Ubuntu sammen med Windows 10 Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Ubuntu sammen med Windows 10

Indlægaf Jann.L » 23. jan 2016, 16:55

Jeg vil gerne høre, om der er nogen problemer med at installere Ubuntu på min bærbare computer, som kører Windows 10, 64-bit og er ca. 2 år gammel.
Som det fremgår af nedenstående, er der plads på C-drevet, idet jeg forestiller mig, at dele det ligeligt mellem Windows 10 og Ubuntu.
Jeg er næsten nybegynder, idet jeg uden problemer installerede Ubuntu på en gammel Windows XP-computer for et par måneder siden. Men her skulle jeg ikke tænke på partitionering, da jeg ikke skulle bruge det forældede XP, og derfor lavede en genformattering af hele haddisken.
Nu skal jeg gerne installere Ubuntu uden at genere Windows 10. Er det muligt, og hvordan skal jeg partitionere?
- Er 200 GB nok for hvert af de to styresystemer? Da det er en rejsecomputer, opbevarer jeg kun en begrænset mængde dokumenter og billeder på den, som alle er backup’ede andre steder.
- Kan jeg evt. lave et FAT-formatteret drev, som kan læses af begge styresystemer?
- Er der nogen risiko for at jeg ødelægger mit Windows 10, og kan jeg gardere mig mod en sådan?
Data for min computer: HP Pavillon 11 x360 PC. Intel Celeron CPU N2820. 2,13 GHz. 4 GB RAM.
Diskforbrug - Formattering - Status - Størrelse - % ledig
- - Genoprettelsespartition 400 MB 100 %
- - EFI-system 260 MB 100 %
- - Genoprettelsespartition 855 MB 100 %
RECOVERY (D:) - OEM-partition 17,49 GB 10 %
RECOVERY (D:) NTFS OEM-partition 17,49 GB 10 %
Windows (C:) NTFS Boot, Sidefil, Crashdump, Primær partition 446,55 GB 86 %
Mvh.
Jann.L

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu sammen med Windows 10

Indlægaf AJenbo » 23. jan 2016, 17:10

Ubuntu vil ikke blive installere på C-drevet. C-drevet (som er en partition) vil blive skrumpet og en ny partition vil blive oprettet til Ubuntu (Ubuntu bruger EXT4 partitioner og ikke NTFS som Windows), under installationen vil der være et trin der tillader dig at installere dem side om side og her kan du justere hvormeget plads der skal tildeles til Ubuntu og Windows. Det er der med en del simpler at lade Ubuntu installationen klare håndteringen af partitionerne frem for at gøre det manuelt (ellers vil du også skulle oprettet EXT4 og SWAP manuelt).

Ubuntu kræver 5GB (dette inkludere kontor pakken)

Windows 10 kræver 20GB (dette er ikke inklusiv kontor pakken)

200GB vil der med være nok, men oven i det skal du beregne plads til de programmer du ønsker at installere samt dine dokumenter.

Frem for en FAT partition vil jeg forslå en NTFS partition da det fungere bedre af flere grunde og begge systemer kan læse og skrive der til.

Det kan ikke helt udelukkes at der kan gå noget galt under manipuleringen af partitionerne. Men jeg har også oplevet at opgraderingen fra Windows 7 til 10 slettede min Ubuntu parition. De største problemer jeg har oplevet ved at installere Ubuntu side om side med Windows har været at jeg skulle slette gendannelses partitionen for Windows (dette er ikke aktuelt med nyre maskiner der anvender GPT (normalt for maskiner med (U)EFI) frem for MBR (som kun kan have 4 paritioner) da disse kan have over 200 partitioner). Så sort sagt vil jeg se det som usansynligt at der vil opstå problemer :)

Skulle uheldet være ude kan du hente Windows 10 installationen her:
https://www.microsoft.com/da-dk/softwar ... ndows10ISO
(Kræver en USB med 4GB)

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Ubuntu sammen med Windows 10

Indlægaf Jann.L » 24. jan 2016, 13:38

Tak for et dækkende svar (som jeg desværre kom til at placere under emnet ”opsætning” og ikke under ”installation”)
Jeg kan forstå, at jeg starter Ubuntu installationen uden at nedsætte C-drevets størrelse i Windows først. Altså at Ubuntu installationen klarer hele partitioneringsproceduren.
Jeg skal så til at vælge installationsmetode. På min sidste gamle computer brugte jeg minimal CD metoden fra jeres download side, hvor det meste af installationen sker over nettet. Det fungerede fint. Min nye computer er uden eget DVD/CD-drev. Jeg må altså enten installere fra mit eksterne DVD/CD-drev eller fra en USB-nøgle. Brænding af DVD kan jeg klare med min stationære computer.
- Kan nogen anbefale DVD, minimal-CD eller USB-nøgle. Og er der noget, jeg her først skal tjekke med min BIOS’ opstartsmuligheder? Hvis DVD, skal jeg så vælge ”Bittorrent”?
- Skal jeg vælge Ubuntu desktop 14.04 LTS 32 bit eller 64 bit (eller noget andet)? Min Windows 10 er 64-bit, men jeg har kun 4 GB RAM.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu sammen med Windows 10

Indlægaf AJenbo » 24. jan 2016, 14:07

Bittorrent er til hvis du ønsker at downloade via bittorrent, hvis ikke du ved hvad det er så lad være med at vælge den.

Minimal-cd er ikke til generel brug, vælg Desktop iso.

Brug 64bit, den er hurtigere og du har fint med ram til at køre den.

Brug en USB det går hurtigere end med DVD.

Du skal i UEFI (det du kalder BIOS) vælge at starte fra installationensmediet (DVD eller USB)

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Ubuntu sammen med Windows 10

Indlægaf Jann.L » 30. jan 2016, 19:48

Tak for svar
Jeg har lavet mig en opstarts USB til Ubuntu, og skal så finde ud af, hvordan jeg bruger den. Jeg gættede på at det måtte være på samme måde som med en opstarts-CD/DVD, så jeg gik ind i Startup Menu.
Herefter valgte jeg: Boot Device Options.
Dette gav mig mulighed for valget mellem følgende:
- OS Boot Manager
- Boot from EFI File
- Notebook Hard Drive
Er det det rigtige jeg gør, og i så fald hvad skal jeg vælge? Jeg synes umiddelbart at EFI-valget lyder rigtigt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu sammen med Windows 10  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 30. jan 2016, 23:39

Udmildbart vil jeg sige ja, men desværre er det individuelt fra computer til computer og jeg er ikke lige bekendt med den du har her. Men prøv, det skulle der ikke kunne ske noget ved.

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Ubuntu sammen med Windows 10

Indlægaf Jann.L » 31. jan 2016, 12:08

Mange tak for hjælp!
Så fik jeg taget mig sammen til at installere Ubuntu 14.04 LTS fra USB-enhed på min Windows 10 computer. Det gik fint og en time efter at jeg tændte computeren første gang havde jeg installeret færdig. Så alt er lykkedes, og jeg kan dermed lukke spørgsmålet.
Jeg har dog nogle kommentarer, som måske kan være nyttige for andre. Nogle af tingene vender jeg nok tilbage med i nye spørgsmål.
1.
Det tog nogen tid at finde den rigtige opstart fra USB-enheden. Den rigtige vej var følgende, som selvfølgelig kan variere efter computeren (belært af erfaringen tog jeg fotos af alle skærme undervejs):
- Tryk ESC (som angivet for at komme i opstartsmenuen)
- Vælg: Boot Device Options og tryk F9 (markering og Enter leder direkte til Windows)
- Vælg: Boot From EFI File
- Vælg det punkt, hvor ”USB” indgår
- Herefter kommer en række muligheder, hvor jeg er lidt i tvivl om hvilken, der var den rette. Jeg tror at <EFI> virkede, mens andre nærliggende valg som <boot> og <install> ikke virkede. Men jeg er som sagt ikke sikker på mit valg.
- Herefter kørte resten fint, idet valget: Install Ubuntu var det logiske valg.
2.
Jeg er i tvivl om jeg valgte rigtig partitionering. Jeg accepterede det anbefalede valg:
Filer (57,8 GB); /dev/sda4 (ntfs); 266,3 GB
Ubuntu; /dev/sda5 (ext4); 213,2 GB
Her spekulerer jeg på, om der er levnet plads til Windows. Har Windows fx de 266,3 – 57,8 GB?
Når man går ind i Windows’ kontrolpanels Administration og undersøger partitioner, er disse præcis de samme som før ubuntu installation. Det ser ikke ud til at Windows har opdaget ubuntu (???).
3.
Det kunne være godt med om ikke en instalationsvejledning (denne er let nok), men en liste over spørgemål, man skal have taget stilling til før installationen. Jeg ville fx godt have sat kryds ved ”Installer trediepartsprogrammerne” og ville godt selv have valgt computernavn. Begge ting glemte jeg i skyndingen. Men jeg kan vel ordne det bagefter.
4.
Computeren starter nu op i Windows, hvis man ikke foretager sig noget. Vil man starte op i Ubuntu bliver det ved de 3 valg: ESC – F9 Boot Device Options og ubuntu (S1500L TO12-1DG142).
5.
Når man lukker ned kommer man til skærmen med Ubuntu og de 5 prikker. Computeren lukker ikke uden man holder afbryderknappen inde.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster