Installere flash i Chromium (32bit)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Gerd
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. feb 2017, 18:42

Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf Gerd » 6. mar 2017, 18:06

Hej. Jeg er helt ny mht. Ubuntu, så jeg prøver at google mig frem :) Men mht. flash får jeg mange forslag, men intet virker. Da computeren kun har 1 GB ram kører jeg Lubuntu. 32 bit system, så jeg kan ikke bruge Chrome, men må ty til Chromium, som jeg altså gerne vil have til at virke med flash. Jeg er kommet så langt, at jeg er klar over, at jeg skal have pepperflashplugin-nonfree installeret.

Jeg har forsøgt 'sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfree', men får bare at vide:

Pakken pepperflashplugin-nonfree har ingen tilgængelig version, men der refereres til den i en
anden pakke. Det kan betyde at denne pakke blevet overflødiggjort eller
kun kan hentes fra andre kilder

Nå - det hjælper mig intet :(

Jeg har også prøvet at installere synaptic - pakkehåndtering, men når jeg her søger efter pepperflashplugin, får jeg intet.

Jeg har også gennemlæst en tidligere tråd om pepperflashplugin, men blev ikke klogere - nok fordi jeg er helt ny mht. Ubuntu.

En kort installationsvejledning for dummies vil blive påskønnet.

Mvh/Gerd

Brugeravatar
Storm
Indlæg: 122
Tilmeldt: 27. jan 2017, 09:06

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf Storm » 6. mar 2017, 18:12

Tjek i din source list at alt er valgt. Den skulle ligge i multiverse.

Du kan se i Synaptic --> Settings --> Repositories
| AMD Ryzen 1700x 3.4 GHz | ASUS PRIME X370-A | 32 GB 2400 Mhz DDR4 |
| ASUS Nvidia 1070 8 GB | SSD 1000 GB |

Zorin OS 16

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf AJenbo » 6. mar 2017, 19:23

pepperflashplugin-nonfree henter Google Chrome og skrælder Flash ud af den. Siden Chrome ikke længere levere en 32bit udgave af Chrome fungere dette ikke længere og pakken er der for ikke tilgængelig på 32bit maskiner.

Så hvis du vil have flash skal du enten finde en gammel version af Chrome og se om du kan pille flash ud af den manuelt. Eller installere flashplugin-installer og bruge Firefox.

Gerd
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. feb 2017, 18:42

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf Gerd » 7. mar 2017, 16:17

Nå, det er jo en skam :(

Jeg ville oprindelig have valgt Chrome som browser, men fandt så ud af, at den ikke mere fandtes til 32 bit maskiner. Alternativet var så Chromium. Jeg er nødt til at bruge Chrome/Chromium, fordi jeg bruger et par apps hentet i Chrome Webshop, og de findes ikke til Firefox.

Er der nogen, som har kendskab til en 32 bit Linux version af Chrome? Hvis jeg kan få fingre i den, er jeg vel reddet?

Mvh/Gerd

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf AJenbo » 7. mar 2017, 16:27

Du vil også være ofre for kendte sikkerheds huller fejl i en ældre browser :/

Jeg vil råde dig til at bruge Firefox på de sider hvor du SKAL have flash funktionalitet og så Chromium til resten.

Gerd
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. feb 2017, 18:42

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf Gerd » 7. mar 2017, 16:36

Jo, men jeg ville rigtig gerne bruge computeren til at streame sport med en app, som hedder SportZone, og for at streame, skal jeg bruge Flash. Denne app findes ikke til Firefox, .

Men hvis det ikke kan lade sig gøre ................. :(

Mvh/Gerd

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf AJenbo » 7. mar 2017, 16:53

Ok, jeg ville ikke forvente mig for meget af den noget pedagede maskine mht til at streame video. Særlig ikke hvis ikke du kan få en proprietær driver til grafikkortet (se din anden tråd).

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf lath » 7. mar 2017, 17:09

Gerd skrev:Jo, men jeg ville rigtig gerne bruge computeren til at streame sport med en app, som hedder SportZone, og for at streame, skal jeg bruge Flash. Denne app findes ikke til Firefox, .

Men hvis det ikke kan lade sig gøre ................. :(

Mvh/Gerd


Måske er VLC noget for dig - den kan streame video :



Du skriver at du er ny ud i Ubuntu, så bemærk :
Du bør ikke - i bedste Windows stil - downloade software og installere den.

I stedet skal du bruge en pakke manager.

Hvad apps angår, så skal du naturligvis bruge app storen for Android hhv iOs

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Gerd
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. feb 2017, 18:42

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf Gerd » 8. mar 2017, 12:35

Ja det kan godt være, at det ikke går at streame på min gamle computer. Jeg prøvede i hvert fald at streame DR i Firefox, og det gik ikke flydende :)

Jeg er blevet klar over, at man skal bruge en pakkemanager eller passende kommandoer i en terminal for at installere programmer i Linux. Det er også fint, når jeg kan finde programmet i en af de tre pakkemanagers, jeg har installeret, men nu ville jeg så prøve at installere browseren Opera. Den var ikke at finde i mine pakkemanagers, og ved at google fandt jeg flere, som ikke kunne finde ud af det, og nogle som angav en procedure, som omfattede op til ni - for mig i det store og hele uforståelige - kommandoer til en terminal. Uanset hvad man mener om Windows, tager det altså kun to klik, et for at downloade installationspakken og et for at installere - OK man skal også give tilladelse til installationen, så tre klik da :)

Generelt må jeg sige, at jeg er skuffet over Ubuntu. Begejstrede brugere siger, at det er lige så godt eller endda bedre end Windows (det vil jeg godt give dem ret i) og lige så let at bruge som Windows, og det sidste er i hvert fald ikke rigtigt :(

Mvh/Gerd

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2017, 15:44

Meget af det kan gøres grafisk, men det er ofte at hjælpen forgår via terminalen da det er nemmere at søge på teksten og få folk til at gøre præcis det skal gøres frem for at prøve at vejlede til hvor de skal klikke. Det er også nemmere at få fejlbeskrivelserne tilbage fra brugerne på den måde.

Opera er i dag baseret på Google Chrome, men det ser dog ud til at de stadig levere en 32bit udgave.
Den kan hentes her:
http://www.opera.com/da/download
(den er rigtig nok ikke i arkivet som standard)

Når du har hentet den kan du dobbelt klikke på den, trykke installer, skrive din adganskode og det er så det.

I Windows ville du sikkert skulle have trykket Næste en halv snes gange :P

Gerd
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. feb 2017, 18:42

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf Gerd » 8. mar 2017, 16:59

OK - hvis det er så let, tager jeg mine ord i mig igen :) Jeg havde forstået, at det var netop sådan, man ikke skulle/måtte gøre.

Brugeravatar
Storm
Indlæg: 122
Tilmeldt: 27. jan 2017, 09:06

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf Storm » 8. mar 2017, 17:06

Man skal helst undgå det, men der er ikke så mange andre muligheder med Opera's tilfælde. Det bedste og det der er mest sikker er software centeret.
| AMD Ryzen 1700x 3.4 GHz | ASUS PRIME X370-A | 32 GB 2400 Mhz DDR4 |
| ASUS Nvidia 1070 8 GB | SSD 1000 GB |

Zorin OS 16

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installere flash i Chromium (32bit)

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2017, 17:51

Fordelen ved at bruge pakke håndteringen er:

1. Alt software kommer fra den samme kilde så chancen for at komme til at installere noget der ikke er det program man ønsker (eksempel en virus der kamuflere sig) er meget lille.

2. Alle programmer holdes ved lige med opdateringer når man opdatere systemet.

3. Installations processen er den samme for alle programmer.

4. Programmerne er tilpasset nettop den version af Linux som du køre.

5. Afinstallationen forgår altid på den samme måde.

6. Filerne installeres efter den samme struktur så der er styr på hvor tingende ligger.

7. Alle nødvendige afhængigheder installeres samtidig automatisk.

SoftwareCenteret tillader dig at installere det mest brugervenlige af de grafiske programmer, Synaptic kan bruges til at installere en hvilkensomhelst pakke (lige som du også kan med diverse kommandoer i terminalen).

De gode af de eksterne programmer kan også finde ud af at integrere sig med software arkivet, ofte er guiden til at installere dem dog via et par kommandoer selv om det teknisk set også kunne gøres grafisk ved at tilføje arkivet igennem programmet "Software og opdateringer". Så får man stadig fordelene fra 2, 4, 5 og 7.
De rigtig gode (eks. Google Chrom) klare også den del via en installations fil (.deb).

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster