Fjernskrivebord

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Fjernskrivebord

Indlægaf Jacob Bahn » 4. apr 2016, 21:26

Jeg prøver at finde ud af, hvordan jeg sætter fjernskrivebord op, så jeg kan hjælpe min stakkels mor i det mørke Jylland.

Jeg er temmelig overrasket over, at det er uhyre svært at finde en simpel guide til dette - det er der nok en god grund til, men altså det er ikke ti lat fatte.

Det ser ud til, at andre har det på samme måde (viewtopic.php?f=11&t=1893&p=143859&hilit=fjernskrivebord#p145046)

Jeg vil sætte stor pris på henvisning til gode guides, der kan hjælp mig til et setup, der virker i denne sammenhæng:

Jeg skal kunne tilgå min mors computer sikkert, hvilket så vidt jeg kan forstå, betyder via ssh.

Jeg har brug for gui, fx Remmina (eller noget andet)

Min mor har ikke fast ip - er det nødvendigt eller gør det tingene afgørende nemmere?

Vi er ved at være godt frustrerede!
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fjernskrivebord

Indlægaf AJenbo » 4. apr 2016, 22:48

Måske kan nogle af forslagene her bruges:
viewtopic.php?f=3&t=20622

At hun ikke har fast ip gør det lidt svære med SSH og VNC, det er her jeg syndes GITSO tilbyder en god løsning. Det proprietære alternativ (som ikke engang kræver at du konfiguere dit egen netværk) er Teamviewer.

Uden fast IP får du lidt svært ved at sætte det op på en måde hvor du på vilkårlig tidspunkter kan tilgå din mor computer. Hun skal først starte klient programmet. Jeg syndes dog det er en fordel så der ikke altid er en åben dør på hindes computer.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Fjernskrivebord

Indlægaf Jacob Bahn » 5. apr 2016, 08:54

Gitso lyder rigtig godt, men jeg kan ikke få det til at virke. Jeg får et enkelt blink på min egen skærm, og så sker der ikke mere. Jeg har ikke kunnet finde andres beskrivelse af det problem, og dermed heller ikke en løsning...
Mvh Jacob

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster