ingen adgang som superbruger Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

ingen adgang som superbruger

Indlægaf leifjoha » 24. jul 2016, 16:00

Efter at have søgt at lave statisk IP adresse skete følgende blokering

l
leif@leif-Ubuntu:~$ sudo gedit /etc/network/interface
[sudo] adgangskode for leif:
leif er ikke sudoersfilen. Denne handling vil blive rapporteret.
leif@leif-Ubuntu:~$


Jeg kan ikke bruge sudo mere - hjælp

Leif

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ingen adgang som superbruger

Indlægaf AJenbo » 24. jul 2016, 16:15

Se hvilke andre brugere der er og hvilke der er admins:
Systemindstillinger->Brugerkonti

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: ingen adgang som superbruger

Indlægaf leifjoha » 24. jul 2016, 17:00

Der står kun mig som hele tiden, men da jeg vil prøve at låse kontoen op, skal jeg bruge min superuserkode akkurat som når jeg skal installere og fjerne programmer og ved brug af sudo i terminalen.
Den kode bliver ikke accepteret
Dit forsøg på at godkende mislykkedes Prøv igen

og så er sløjfen uendelig.
Detaljer handling
com.canonical.controlcenter.user-accounts.administration

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ingen adgang som superbruger

Indlægaf AJenbo » 24. jul 2016, 17:26

Så bliver du nød til at starte op i gendannelsestilstand og genindsætte dig som admin på systemet. Du vælger gendannelsestilstand i GRUB opstarts indlæseren, under Advanceret.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: ingen adgang som superbruger

Indlægaf leifjoha » 24. jul 2016, 18:32

Selve min indlogning med password fungere fint, det er blot min superuser tilstand der er tabt.

Du kender mig jeg er parat til alt, men skal dog nurses. Grub kikker jeg på hver dag, da Ubuntu som "nødløsning" på en crashed Windows 10 er lagt parallelt ind. og jeg kan fra Ubuntu lave alt (næste alt) med mine Windows filer.

Altså fulgte jeg dig og valgte avanceret og endte på menuen, hvor jeg valget resume/geninstal(?) men så kom jeg til en ny menu, hvor jeg ikke kan gennemskue, hvad jeg skal vælge for at få min superuser tilstand reetableret.

Jeg skal altså have hjælp til at vælge i menu 2 under Grub og komme videre.

kh
Leif
NB Jeg kører udmærket med det bestående, men vil gerne have mine superuserrettigheder tilbage. Dvs nyd solskinnet og lav dit svar, når du igen har tid. Hvad angår lampp/php var jeg doven og smed 7 ud og etablerede 5. Så kan jeg bruge mine gamle koder. Nu drikker jeg rødvin og "nyder" varmen

Kl 22 havde jeg ændret det administrative password ud fra en beskrivelse i askubuntu men mit sudo password er stadig utilgængelig, jeg troede det var det samme. Jeg har nu 3 -4 metoder ikke lige logiske til ændring af det administrative password. Jeg valgte ROOT i 2. menuen

22.30 Troede jeg havde fundet fra psychocats.net metode til ændring af password via advance (menu 1) og root (menu2). Jeg ændrede også et password gennem en metode, der lignede den du antydede - jeg fandt en lille tilføjelse så jeg kunne se username, men det var stadig ændring afdet administrative login password, ikke det til sudo funktionen som stadig giver fejlmelding og ikke lukker op. Nu kan jeg med dette adm password rette i bruger via systemindstillinger, så den er da kommet til live, men stadig ikke nogen åbning for sudo

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ingen adgang som superbruger  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 24. jul 2016, 22:58

Problemet er ikke at adgangskoden er forkert, men at du ikke længere er administrator og der for slet ikke kan anvende sudo. Du skal der for tilføje dig selv til sudo gruppen, det kan gøres med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

adduser leif sudo

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: ingen adgang som superbruger

Indlægaf leifjoha » 25. jul 2016, 07:15

Kære Jenbo.

Tak for din tålmodighed og svar. Jeg valgte efter at havde indsamlet omkring 6 forskellige løsningsmodeller på nettet ud over dit forslag, at genindlæse Ubuntu selvfølgelig efter passende kopiering til ekstern HD af dokumenter.

Jeg har vist gennem disse 6 forslag fået lavet noget værre rod og skulle alligevel rydde op. Der er egentlig for mange fora og "kloge" mennesker rundt i verden. Det v ærste var en You Tube film om at rette problemet. Kompliceret og umulig at følge medens videoen afspilles.

Tak for din venlighed, jeg advarer dig, jeg skal nok komme tilbage

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster