en command, der starter desktop gui? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
gtr

en command, der starter desktop gui?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 29. nov 2016, 21:49

ubuntu 14.04 64bit

I stedet for log in med gui'en, foretages login med ctrl + alt +f2.
Lxde og gnome metacity er installeret.
Kan man med en command starte lxde og gnome metacity?
Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: en command, der starter desktop gui?

Indlægaf AJenbo » 30. nov 2016, 02:53

Hvordan er du endt i denne situation, hvad er målet?

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: en command, der starter desktop gui?

Indlægaf Blueeyez » 30. nov 2016, 14:10

Evt prøv:

sudo service lightdm start

hvis den først skal stopes så skriv stop frem for start..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: en command, der starter desktop gui?

Indlægaf lath » 3. dec 2016, 18:06

gtr skrev:ubuntu 14.04 64bit

I stedet for log in med gui'en, foretages login med ctrl + alt +f2.
Lxde og gnome metacity er installeret.
Kan man med en command starte lxde og gnome metacity?
Tak.


Din X server må have crashed.
Det er meget længe siden at det har været nødvendigt for mig at gå til en terminal for starte X server og desktop op med startx kommandoen.

Jeg kan ikke huske hvad startx skal bruge af parametre, men du kan kigge i manual siden for den kommando:

Kode: Vælg alt

man startx


Du skal være admin bruger for at kunne bruge startx.


Derudover så har systemd nok ændret på nogle af de ting. Jeg ved at login er noget som systemd står for.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: en command, der starter desktop gui?

Indlægaf gtr » 17. dec 2016, 17:17

Det der skete var, at en hdd med ubuntu 14.04 64bit, der blev brugt på en desktop og en notebook, pludselig ikke ville vise login screen på desktop'en. Istedet blev vist en graphical mode error. Min tilgang var, at hvis jeg kunne logge ind med ctrl + alt + f2 og derefter starte en gui, kunne jeg få det til at virke. Det virkede ikke.

Lath. Jeg skrev en pm til dig. Fordi du før har svaret på pms, spørger jeg her, om du læste den? Fordi jeg ikke har modtaget et svar.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: en command, der starter desktop gui?

Indlægaf AJenbo » 17. dec 2016, 19:06

gtr skrev:Det der skete var, at en hdd med ubuntu 14.04 64bit, der blev brugt på en desktop og en notebook, pludselig ikke ville vise login screen på desktop'en. Istedet blev vist en graphical mode error. Min tilgang var, at hvis jeg kunne logge ind med ctrl + alt + f2 og derefter starte en gui, kunne jeg få det til at virke. Det virkede ikke.

Hade du skrevet det fra start kunne alle sikkert have sparet lidt tid og hurtigere kommet nærmere en løsning.

Hvad er det for en "graphical mode error" du får?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: en command, der starter desktop gui?

Indlægaf Claus Henriksen » 17. dec 2016, 23:09

Gtr: Selvom jeg ikke er i tvivl om laths kompetencer er det vist ikke god skik at spørge folk direkte her på siden når andre kan nyde godt af svaret. Og hvis de ikke svarer på pms er det jo nok derfor.
Din beskrivelse af problemet er iøvrigt mangelfuld. Det at der pludselig ikke vises grafik.. Er det efter du har eksperimenteret med mange desktops? Har du haft lynnedslag? Har du adderet nye pakke repos..... Der er mange muligheder. Du bør give mere info.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

gtr

Re: en command, der starter desktop gui?

Indlægaf gtr » 18. dec 2016, 19:48

Man skal skrive en del, hvis man skal forklare udfyldende.

Din beskrivelse af problemet er iøvrigt mangelfuld.

Rigtigt. Jeg har stillet spørgsmålet før, hvor jeg heller ikke fik det til at virke, og burde havde sat en link til den post. Når jeg ikke gjorde det, var det, fordi jeg i denne post ville afgrænse spørgsmålet til brugen af ctrl + alt + f2 og commands til at starte desktop gui'er. Se hvilke svar jeg måtte få og teste dem.

vist ikke god skik at spørge folk direkte her på siden

Pm'en havde ikke noget med denne post at gøre. Jeg skrev sætningen til ham, for at finde ud af, om han havde set den.
laths kompetencer

Pm'en drejede sig om, hvor vanskeligt det er at tilslutte devices til computer card'et. https://www.crowdsupply.com/eoma68/micro-desktop
Efter at have stillet nogle spørgsmål i den forbindelse på trisquel's forum, fik jeg nogle svar, der fortalte, at det er en meget kompliceret opgave. Hvor man skal kontruere pcbs. Jeg har fået den opfattelse, at lath ved noget om dette emne. Derfor ville jeg høre hans kommentarer.
Jeg kunne have stillet spørgsmålet i en post og efterfølgende underrettet ham om post'en i en pm. Jeg vurderede, at ingen andre ville svare på en post med det indhold og fravalgte at skrive den.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster