thunderbird advarer om nyt certificate

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
gtr

thunderbird advarer om nyt certificate

Indlægaf gtr » 21. feb 2016, 22:06

thunderbird

Jeg vil ikke gengive emailprovideren her. Det er ikke en af de typiske kommercielle.
Jeg kan logge ind på emailen ved at bruge en webbrowser.
Når jeg starter thunderbird, kommer denne meddelelse.

Kode: Vælg alt

add security exeption
you are about to overide how thunderbird identifies this site
legitimate banks, stores, and other public sites will not ask you to do this
server
location xy get certificate
certificate status
this site attemps to identify itself with invalid information view
wrong site
the certificate belongs to a different site, which could mean that someone is trying to impersonate this site
permantly store this exception
confirm security exception


Når man klikker 'view' kommer under general certificate oplysningerne.
herunder begins on feb16 og ends maj17

Hvad betyder det?
Har emailudbyderen fornyet certificate på en forkert måde? Fejlen har ikke været der før. Eller er det et forsøg på at indsluse et certificate, der ikke skal være der? Common name i certificate er korrekt.
På emailudbyderens hjemmeside, skriver de ikke noget om problemer med certificate.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: thunderbird advarer om nyt certificate

Indlægaf AJenbo » 21. feb 2016, 23:31

svært at sige uden at vide mere om hvem eller hvordan duu forbinder. Det kunne være alt fra at din forbindelse er kompromiteret til at de har et selv udstedet signatur du manuelt skal godekende eller at du har sat det forkert op.

gtr

Re: thunderbird advarer om nyt certificate

Indlægaf gtr » 23. feb 2016, 19:06

Tak for svar.
Jeg har ikke lavet forkerte settings. Email'en har virket med thunderbird fra starten af, ved at indtaste email hjemmesidens serverdata.

Jeg vurderer, at det certificate, som thunderbird vil installere, er det korrekte.
Jeg testede dette.
Med firefox søgte jeg på email'ens hjemmeside. Den er krypteret. På hjemmesiden står mailserverens url. Med firefox kaldte jeg den. Url'en er en krypteret webside, hvor man kan logge ind på emailen. Websiden har et certificate, som har samme fingerprints, som det certificate, som thunderbird vil installere. Enig i at det er det korrekte certificate?

Certificate't er ikke lavet af emailprovideren, men fra en kendt sælger af certificates. Kan det alligevel være, at thunderbird ikke vil validere det?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: thunderbird advarer om nyt certificate

Indlægaf AJenbo » 23. feb 2016, 20:18

Hvis ikke du vil give konkrete oplysninger kan jeg ikke hjælpe

gtr

Re: thunderbird advarer om nyt certificate

Indlægaf gtr » 5. mar 2016, 11:37

Måske er det et generelt problem for ikke meget almindelige email providers. Thunderbird meddeler, at et certificate til en anden email provider skal hentes.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: thunderbird advarer om nyt certificate

Indlægaf AJenbo » 5. mar 2016, 14:17

Hvis de ikke har et certifikat med en gyldig kæde til et root certifikat vil det ikke kunne valideres og du vil der med opleve det du beskriver.

gtr

Re: thunderbird advarer om nyt certificate

Indlægaf gtr » 12. mar 2016, 13:45

http://kb.mozillazine.org/SSL_Security_Error

Issuer Certificate Unknown

If you get an error message about the certificate is not trusted because the issuer certificate is unknown it is complaining that it can't find the Certificate Authority (CA) certificate for that SSL certificate. Press the View Certificate button, look at the certificate, and find out who who is the Certificate Authority by looking at the Organization listed in Issued By.

Use Tools -> Account Settings -> Security -> View Certificates -> Authorities and look for a certificate for that CA. If you find it check that its still valid. You might also want to make a secure connection to webmail (web page provided by your email provider used to read/send mail) using Firefox, click on the icon in the address bar, and then press the "more information" button to view the details of its certificate. Frequently the same SSL certificate is used in Thunderbird and Firefox.

If its invalid check that the date on your computer is correct. It sounds unlikely but sometimes its set for the wrong year, which might cause the CA certificate to become invalid. If the CA certificate looks valid you can add a security exception for your email providers SSL certificate using Tools -> Account Settings -> Security -> View Certificates -> Servers -> Add Exception to get rid of the error messages. However, its recommended you contact your email provider to try to find out why that problem is happening.

Dvs hvis thunderbird og firefox bruger samme certificate, kan man verificere certificate i thunderbird, som jeg beskrev, ved at sammenĺigne certificate sha sum for webmail login og certificate i thunderbird.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster