Ændring af farveopsætning

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
ksor
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29. apr 2013, 11:15
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Ændring af farveopsætning

Indlægaf ksor » 13. jun 2016, 17:24

Jeg supporterer ældre medlemmer af familien via TeamViewer og har en bruger, som anvender Lubuntu og Firefox.

Han kontaktede mig så i dag med et problem, hvor han i flere felter i Firefox IKKE kunne se indholdet - som om det var skrevet med hvid skrift på hvid baggrund. Diverse faldlister/comboboxe var ligeledes "uden indhold" indtil man pegede på - og valgte noget - så kunne man se, hvad man havde klikke på - men når listen ruller op igen, "forsvandt" det igen (=hvid skrift på hvid baggrund - måske !)

Hvordan er dette sket og vigtigere, hvordan rettes det ?
Mvh
KSor, Århus V
Skype: keldsor

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf AJenbo » 13. jun 2016, 18:00

Hvis programmet er blevet åbnet under en opdatering kan det have indlæst en ikke fuldstændig grafik bibliotek. Sikre dig at alle opdateringer er installeret og genstart.

Der kan også være mange andre årsager til problemet, så hvis det fortsætter må du lige prøve at grave lidt dybere, eks. Hvilket grafikkort og driver anvendes der.

ksor
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29. apr 2013, 11:15
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf ksor » 15. jun 2016, 20:20

Jeg har set på problemer i dag, men uden at komme videre.

Jeg sikrede mig at maskinen var fuldt opdateret.

Jeg gik ind i about:config og søgte på "color" - der var tilsyneladende IKKE rettet noget der !

Jeg aner ikke, hvordan jeg skal finde ud af hvilke drivere der anvendes, og grafikkortet er direkte på bundkortet i en ældre ThinkCenter - men hvad de nærmere specifikationer er, ved jeg ikke.

Kan man ikke "Resette" eller "Nulstille" hans Firefox uden at ødelægger hans links/bogmærker/bogmærkelinie ?
Mvh
KSor, Århus V
Skype: keldsor

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf Blueeyez » 15. jun 2016, 22:43

I hjem mappen er der en skjult mappe der hedder .mozilla omdøb den til .mozila2 (Luk venligst Firefox ned inden)
Se om problemet stadig eksistere.
Hvis ikke, så skyldes det en fejl i profilen af Firefox.. Hvis problemet fortsætter derimod, så er det jo værre..
Du bør os åbne en terminal og skrive: sudo apt update; sudo apt upgrade
Herefter genstarter du og åbner igen en terminal og skriver:
sudo apt autoremove
Dette rydder op i ældre biblioteker mm. som ikke er nødvendige mere..
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

ksor
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29. apr 2013, 11:15
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf ksor » 16. jun 2016, 05:38

Thx, Blueeyes - det prøver jeg !
Mvh
KSor, Århus V
Skype: keldsor

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2016, 08:25

Lubuntu er lidt skrabet så skal nok bruge terminalen til en del af det, du kan se hvilket grafikkort der er i maskinen med denne kommando:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga


I stedet for at omdøbe mozilla mappen forslår jeg at du logger ind med en gæste session og ser om det er det samme der.

For at nulstile men beholde bogmærker skal du først eksportere bogmærker, slette mozilla mappen, og så impotere bogmærker.

ksor
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29. apr 2013, 11:15
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf ksor » 16. jun 2016, 16:07

AJenbo skrev:Lubuntu er lidt skrabet så skal nok bruge terminalen til en del af det, du kan se hvilket grafikkort der er i maskinen med denne kommando:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga


I stedet for at omdøbe mozilla mappen forslår jeg at du logger ind med en gæste session og ser om det er det samme der.

For at nulstile men beholde bogmærker skal du først eksportere bogmærker, slette mozilla mappen, og så impotere bogmærker.


Den kommando viser bare enliste over muligheder - som om jeg har tastet for kert ind - og det HAR jeg tjekket at jeh IKKE har.
Mvh
KSor, Århus V
Skype: keldsor

ksor
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29. apr 2013, 11:15
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf ksor » 16. jun 2016, 16:13

Jeg har prøvet at omdøbe ".mozilla" mappen - ingen forskel ! (herefter omdøbt tilbage igen !!!!)

Jeg har prøvet at eksportere bogmærker og herefter NULSTILLE Firefox.

INDEN import - altså med en ganske jomfruelig Firefox, ja, der er problemet der stadig !

Det er specielt galt ved faldlister/comboboxe - her kan man ikke se valgmulighederne - og KUN den valgmulighed man peger på er synlig.

En anden ting jeg har bemærket - i menulinien i Firefox er det menupunkt man peger på "bare en sort blok" = man kan ikke se "ordet" før de peger på et andet menupunkt.

Hva' F..... kan man så gøre ?
Mvh
KSor, Århus V
Skype: keldsor

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2016, 17:14

Som nævnt, log ud og login som gæst og se om problemet er det samme der.

ksor skrev:
AJenbo skrev:Lubuntu er lidt skrabet så skal nok bruge terminalen til en del af det, du kan se hvilket grafikkort der er i maskinen med denne kommando:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga


I stedet for at omdøbe mozilla mappen forslår jeg at du logger ind med en gæste session og ser om det er det samme der.

For at nulstile men beholde bogmærker skal du først eksportere bogmærker, slette mozilla mappen, og så impotere bogmærker.


Den kommando viser bare enliste over muligheder - som om jeg har tastet for kert ind - og det HAR jeg tjekket at jeh IKKE har.

Du MÅ have tastet den forkert, for det virker når jeg kopiere og indsætter den, prøv det... uden at se hvilken fejl du får eller hvad du tastede kan jeg dog præcis hvad der sker.
Hvis du ikke kan finde de rigtige tegn, så kan du eventuelt også bare nøjes med følgende, det er dog ikke helt så præcis information vi får:

Kode: Vælg alt

lspci


Jeg forstår godt du er lidt fosteret, men det ville være godt hvis du kunne tage frustrationerne et andet sted. Det er jo ikke os der prøver at drille dig.

ksor
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29. apr 2013, 11:15
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf ksor » 16. jun 2016, 17:36

"Som nævnt, log ud og login som gæst og se om problemet er det samme der."

Det er vel det samme som at omdøbe "-mozilla"-filen - og det gave ikke noget resultat.

"Jeg forstår godt du er lidt fosteret, men det ville være godt hvis du kunne tage frustrationerne et andet sted. Det er jo ikke os der prøver at drille dig."

Det er jeg fuld klar over, men jeg fatter ikke i er så glade for dette system ... dette er bare endnu et eksempel på hvor sårbart det er - manden bruger det stort set ikke til andet end at spille Mahjong og "gå i banken" og så kan det tilsyneladende "skyde sig selv i foden" på denne måde ... for mig er det ubegribeligt !

Det forekommer mig, at man skulle kunne "paste" i teminalerne også med et H-click - det virker bare ikke - husker jeg forkert ?
Mvh
KSor, Århus V
Skype: keldsor

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf Ivan » 16. jun 2016, 18:45

Det kunne være at det var Lubuntu og ikke Firefox, der skulle ændre farvetema, det var i hvert fald værd at afprøve.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

ksor
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29. apr 2013, 11:15
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf ksor » 16. jun 2016, 19:03

Ivan skrev:Det kunne være at det var Lubuntu og ikke Firefox, der skulle ændre farvetema, det var i hvert fald værd at afprøve.


Jow, men jeg synes bare det er mærkeligt, at det sådan "bare sker" - og jeg er sikker på. at han ikke har været inde og rode i et eller andet - men selvfølgelig kan han have startet Firefox medens den var ved at opdatere.

Og selvfølgelig kan Lubuntu "have skudt sig i foden også", men kan man også "resette/nulstille" den, og i givet fald hvordan gøres det ?
Mvh
KSor, Århus V
Skype: keldsor

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2016, 20:19

Er han løbet tør for plads på disken?

Hvis ikke du kan lide systemet hvorfor bruger du det så?

Min oplevelse er at 90% af sådanne tilfælde viser det sig at brugeren lige skulle prøve at rode lidt i nogle menuer og så har glemt alt om det; eller de har efterladt styring af computeren til et til en bog der lige kunne få lov at ligge på keyboardet. Nu er det ikke for at bebrejde ham, men når han er den eneste der har oplevet at systemet "selv" går i stykker på denne måde virker det lidt mystisk. Vi andre er nok glade for systemet pga. vi ikke oplever disse problemer.

Nej det at slette .mozilla mappen giver ikke det samme resultat som at logge ind som gæstebruger og teste der fra, hvilket også er hvorfor jeg har forslået det flere gange.

Du brude også kunne indsætte i terminalen fra Rediger/Edit menuen hvis ikke du kan få det til at virke med musen.

Før vi identificer problemet kan vi ikke rigtig komme med en simpel løsning til dig. Et billede af hvordan tingende ser ud ville også være behjælpelige. Er det kun i Firefox? Er det kun bestemte sider?

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf Ivan » 16. jun 2016, 20:57

lbtema.png
lbtema.png (211.76 KiB) Vist 511 gange

Det gøres ved at vælge noget andet ivenstre side af det vindue der dukker op
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

ksor
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29. apr 2013, 11:15
IRC nickname: KSor
Geografisk sted: Århus V

Re: Ændring af farveopsætning

Indlægaf ksor » 16. jun 2016, 21:26

Thx Ivan - jeg prøver det på hans maskine !
Mvh
KSor, Århus V
Skype: keldsor

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster