Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 21. aug 2017, 19:23

thj01 skrev:Ja ... men hun er oppe i 4.11
Måske er der noget jeg har misforstået, men er det ikke netop 4.11 jeg får besked på at installere hver gang det ikke virker, og når jeg så har installeret 4.11, så virker det igen?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 21. aug 2017, 19:25

AJenbo skrev:Syndes også det tyder på du har tilføjet et ppa med seneste kerne. Kan der ikke tænkes der er gjort for at under forsøgt på at få ssd og wifi til at virke?

Det kan jeg ikke udelukke, for der blev jo da forsøgt en del forskellige ting, og jeg kan ikke rigtig huske hvad vi prøvede før det til sidst lykkedes.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf AJenbo » 21. aug 2017, 20:45

marie@idiomatic skrev:
thj01 skrev:Ja ... men hun er oppe i 4.11
Måske er der noget jeg har misforstået, men er det ikke netop 4.11 jeg får besked på at installere hver gang det ikke virker, og når jeg så har installeret 4.11, så virker det igen?

Den melder at du køre 4.11-(med den seneste opdatering) men at virtual box ikke er blevet kaliberet til denne og du der for selv skal gøre det manuelt.
Når sagen er at din 4.11 kerne ikke er blevet sat til at kalibere virtual box modulet når der bliver installeret en opdatering.

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:Syndes også det tyder på du har tilføjet et ppa med seneste kerne. Kan der ikke tænkes der er gjort for at under forsøgt på at få ssd og wifi til at virke?

Det kan jeg ikke udelukke, for der blev jo da forsøgt en del forskellige ting, og jeg kan ikke rigtig huske hvad vi prøvede før det til sidst lykkedes.

Jeg kunne ikke se du skulle have tilføjet et ppa, men det ser ud til at man kan installere 4.11 i 16.04 som en del af en driver test pakke.
Jeg vil ikke sige at det er direkte årsagen til at virtual box ikke er sat til at til at blive konfigueret ved nye opdateringer, men jeg kan så heller ikke udelukke det og jeg ved ikke på stående fod hvordan man kunne sætte den til at blive køret automatisk.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 21. aug 2017, 22:12

Altså, først siger VirtualBox at jeg skal køre

Kode: Vælg alt

sudo /sbin/vboxconfig
i en terminal. Når jeg så gør dét, fejler den og siger i terminalen at jeg skal køre

Kode: Vælg alt

apt-get install linux-headers-4.11.0-14-generic
og

Kode: Vælg alt

apt-get install linux-headers-generic
Betyder det ikke at jeg skal installere "linux-headers-4.11.0-14-generic"? Og er det ikke den kerne I taler om?
Når jeg så har gjort dette, kører jeg

Kode: Vælg alt

sudo /sbin/vboxconfig
igen, og denne gang fejler den ikke, men gennemfører blot processen, hvorefter alting virker normalt igen.

I siger at jeg får at vide at jeg har 4.11 installeret. Men får jeg ikke tværtimod at vide at jeg skal installere den for at få vboxconfig til at virke? For mig ser det i hvert fald sådan ud. Men jeg kan selvfølgelig stadig have misforstået hvad der foregår. Jeg håber I vil bære over og være tålmodige med mig hvis jeg er lidt langsomtopfattende.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf AJenbo » 22. aug 2017, 08:33

Bemærk at det er "headers" du bliver bedt om at installere, ikke selve kernen. Det er for at den har de nødvendige filer for at kunne generer virtual box modulet til den kerne du køre... 4.11.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf mbjornbak » 22. aug 2017, 18:13

Jeg tror, at hvis I følger linket,jeg indsætter nedenfor så er der måske forklaringer/hjælp/ fif til det emne,der behandles i denne tråd.
mbjornbak

http://www.techrepublic.com/article/how ... 7459832787

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 22. aug 2017, 21:11

AJenbo skrev:Bemærk at det er "headers" du bliver bedt om at installere, ikke selve kernen. Det er for at den har de nødvendige filer for at kunne generer virtual box modulet til den kerne du køre... 4.11.

Nå, på den måde ... ja, det var jo en væsentlig lille detalje ;) Tak for forklaringen, Anders.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 22. aug 2017, 21:25

mbjornbak skrev:Jeg tror, at hvis I følger linket,jeg indsætter nedenfor så er der måske forklaringer/hjælp/ fif til det emne,der behandles i denne tråd.
mbjornbak

http://www.techrepublic.com/article/how ... 7459832787

Tak for tippet! Men hvad er en "extension pack"? Jeg tror ikke VirtualBox har bedt mig installere nogen "extension pack", og desuden havde jeg allerede problemet inden jeg gik op til VirtualBox 5.1.26. Så umiddelbart kan jeg ikke genkende problembeskrivelsen i artiklen.

Men derfor kan det jo godt være at mit problem har samme årsag alligevel. Skal jeg bare forsøge mig med den procedure han beskriver i artiklen? Kan der ske noget slemt ved det - jeg mener, hvis det nu ikke var dét det handlede om alligevel?

Hvis jeg skal prøve det, skal jeg lige bede om hjælp til at finde det "release number" som XXX skal erstattes af i

Kode: Vælg alt

sudo VBoxManage extpack install --replace Oracle_VM_VirtualBox_Extension_Pack-XXX.vbox-extpack
Er det mon VirtualBox' release-nummer - altså 5.1.26? Eller er det nummeret på en forældet extension pack som jeg formodes at have installeret tidligere uden at vide det? Hvis det er det sidste, hvordan finder jeg så dette nummer?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 22. aug 2017, 21:29

marie@idiomatic skrev:
AJenbo skrev:Bemærk at det er "headers" du bliver bedt om at installere, ikke selve kernen. Det er for at den har de nødvendige filer for at kunne generer virtual box modulet til den kerne du køre... 4.11.

Nå, på den måde ... ja, det var jo en væsentlig lille detalje ;) Tak for forklaringen, Anders.

Men det forekommer mig at det er de samme headers jeg bliver bedt om at installere hver gang. Bliver de mon afinstalleret når Ubuntu henter opdateringer - og hvis ja, hvorfor?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf AJenbo » 22. aug 2017, 21:47

Det er linux-headers-4.11.0-14-generic denne gang, og burde have været linux-headers-4.11.0-13-generic gangen før.
Du kan muligvis få den til at installere headeres sammen med opdateringerne ved at installere den tilhørende edge pakker:
linux-headers-generic-hwe-16.04-edge
linux-generic-hwe-16.04-edge

Efter som at du køre med en edge kerne, ville jeg dog tro du kan rende ind i andre lignende problemer.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 22. aug 2017, 23:23

AJenbo skrev:Det er linux-headers-4.11.0-14-generic denne gang, og burde have været linux-headers-4.11.0-13-generic gangen før.
Det har du nok ret i, så. Det er nok bare mig der ikke har bemærket den lille forskel.
AJenbo skrev:Du kan muligvis få den til at installere headeres sammen med opdateringerne ved at installere den tilhørende edge pakker:
linux-headers-generic-hwe-16.04-edge
linux-generic-hwe-16.04-edge

Efter som at du køre med en edge kerne, ville jeg dog tro du kan rende ind i andre lignende problemer.
Synes du jeg bør forsøge mig med det? Eller skal jeg hellere prøve at hitte ud af hvordan jeg får lov at køre med en ældre kerne?

Nå, men en foreløbig opsummering af hvad jeg tror jeg har forstået indtil videre: Jeg har sådan set to problemer:
1) Der installeres ikke automatisk tilhørende headers når kernen opdateres, og uden disse headers kan VirtualBox ikke konfigureres til at køre med den nye kerne.
2) VirtualBox konfigurerer ikke automatisk sig selv til at køre med den nye kerne efter en opdatering af kernen, og derfor er jeg hver gang nødt til at gøre det manuelt.
Og på en eller anden måde har begge disse problemer (eller kun det ene?) måske noget at gøre med at jeg kører med en meget ny kerne. Og vi ved indtil videre ikke hvorfor jeg kører med så ny en kerne, ej heller hvordan jeg kan lave om på det.

Er det nogenlunde rigtigt forstået?

Og derudover er der også kommet et bud på noget med en extension pack der måske ikke passer til den installerede VirtualBox-version.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf AJenbo » 23. aug 2017, 00:44

Ja det lyder rigtigt.

Her er mine løsnings forslag. Der er helt klart en risiko forbundet ved at forsøge at gå tilbage til en tidligere kerne udegave, ud over at de kan være nødvendige for din hardware fungere optimalt, har jeg heller ikke testet dit scenarie. Jeg kan heller ikke rigtig sige om nogen af dem vil løse det problem du oplever med virtual box.

Hvis du vil prøve at fortsætte med 4.11

Kode: Vælg alt

linux-headers-generic-hwe-16.04-edge
linux-generic-hwe-16.04-edge


Hvis du vil prøve at gå tilbage til 4.10

Kode: Vælg alt

sudo apt remove linux-generic-hwe-16.04-edge
sudo apt install ubuntu-desktop linux-generic-hwe-16.04


Hvis du vil prøve at gå tilbage til 4.4

Kode: Vælg alt

sudo apt remove linux-generic-hwe-16.04-edge
sudo apt install ubuntu-desktop

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 23. aug 2017, 09:25

AJenbo skrev:Hvis du vil prøve at fortsætte med 4.11

Kode: Vælg alt

linux-headers-generic-hwe-16.04-edge
linux-generic-hwe-16.04-edge

Er der nogen risiko forbundet med at prøve denne løsning - jeg mener, ud over at den muligvis ikke hjælper?

Og for lige at få det rigtigt - er det nærmere bestemt

Kode: Vælg alt

sudo apt install linux-headers-generic-hwe-16.04-edge
sudo apt install linux-generic-hwe-16.04-edge
jeg skal køre?

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf marie@idiomatic » 23. aug 2017, 09:29

Her kan man se et eksempel på hvilke opdateringer Softwareopdatering lige nu gerne vil have lov at installere. Fortæller dét noget om hvorfor jeg har den nyeste kerne?

softwareopdatering-170823.png
softwareopdatering-170823.png (81.66 KiB) Vist 405 gange

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opstart af Windows i VirtualBox fejler jævnligt efter softwareopdatering

Indlægaf Klaus Rasmussen » 23. aug 2017, 10:58

marie@idiomatic skrev:Her kan man se et eksempel på hvilke opdateringer Softwareopdatering lige nu gerne vil have lov at installere. Fortæller dét noget om hvorfor jeg har den nyeste kerne?

Nej.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster