remote vnc ssh

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

remote vnc ssh

Indlægaf Jacob Bahn » 29. dec 2015, 07:52

Jeg er ved at prøve at finde ud af, hvordan jeg opretter forbindelse til min mors computer over internettet, så jeg kan hjælpe hende til at komme i gang med Ubuntu.

Jeg er nået frem til, at jeg nok skal have fat i en vnc-server+viewer og forbinde via ssh, men jeg synes ikke, det er let at finde informationer om opsætning mellem to Ubuntu-maskiner over internettet.

Det er lidt en jungle at finde rundt i.

Er der nogen af jer, der har et bud på en enkel opsætning? Dvs programmer og generelle indstillinger.
Mvh Jacob

cubus
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:31

Re: remote vnc ssh

Indlægaf cubus » 29. dec 2015, 10:45

ssh:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update
sudo apt-get install openssh-server
sudo ufw allow 22


Tænk dog over ikke at have direct root logins og ikke at have for nemme passwords da det er åbent for alle, alternativt se på key-based auth.
Hvis der er en router skal der måske port forwardes der.
Eventuelt kan du også bruge en eller anden obskur port istedet.

Remote connection / viewer:
På hosten:

Kode: Vælg alt

vino-preferences

sæt allow view + control + password

På client:
Jeg bruger Remmina, vil tro følgende virker:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install remmina
remmina

Sæt ip i server og connect

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: remote vnc ssh

Indlægaf zob » 29. dec 2015, 20:59

Hvis du ikke har noget imod properitær software er der også en nem løsning i teamviewer:
https://www.teamviewer.com/da/

Hvis du registrerer en profil kan du sagtens sætte det op således at du kan få adgang til din mors computer uden at hun skal starte teamviewer (kører i baggrunden) foretage sig noget for at du kan logge på.

På den måde slipper du for manuelle port forwards og lignende. Og det fungerer faktisk rigtig fint.

PS: Teamviewer kører ved hjælp af wine, men det følger med i .deb-filen, så det skal du ikke tænke på.

PPS: Hvis du vælger den udmærkede løsning som cubus foreslår ville jeg nok sætte det op med en nøglebaseret login: https://www.digitalocean.com/community/ ... nux-server

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: remote vnc ssh

Indlægaf AJenbo » 29. dec 2015, 22:19

Der er også gitso hvor det er din mor der efterspørger hjælp og ikke dig der låser sig ind på hindes maskine. Fordelen er at port forwarding sker på din ende og man ikke har åbne porte når man ikke er i gang med at hjælpe

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: remote vnc ssh

Indlægaf Jacob Bahn » 30. dec 2015, 10:57

Tak. Især Gitso ser indbydende ud. Jeg kender godt Teamviewer men vil gerne undgå proprietær sw.

Mht. Gitso: Så vidt jeg kan se, jan man forbinde vha ssh. Er det rigtigt, og er det let at sætte op?
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: remote vnc ssh

Indlægaf Jacob Bahn » 30. dec 2015, 11:04

AJenbo, eller andre: Har du/I selv erfaringer med Gitso?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: remote vnc ssh

Indlægaf AJenbo » 30. dec 2015, 17:16

Ja, jeg bruger det nettop med mine forældre.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: remote vnc ssh

Indlægaf Jacob Bahn » 30. dec 2015, 20:51

Så vidt jeg kan gennemskue, er der ikke indbygget adgang via SSH. Er det muligt at sætte op selv? Hvad er de mulige konsekvenser ved ikke at bruge SSH? Findes der alternativer til sikkerhed?
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: remote vnc ssh

Indlægaf Jacob Bahn » 25. jan 2016, 00:07

AJenbo: Jeg har nu fået Gitso til at 'virke'. Dvs, at jeg kan få forbindelse, og jeg har endda haft skærmbilledet fra den nødstedte computer oppe på min egen. Den ene gang, hvor det virkede bedst, var det virkelig langsomt. De andre gange kunne jeg ikke bruge menuerne, og når jeg prøver at scrolle op og ned, kan jeg kunne kommer ned (dvs. skærmbilledet ryger op, men kan ikke trækkes ned igen).

De fleste gange kommer 'signalet' dog ikke igennem - jeg kan dog engang imellem se et lille blink, som om der lige var forbindelse, og så røg den igen.

Har du noget bud på, hvad problemet og løsningen kan være?
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: remote vnc ssh

Indlægaf Jacob Bahn » 9. mar 2016, 22:21

Jeg har bøvlet en del med Gitso, men kommer ikke nærmere end et lille blink (se forrige post).

Hvad mon kan være problemet?
Mvh Jacob

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster