Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf xpas2r » 23. sep 2018, 09:37

Hi, hvordan udelukker jeg Firefox og Thunderbird fra den rutinemæssige opdatering i Ubuntu (18.04)?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 23. sep 2018, 10:13

xpas2r skrev:Hi, hvordan udelukker jeg Firefox og Thunderbird fra den rutinemæssige opdatering i Ubuntu (18.04)?

Kun ved grundigt at kigge tilbuddene igennem før du trykker Installér. Men hvorfor dog?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf xpas2r » 23. sep 2018, 12:51

Tja! efter opdatering af Ubuntu 18.04 efter installationen blev programsproget pludselig engelsk, og jeg kunne ikke uden videre komme tilbage til dansksproget programsprog i Thunderbird; iflg Mozilla Thunderbirds hjemmesideforum skyldes sprogændringen, at Ubuntu ikke nødvendigvis opdaterer til den ‘lokal’sprogede nye version ved en opdatering. Kan du garantere det?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 23. sep 2018, 13:08

xpas2r skrev:Tja! efter opdatering af Ubuntu 18.04 efter installationen blev programsproget pludselig engelsk, og jeg kunne ikke uden videre komme tilbage til dansksproget programsprog i Thunderbird; iflg Mozilla Thunderbirds hjemmesideforum skyldes sprogændringen, at Ubuntu ikke nødvendigvis opdaterer til den ‘lokal’sprogede nye version ved en opdatering. Kan du garantere det?

Det mener jeg. Opdatér og gå i Systemindstillinger - Region og Sprog. Sikrér dig at der står dansk i alle 3 felter.
Tryk på Håndtér installerede Sprog - og derefter på udfør for hele systemet.

Det fungerer her hos mig.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf xpas2r » 23. sep 2018, 13:28

Ok, det må vi lade komme an på en prøve ved næste opdatering af Ubuntu / Firefox / Thunderbird; men jeg bliver godt nok ærgerlig, hvis jeg igen skal igennem en afinstallation af Thunderbird for at få dansk igen.
xpas2r
PS: ...indrømmet, har ikke haft problemet tidligere, og jeg har været med siden 12.04.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 23. sep 2018, 13:31

xpas2r skrev:PS: ...indrømmet, har ikke haft problemet tidligere, og jeg har været med siden 12.04.

Har været med siden 9.04, og det har altid været sådan, at i hvert fald efter ny installation har man lige skullet udføre dette med hele systemet.

Endvidere pakken: kde-l10n-da, til evt. KDE-programmer.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf AJenbo » 23. sep 2018, 15:15

Det ville være en rigtig dårlig ide at låse Firefox / Thunderbird da du så ikke ville modtage vigtige sikkerheds opdateringer, men det ville heller ikke sikre dig at sproget er korrekt. Der er kun en Thunderbird, sprogene kommer ud fra de installerede sprog pakker. For Thunderbird heder pakken thunderbird-locale-da, så sørg for at den er installleret og at sproget er rigtig valgt.

xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf xpas2r » 23. sep 2018, 16:07

Tja! Det er lidt vanskeligt at begribe, hvordan det hænger sammen 'inde bagved', når jeg --efter en opdatering af Ubuntu 18.04-- får engelsk som programsprog, derefter sletter thunderbird m/'sudo apt-get remove thunderbird'og så installerer m/'sudo apt-get install thunderbird-locale-da' og alligevel igen får engelsk programsprog; først da jeg sletter alle de steder, som jeg med kommandoen 'whereis thunderbird' kan finde, og derefter bruger 'sudo.... thunderbird-locale-da', ...først dá får jeg dansk programsprog. Og jo jeg havde dansk som sprog i alle 'tre felter' i generelle indstillinger. --- Det er anbefalingen i Mozillas Thunderbird-forum at lade den i Thunderbird (og Firefox) indbyggede opdateringsmekanisme tage sig af opdatering og undgå Ubuntu-distributionens opdatering af disse; det er (til illustration af situationen) i dén sammenhæng også rigtig irriterende, at man efter nyinstallationen af Ubuntu 18.04 skal begynde med at finkæmme (og siden slette) systemet for den med Ubuntu indbyggede TeX/LaTeX-installation for derefter at kunne installere årtes nye TeXLive udgave; Ubuntu 18.04 installerer i efterårsversionen (aug/sept) TeXLive 2017 og ikke(!) TeXLive 2018. Med den erfaring bliver man lidt allergisk over for de i Ubuntu 'indbyggede' versioner af proprietære programmer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2018, 00:15

Det er vist kun mp3 og Nvidia driveren som er proprietære og de kommer egentlig heller ikke med som standard, man skal først vælge dem til under installationen. Resten er åben source.

Firefox og Thunderbird er højt prioteret og er normalt opdateret inden for en dag af release så dem syndes jeg ikke der er god grund til at gå ud og hente andet sted fra. Normalt vil dvs. indbyggede opdaterings funktioner også være slået fra til fordel for det indbyggede i Ubuntu så alt blive opdateret samtidig og på en ens måde, det giver også mening i og med der er et i Ubuntu frem for mange af de andre systemer.
Har du haft det installeret manuelt fra eks. et PPA eller en anden kilde giver det mening at det kan have skabt rod med versionen omkring opdateringen. De har muligvis pakket det på en anden måde og ikke fuldt Ubuntu pakke opbygning. For at udgå konflikter blive alle ikke-officelle arkiver slået fra og hvis der så var forskelle i pakke strukturen kan der være ting der blive erstattet med pakker der ikke er 1:1 med hvad du hade før.
Det er selvfølgelige op til dig hvordan du gør, men hvis ikke bruger dem fra Ubuntu er der ingen officel support eller garanti for at tingende fungere som forventet.

xpas2r
Indlæg: 38
Tilmeldt: 10. dec 2013, 11:36
IRC nickname: xpas2r

Re: Undgå opdatering af Firefox / Thunderbird i Ubuntus opdateringer?

Indlægaf xpas2r » 24. sep 2018, 09:21

Hi!
Tak for det meget opklarende svar, i særdeleshed for det svar, som (indirekte) angår TeXLive! Det blev jeg meget klogere af!
xpas2r

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster