Krypteret /home og dual boot

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Krypteret /home og dual boot

Indlægaf Jacob Bahn » 24. jan 2016, 21:49

For noget tid siden fik jeg hjælp til at sætte en multi boot med Ubuntu, Mint og Fedora op: viewtopic.php?f=3&t=20539

Det fungerer godt, men nu vil jeg gerne have dem til at dele en krypteret /home (og swap).

Det er intet problem, sålænge det bare drejer sig om Ubuntu og Mint, men jeg kan ikke få det til at fungere med Fedora. Jeg går ud fra, at det er pga. Fedoras anderledes opbygning ift. Ubuntu og derivater.

Det tætteste jeg kom var at installere Mint, Ubuntu og Fedora, hvor jeg tror, at Fedora mountede den krypterede /home. Men jeg fik aldrig logget ind.

Via denne side: https://ask.fedoraproject.org/en/questi ... partition/

Blev jeg anbelafet at

Besides, once your system is installed, you will need to apply correct SELinux permissions to your /home (Ubuntu uses Apparmor and settings are different). After your computer has booted up and before logging as your user, you must go to console (Ctrl+Alt+F2), login as root (the installer asks you for a password for root - Ubuntu masks it for you), and execute restorecon -R /home, log out, switch back to graphical (Ctrl+Alt+F1) and login


Det prøvede jeg, men efter at logge ind blev jeg mødt med

Could not update ICEauthority file /home/jb/.ICEauthority


Efter en tur med Boot-repair har jeg en tilsyneladende fin grub menu, men

1) Når jeg vælger Ubuntu er der ingen problemer: Jeg kan fint logge ind på Ubuntu
2) Når jeg vælger Mint bliver jeg ført forbi Fedoras opstartsskærm til Mints login skærm! Når jeg logger ind bliver jeg mødt med ovenstående besked om ICEauthority (der vel hører til Fedora!?)
3) Når jeg vælger Fedora, sker det samme, som når jeg vælger Mint!

Jeg kunne godt tænke mig nogle bud på, hvad der er gået galt, men vil blive endnu gladere for bud på en løsning af mit oprindelige problem: Hvordan jeg sætter en multi boot med delt /home op om Ubuntu, Mint og Fedora (eller lignende)
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Krypteret /home og dual boot

Indlægaf AJenbo » 24. jan 2016, 22:40

Lyder som om du har fået kryptring til at virke men problemet er sammenspillet mellem ICE på de forskællige platforme.

Du kan læse hvad det er her:
http://askubuntu.com/questions/439455/w ... ile/439458

Prøv eventuelt at slette filen og se om det tillader dig at logge ind. Hvis det løser det kan du sætte hvert system til at slette filen ved logud så den ikke skaber problemer.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: Krypteret /home og dual boot

Indlægaf Jacob Bahn » 24. jan 2016, 22:45

Tak.

Så det burde kunne lade sig gøre uden de helt vilde tilpasninger?

Jeg læser på lektion og prøver mig frem.
Mvh Jacob

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster