

Så blev det lørdag og så fik jeg tid til at prøve at se om jeg ikke kan komme lidt videre det problem ubuntu 18.04 har drillet mig med som jeg var inde på i en tidligere tråd, og som jeg nu vil beskrive her. Af og til fryser min pc i skærm, tastatur og mus og alt hvad jeg kan gøre er at holde boot knappen inde og starte helt forfra med at boote fra ny. Når skærm, tastatur og mus fryser, kører musikken fra spotify videre i højtalerne, men frosset på skærmen. Jeg var ved at downloade opdateringer i terminalen og pludselig frøs det hele inkl terminal, og måtte boote forfra igen. Jeg har inde for 30 min været udsat for at må boote forfra 6 gange, og andre gange har det kørt upåklageligt.

Mit grafik kort er Nvidia geforce 710 som den gamle ubuntu 16.04 kørte upåklageligt med. Jeg har igennem terminalen sikret mig at den kører med den rigtige driver, og alt skulle være fint.

Her er teksten fra terminalen:

[sudo] password for logan:
*-display
description: VGA compatible controller
product: GK208 [GeForce GT 710B]
vendor: NVIDIA Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:18:00.0
version: a1
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=nouveau latency=0
resources: irq:26 memory:f2000000-f2ffffff memory:e8000000-efffffff memory:f0000000-f1ffffff ioport:1100(size=128) memory:c0000-dffff



Er der lidt venlige sjæle derude derude der havde en løsning til dette??

Tak, og god lørdag derude.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Pc fryser

Indlægaf lath » 3. nov 2018, 12:36

Loganxxx skrev:Så blev det lørdag og så fik jeg tid til at prøve at se om jeg ikke kan komme lidt videre det problem ubuntu 18.04 har drillet mig med som jeg var inde på i en tidligere tråd, og som jeg nu vil beskrive her. Af og til fryser min pc i skærm, tastatur og mus og alt hvad jeg kan gøre er at holde boot knappen inde og starte helt forfra med at boote fra ny. Når skærm, tastatur og mus fryser, kører musikken fra spotify videre i højtalerne, men frosset på skærmen. Jeg var ved at downloade opdateringer i terminalen og pludselig frøs det hele inkl terminal, og måtte boote forfra igen. Jeg har inde for 30 min været udsat for at må boote forfra 6 gange, og andre gange har det kørt upåklageligt.

Mit grafik kort er Nvidia geforce 710 som den gamle ubuntu 16.04 kørte upåklageligt med. Jeg har igennem terminalen sikret mig at den kører med den rigtige driver, og alt skulle være fint.

Her er teksten fra terminalen:

[sudo] password for logan:
*-display
description: VGA compatible controller
product: GK208 [GeForce GT 710B]
vendor: NVIDIA Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:18:00.0
version: a1
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=nouveau latency=0
resources: irq:26 memory:f2000000-f2ffffff memory:e8000000-efffffff memory:f0000000-f1ffffff ioport:1100(size=128) memory:c0000-dffff



Er der lidt venlige sjæle derude derude der havde en løsning til dette??

Tak, og god lørdag derude.


Hvor meget fysisk RAM har din computer?

Årsag til at jeg spørger om det:
Hvis der er for lidt fysisk RAM i din computer, så er det meget sandsynligt at du oplever det man kalder for trashing.

Løsningen til problem trashing er simeplt: Brug mindre hukommelse, så du skal altså til at lukke programmer.

Start med browsere, for eksempel Chrome og Firefox.

Vigtigt:
Bemærk at du skal være meget tålmodig (ikke lave noget andet end at vente, måske i flere minutter).

Du skal fortsætte med at lukke programmer til der kommer perioder hvor den skifter imellem at være normal og så langsom.

Dernæst så du køre en kommando der deaktivere swap - altså flytter hukommelse gemt i swap ind i RAM
De gør du med denne kommando, hvor du skal huske at du stadig skal være meget tålmodig, da computeren stadig kan være i en delvis trashing tilstand:

Kode: Vælg alt

sudo swapoff --all --ifexists


Dernæst skal aktivere swap igen, således:

Kode: Vælg alt

sudo swapon --all --ifexists


Hvis du er meget utålmodig, så kan du køre kommandoen herover, i stedet for at vente på at programmer lukker ned, men kernen (og der med Ubuntu) kan gå ned, hvorved du taber alt hvad du ikke har gemt, og nogle gange endda også noget du allerede har gemt fordi et filsystem ikke har skrevet dem ned på disken endnu.

Det er dog ikke noget problem, hvis du brutalis genstarter styresystem sådan som du beskriver at du gør, for der kan du tabe data nøjagtig af de samme måde, som jeg har nævnt herover.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Pc fryser  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 3. nov 2018, 17:24

Jeg kan se du ikke har installeret nvidia driveren men kører med den åbne Nouveau driver, den kan til tider være noget ustabil og resultater i at grafikkent ikke længere opdatere (musen køre på sit eget plan).

Du kan installere nvidia driveren ved at åbne software og opdateringer og og gå til fanen yderligere driver, her kan du også installere andre proprietære drivere.

Var det thrashing ville jeg forvente at det også gik ud over lyd og mus og ikke var så bræt.

Loganxxx
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. okt 2018, 20:16

Re: Pc fryser

Indlægaf Loganxxx » 4. nov 2018, 20:49

lath skrev:
Loganxxx skrev:Så blev det lørdag og så fik jeg tid til at prøve at se om jeg ikke kan komme lidt videre det problem ubuntu 18.04 har drillet mig med som jeg var inde på i en tidligere tråd, og som jeg nu vil beskrive her. Af og til fryser min pc i skærm, tastatur og mus og alt hvad jeg kan gøre er at holde boot knappen inde og starte helt forfra med at boote fra ny. Når skærm, tastatur og mus fryser, kører musikken fra spotify videre i højtalerne, men frosset på skærmen. Jeg var ved at downloade opdateringer i terminalen og pludselig frøs det hele inkl terminal, og måtte boote forfra igen. Jeg har inde for 30 min været udsat for at må boote forfra 6 gange, og andre gange har det kørt upåklageligt.

Mit grafik kort er Nvidia geforce 710 som den gamle ubuntu 16.04 kørte upåklageligt med. Jeg har igennem terminalen sikret mig at den kører med den rigtige driver, og alt skulle være fint.

Her er teksten fra terminalen:

[sudo] password for logan:
*-display
description: VGA compatible controller
product: GK208 [GeForce GT 710B]
vendor: NVIDIA Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:18:00.0
version: a1
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=nouveau latency=0
resources: irq:26 memory:f2000000-f2ffffff memory:e8000000-efffffff memory:f0000000-f1ffffff ioport:1100(size=128) memory:c0000-dffff



Er der lidt venlige sjæle derude derude der havde en løsning til dette??

Tak, og god lørdag derude.


Hvor meget fysisk RAM har din computer?

Årsag til at jeg spørger om det:
Hvis der er for lidt fysisk RAM i din computer, så er det meget sandsynligt at du oplever det man kalder for trashing.

Løsningen til problem trashing er simeplt: Brug mindre hukommelse, så du skal altså til at lukke programmer.

Start med browsere, for eksempel Chrome og Firefox.

Vigtigt:
Bemærk at du skal være meget tålmodig (ikke lave noget andet end at vente, måske i flere minutter).

Du skal fortsætte med at lukke programmer til der kommer perioder hvor den skifter imellem at være normal og så langsom.

Dernæst så du køre en kommando der deaktivere swap - altså flytter hukommelse gemt i swap ind i RAM
De gør du med denne kommando, hvor du skal huske at du stadig skal være meget tålmodig, da computeren stadig kan være i en delvis trashing tilstand:

Kode: Vælg alt

sudo swapoff --all --ifexists


Dernæst skal aktivere swap igen, således:

Kode: Vælg alt

sudo swapon --all --ifexists


Hvis du er meget utålmodig, så kan du køre kommandoen herover, i stedet for at vente på at programmer lukker ned, men kernen (og der med Ubuntu) kan gå ned, hvorved du taber alt hvad du ikke har gemt, og nogle gange endda også noget du allerede har gemt fordi et filsystem ikke har skrevet dem ned på disken endnu.

Det er dog ikke noget problem, hvis du brutalis genstarter styresystem sådan som du beskriver at du gør, for der kan du tabe data nøjagtig af de samme måde, som jeg har nævnt herover.

/Lars


Det var usandsynligt at det var rammene eller fyldt harddisk da min computer næsten ikke har noget lagret af dokumenter,film, musik osv, men stort set kun indeholder de programmer den skal bruge for at kunne køre... Da jeg havde 16.04 var det det samme og med samme grafikkort og det hele, men kørte problemfrit...

Loganxxx
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30. okt 2018, 20:16

Re: Pc fryser

Indlægaf Loganxxx » 4. nov 2018, 20:54

AJenbo skrev:Jeg kan se du ikke har installeret nvidia driveren men kører med den åbne Nouveau driver, den kan til tider være noget ustabil og resultater i at grafikkent ikke længere opdatere (musen køre på sit eget plan).

Du kan installere nvidia driveren ved at åbne software og opdateringer og og gå til fanen yderligere driver, her kan du også installere andre proprietære drivere.

Var det thrashing ville jeg forvente at det også gik ud over lyd og mus og ikke var så bræt.


Du havde ret, det var en fejl 40, jeg troede jeg havde installeret driveren(mærkeligt jeg overså det i loggen jeg lagde herind). Den rigtige driver var downloaded, men ikke aktiveret i stedet for Noveau driveren.. Jeg har nu kørt med den rigtige driver på geforce grafikkortet det sidste døgns tid for at se om det hjalp og der er nu ingen crashes længere...

Tak for hjælpen og alle inputsene, og hav en fortsat god søndag aften alle sammen! :)

Mvh

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Pc fryser

Indlægaf AJenbo » 4. nov 2018, 23:37

Fedt at du fik løst dine problemer, hav en god uge :)

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster