Ubuntu sammen med Windows 10 Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Ubuntu sammen med Windows 10

Indlægaf Jann.L » 23. jan 2016, 16:55

Jeg vil gerne høre, om der er nogen problemer med at installere Ubuntu på min bærbare computer, som kører Windows 10, 64-bit og er ca. 2 år gammel.
Som det fremgår af nedenstående, er der plads på C-drevet, idet jeg forestiller mig, at dele det ligeligt mellem Windows 10 og Ubuntu.
Jeg er næsten nybegynder, idet jeg uden problemer installerede Ubuntu på en gammel Windows XP-computer for et par måneder siden. Men her skulle jeg ikke tænke på partitionering, da jeg ikke skulle bruge det forældede XP, og derfor lavede en genformattering af hele haddisken.
Nu skal jeg gerne installere Ubuntu uden at genere Windows 10. Er det muligt, og hvordan skal jeg partitionere?
- Er 200 GB nok for hvert af de to styresystemer? Da det er en rejsecomputer, opbevarer jeg kun en begrænset mængde dokumenter og billeder på den, som alle er backup’ede andre steder.
- Kan jeg evt. lave et FAT-formatteret drev, som kan læses af begge styresystemer?
- Er der nogen risiko for at jeg ødelægger mit Windows 10, og kan jeg gardere mig mod en sådan?
Data for min computer: HP Pavillon 11 x360 PC. Intel Celeron CPU N2820. 2,13 GHz. 4 GB RAM.
Diskforbrug - Formattering - Status - Størrelse - % ledig
- - Genoprettelsespartition 400 MB 100 %
- - EFI-system 260 MB 100 %
- - Genoprettelsespartition 855 MB 100 %
RECOVERY (D:) - OEM-partition 17,49 GB 10 %
RECOVERY (D:) NTFS OEM-partition 17,49 GB 10 %
Windows (C:) NTFS Boot, Sidefil, Crashdump, Primær partition 446,55 GB 86 %
Mvh.
Jann.L

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu sammen med Windows 10

Indlægaf AJenbo » 23. jan 2016, 17:10