Gui i Ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gui i Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 5. okt 2016, 01:51

Jeg bruger ikke Qfinder og forstår ikke hvorfor du føler du har brug for den, det eneste den fortalte mig var den adresse jeg allerede kendte.

Netværk layout er hvordan dine dimser er forbundet i et netværk Eks.
Både min computer og min NAS er sluttet direkte til min internet router på LAN-siden via kabel, og de har der med begge en IP der starter 192.168.0.*

Det jeg gerne ville vide mht til portene var hvor du hade åbnet for dem, eks. har du åbnet for dem i din Router så folk fra internettet kan tilgå dit udstyr? Har du åbnet for dem i NAS'en, eller har du installeret in Firewall (i så fald hvilken og hvordan er den sat op) i Ubuntu og efterfølgende åbnet for nogle porte der?

80 og 8080 er kun til NAS'ens web konfigurations side og ikke til broadcast (autodiscover som Qfinder vist bruger) eller Samba m.m. som anvendes til selve fildelingen.

KimWulff
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27. sep 2016, 09:25

Re: Gui i Ubuntu

Indlægaf KimWulff » 5. okt 2016, 10:40

AJenbo skrev:Jeg bruger ikke Qfinder og forstår ikke hvorfor du føler du har brug for den, det eneste den fortalte mig var den adresse jeg allerede kendte.

Det er meget nemmer den styre firmware opdateringerne osv, men jeg kan godt se at her i Ubuntu finder OS systemet nemt nassen, hvilket Win jo havde svært ved ind imellem, og da jeg ALDRIG før har været uden Win os så er det meget svært at slippe de automatiske ting man havde indarbejdet under brugen af Win ( jeg har ikke helt sluppet MS Windows endnu som 1 & eneste prioritet )
AJenbo skrev:Netværk layout er hvordan dine dimser er forbundet i et netværk Eks.
Både min computer og min NAS er sluttet direkte til min internet router på LAN-siden via kabel, og de har der med begge en IP der starter 192.168.0.*

Nåå ja ja det er det , havde bare ikke tænkt over at det kaldes layout ;-)
AJenbo skrev:Det jeg gerne ville vide mht til portene var hvor du hade åbnet for dem, eks. har du åbnet for dem i din Router så folk fra internettet kan tilgå dit udstyr? Har du åbnet for dem i NAS'en, eller har du installeret in Firewall (i så fald hvilken og hvordan er den sat op) i Ubuntu og efterfølgende åbnet for nogle porte der?


Nej der er ikke åbnet for nogen porte i min router end dem der er generelle (UPNP) virker fint nok, Gufw firewall konfigureret til porten nr 1194 & 5349 udp.

AJenbo skrev:80 og 8080 er kun til NAS'ens web konfigurations side og ikke til broadcast (autodiscover som Qfinder vist bruger) eller Samba m.m. som anvendes til selve fildelingen.


Jeg skrev jo også etc. efter følgende og at det var de porte som nassen selv havde forslået, eller det var det der skulle ha stået hvis det ikke gør ;- O.

Men kan godt se at det ikke her i linux er nødvendigt at bruge den, så nu ryger den ud i papirkurven.
mvh
Kim

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gui i Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 5. okt 2016, 11:43

KimWulff skrev:Nej der er ikke åbnet for nogen porte i min router end dem der er generelle (UPNP) virker fint nok, Gufw firewall konfigureret til porten nr 1194 & 5349 udp.

Lukket dem specifikt eller lukket alt og kun åbnet for dem?

KimWulff
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27. sep 2016, 09:25

Re: Gui i Ubuntu

Indlægaf KimWulff » 5. okt 2016, 14:17

Der er lukket for alt dvs der er jo en firewall, indbygget måske den skulle lukkes ned ,som styre det selvstændigt, og så UPnP, dog kan jeg gå ind og slætte porte op efter eget behag (dd-wrt flashet Buffalo router) jeg har ikke problemer med at hverken komme ud eller ind DOG vil jeg sige at jeg er ret træt af at min vpn ofte disconnecter men det er ofte efter nogele timer uden aktivitet fra min side, men det burde den jo egentlig ikke gøre, jeg havde nogenlunde de samme problemer i Win blot ville den ikke holde kontakten i ret lang tid af gangen, hvorfor ved jeg ikke , supporten mente det var portne som skulle sættes op, hvilket jeg gjorde men det hjalp lige lidt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Gui i Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 5. okt 2016, 14:40

Er du uden for det netværk hvor nas'en er? Jeg er ikke rigtig med på hvad den første sætning er i relation til.

Nogle internet udbyder (eks YouSee) afbryder forbindelser efter længere tid uden aktivitet. En del forbindelses tyder understøtter et keepalive signal hvor den periodisk sender lidt pakker frem og tilbage for at holde forbindelsen aktiv. Det kunne du eventuel prøve at se om din VPN løsning understøtter.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster