Må man slette specialmapperne i hjemmemappen? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf marie@idiomatic » 2. maj 2017, 15:03

Beklager hvis spørgsmålet er dumt, men better safe than sorry:

Jeg har lige installeret Ubuntu på min nye computer og vil gerne slette de særlige mapper, som Ubuntu har anbragt i min hjemmemappe: Billeder, Dokumenter, Eksempler (som vist egentlig er en genvej - hedder examples.desktop i terminalen), Hentet, Musik, Offentligt, Skabeloner og Videoklip.

Er der nogen som helst grund til at jeg burde lade være at slette dem?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?  Emnet er løst

Indlægaf Christian.Arvai » 2. maj 2017, 15:20

Ja og nej.

Lige med "Hentet" kan du nok rende ind i lidt småproblemer. Den mappe er standard til at gemme filer, som fx når at Firefox henter filer lokalt. Du skal nok regne med at rette lidt rundt omkring, hvis du sletter alle de nævnte mapper.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf marie@idiomatic » 2. maj 2017, 15:23

Men de andre kan jeg roligt slette? For så kan jeg jo bare beholde Hentet som den eneste. Så skulle det ikke give nogen problemer?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf Christian.Arvai » 2. maj 2017, 15:26

Det skulle der ikke ske noget ved.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf AJenbo » 2. maj 2017, 15:50

Alle mapper undtagen Eksempler er forventet af mindst et program. Men programmerne bør samtidig være i stand til at håndtere at de er blevet fjernet og spørge hvor du istedet ønsker at gemme dit indhold.

Hvad bruger du egentlig din maskine til, er det noget videoredigering siden den skal være så kraftig og du ikke vil have dokumenter på den :)

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf marie@idiomatic » 2. maj 2017, 16:17

Jeg bruger den primært til oversættelse. Det lyder måske vildt at det kan være så tungt, men min gamle maskine (Intel® Core™ i5-3210M CPU @ 2.50GHz × 4 og 8 GB RAM) blev meget hurtigt meget langsom. Da den så begyndte at vise tegn på at bryde sammen, så jeg alligevel skulle have en ny, ville jeg have én der var kraftigere. Jeg har fulgt nogle kollegers anbefaling til specifikationerne, så det er ikke bare noget jeg selv har fundet på ;-).

Det er nok fordi den oversættersoftware jeg bruger, ikke er optimeret særlig godt og dermed kræver en del ressourcer. Og nogle af programmerne kører jeg i Windows 7 i VirtualBox, og det bruger selvfølgelig også en del af RAM'en.

Men det er ikke fordi jeg ikke vil have dokumenter på maskinen. Jeg har bare min egen mappestruktur som jeg gerne vil genbruge.

Måske skal jeg nøjes med at flytte de særlige mapper til en mappe som jeg ikke behøver at se på til daglig. Så er de der stadig hvis der skulle være et program eller to som savner dem. Medmindre de ikke længere virker hvis jeg flytter dem?

Hvad skal mappen Eksempler egentlig bruges til?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf AJenbo » 2. maj 2017, 16:19

Eksempler er blot så du kan se nogle eksempler på hvordan dokumenter og programmer virker i Ubuntu.

Hvis du flytter mapperne uden at rette referencerne til dem i dine brugerindstillinger (advanceret) vil de ikke fungere efter du har flyttet dem.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf marie@idiomatic » 2. maj 2017, 18:32

OK. Så kan jeg nok lige så godt bare slette dem. (Undtage "Hentet", altså - den kan få lov at blive).

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf marie@idiomatic » 2. maj 2017, 22:44

Tak for hjælpen!

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Må man slette specialmapperne i hjemmemappen?

Indlægaf thj01 » 4. maj 2017, 07:58

Du vinder ingen hastighed ved at fjerne de mapper, så den begrundelse er ligegyldig

Du kunne også omgå problemet med din egen mappestruktur ved at lave den inde i "Dokumenter".


Og så ved jeg at Ubuntu nok skal løse problemet hvis man sletter for meget. Min kæreste formåede at slette skrivebordsmappen. Ubuntu var pænt ligeglad og lagde bare alle filerne på skrivebordet i roden af hendes hjemmemappe ... og DET er uoverskueligt gg
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Spider] og 0 gæster