Finde ikoner til programmer ?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf Kim71 » 29. sep 2016, 20:52

Jeg har installeret et par programmer, som jeg kun kan starte op ved at gå i terminalen og skrive deres navn, da jeg ikke kan findes deres ikoner - hvis de altså har nogle.

Jeg tænker at når jeg på et tidspunkt får installeret en masse programmer, så kan jeg efterhånden ikke huske hvad de hedder, når de skal startes i terminalen hver gang.

Kan man ikke få et ikon til dem, som kan placeres på skrivebordet, og startes ved et dobbeltklik ? Findes det måske allerede, men er bare godt gemt ?

Jeg kører med Ubuntu-mate desktop, og der kommer programmerne ikke frem i dropdownmenuerne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf AJenbo » 29. sep 2016, 20:56

Hvilke programmer, hvordan har du installeret?

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf Kim71 » 29. sep 2016, 20:59

VirtualBox og et program der hedder RankTracker.

Jeg mener at jeg installerede dem begge gennem Terminalen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf AJenbo » 29. sep 2016, 21:02

Virker program(kommando) anvendte du i terminalen?

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf Kim71 » 29. sep 2016, 21:06

Den forstod jeg ikke, det du skrev der.

Jeg åbner programmerne ved at skrive virtualbox og ranktracker i terminalen.

Jeg tænker bare, at jeg må skrive alle disse navne ned på et stykke parpir, efterhånden som der kommer flere programmer på min Ubuntu - men det er jo ikke optimalt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf AJenbo » 29. sep 2016, 21:11

Installerede du det ved at bruge apt eller et andet program der henter fra de officielle arkiver, eks:

Kode: Vælg alt

sudo apt install virtualbox


At skrive at du har installeret noget via terminalen svare lidt til at skrive at du har installeret noget med musen.

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf Kim71 » 29. sep 2016, 22:35

Jeg kan se med Ranktracker, der downloaded jeg programmet og installerede det med ./install.sh

Virtualbox installerede jeg således sudo apt-get install virtualbox-5.1

Har det en betydning hvordan man installere et program, for om man får et ikon eller ej ?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf zob » 29. sep 2016, 22:51

Det har ikke nødvendigvis en betydning hvordan du installerer et program i forhold til om du får et ikon eller ej. Dog kan sådan noget som det install-script du kørte da du installerede ranktracker været skrevet med vidt forskellig formål i sigte (og for den sags skyld også af folk med forskellige ambitioner for hvad du skal have installeret på din maskine). Nu kan jeg ikke se indholdet af installscriptet, så jeg kan ikke sige dig om du har fået et ikon (det kræver enten at der var et ikon med et sted i "pakken" eller at install-scriptet henter et ikon online under installationen).

Virtualbox ser dog ud til at komme fra et repository af en slags, og jeg kan ikke tro andet end at hvis du lige klikker på super-tasten (windows-tasten) og begynder at skrive virtualbox (bare de første bogstaver) vil du se den dukker op i dash (du kan så trække den over på launcheren hvis du ønsker). Du kan også skrive "Oracle VM Virtualbox" som den sikkert hedder på din maskine. En bagvej er at kikke inde i mappen /usr/share/applications her ligger launchere til de fleste af de programmer du har installeret. Disse ikoner kan også trækkes over på din launcher, men hvis de er her, er de altså også i Dash (som er det der kommer frem når du trykker super-tast). Du kan også trykke og holde på Super for at få tips til shortcuts.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf AJenbo » 29. sep 2016, 23:37

zob skrev:hvis du lige klikker på super-tasten (windows-tasten) og begynder at skrive virtualbox (bare de første bogstaver) vil du se den dukker op i dash (du kan så trække den over på launcheren hvis du ønsker)...

Han bruger ikke standard Ubuntu men Ubuntu-Mate så jeg tror ikke det forgår på samme måde, det er nok i en eller anden menu. Offtopic så har Canonical fikset Dash i 16.04 så man nu også kan trække ikonerne til skrivebordet, hvis det er det man ønsker :)

Jeg får et, som zob beskriver, et ikon når jeg installere VirtualBox. Pakken fra det officelle Ubuntu arkiv har dog ikke et versions nummer i enden, så det får mig til at tro du har tilføjet nogle uofficielle kilder, og så er det jo lidt svært at svare på hvordan de virker uden som minimum at vide hvilke det er du har tilføjet.
Du kan eventuelt prøve at installere programmet alacarte og prøve at nulstille program menuen og se om det får programmerne frem i Mate (du skal mulgivis også logge ud og ind igen efter at have nulstillet menuen).

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf Kim71 » 30. sep 2016, 00:32

I den alm version af Ubuntu, var der en søgefunktion, hvor man kunne skrive et programs navn, og så kom det frem. Den funktion kan jeg simpelthen ikke finde i Mate. Jeg tror jeg vil prøve at droppe Mate, og bruge den alm Ubuntu.

Jeg vil prøve at afinstallere Virtualbox og installere den igen. Ubuntu er helt nu for mig, så jeg aner ikke hvor programmerne kommer fra, når jeg skriver de linier i Terminalen, der installere dem.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf AJenbo » 30. sep 2016, 00:50

install.sh må du manuelt have hentet et eller andet sted fra.

Når du bruger apt(-get) til at installere med bruger du de arkiver du har aktiveret på systemet. Som standard er det de officelle Ubuntu arkiver, men man kan også tilføje flere og det ser det ud til at du har gjort. Det gøres normalt enten ved at redigere /etc/apt/sources.list* direkte eller med et program så som add-apt-repository, eller Google Chrome installationen (som gør den automatisk uden du ser det). Normalt bør du kun tilføje arkiver hvis programmet ikke allerede er tilgængeligt via de officielle arkiver, eller hvis det er vigtigt for dig at få en anden version en den der er i Ubuntu's arkiver.
Ubuntu Software installere også programmer via apt arkiverne.

Du kan bruge følgende kommando til at se hvilket arkiv en given pakke kommer fra:

Kode: Vælg alt

apt-cache policy virtualbox-5.1

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf Kim71 » 30. sep 2016, 08:47

install.sh har jeg hentet fra programmets egen side, og installeret gennem terminalen.

Jeg kan godt se der er noget at holde styr på, på Ubuntu og en masse ting dere skal læres.

Når jeg skriver dette apt-cache policy virtualbox-5.1 - får jeg dette

virtualbox-5.1:
Installed: 5.1.6-110634~Ubuntu~xenial
Candidate: 5.1.6-110634~Ubuntu~xenial
Version table:
*** 5.1.6-110634~Ubuntu~xenial 100
100 /var/lib/dpkg/status

Men jeg tror den kommer fra deres egen side - https://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads Det er her jeg har fundet den linje der skal skrives i terminalen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Finde ikoner til programmer ?

Indlægaf AJenbo » 30. sep 2016, 15:31

Ja ok, du skal nok vende dig til at største delen af programmerne ikke bør hentes men blot installeres var arkiverne eventuelt grafisk via Ubuntu Software. Elleres ender du med nogle pakker som vi ikke kender og sikkert også uden automatisk opdateringer til alle programmerne. Den aktuelle version af VirtualBox i Ubuntu er 5.0.24.

I den guide du linker til kan du se at det første skridt er at redigere i /etc/apt/sources.list
Hele den manøvre hade du kun behøvet hvis det var kritisk for dig at få VirtualBox 5.1

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster