Boot menu forsvundet

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
lianergoist
Indlæg: 100
Tilmeldt: 30. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Horsens

Boot menu forsvundet

Indlægaf lianergoist » 11. sep 2015, 10:23

Hej.

Jeg kører dualboot win8.1/Ubundu10.04 på en Lenovo Z710. Normalt kommer der en lilla bootmenu-skærm op efter få sekunder, men pludselig er den holdt op med at komme frem, og den booter nu direkte til windows, uden mulighed for at vælge Ubuntu. I BIOS står Ubuntu bootmanager øverst, så det er ikke her der er ændret noget.

Nogen der har en ide om hvad der er sket, og hvordan det evt. udbedres?
Thomas Jensen, Horsens

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Boot menu forsvundet

Indlægaf AJenbo » 11. sep 2015, 15:07

Du kan prøve følgende guide, men jeg vil da kraftigt råde dig til at skfite fra Ubunt 10.04 til eks. 14.04 da du ellers ikke vil modtage sikkerhedskopieringer og der er meget der ikke er taget højde for mht til moderne hardware i 10.04.
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/

lianergoist
Indlæg: 100
Tilmeldt: 30. sep 2008, 14:44
Geografisk sted: Horsens

Re: Boot menu forsvundet

Indlægaf lianergoist » 11. sep 2015, 17:23

AJenbo skrev:Du kan prøve følgende guide, men jeg vil da kraftigt råde dig til at skfite fra Ubunt 10.04 til eks. 14.04


Ups... Sorry, typo. Jeg kører med 15.04. Men som jeg læser dit svar, så mener du jeg skal prøve at geninstallere grub? Jo, det er da et forsøg værd, men jeg undrer mig over hvorfor det skulle være nødvendigt. Det har fungeret fint, og pludselig springer den bootmenuen over. Som nævnt nævnes Ubuntu i BIOS i forbindelse med boot-rækkefølgen som nr 1 og nr 2 på listen er windows bootmanager, så det er ikke sådan at grub er helt forsvundet. Nå, jeg må få lavet mig en usb-stick med ubuntu, og håbe jeg ikke fucker det hele up når jeg geninstallerer grub...
Thomas Jensen, Horsens

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Boot menu forsvundet

Indlægaf AJenbo » 11. sep 2015, 17:53

Du kan også prøve at ændre start række følgend i Windows med BCDedit, eller prøve specefikt at vælge Ubuntu fra din UEFI's boot menu, hvis den har en sådan.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster