NemID og Enigmail i Thunderbird Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

NemID og Enigmail i Thunderbird

Indlægaf CityTop » 12. aug 2015, 11:10

Det er ret nemt at opsætte "sikker e-mail" med NemID i Thunderbird.

Men vil det fungere, hvis man i Thunderbird samtidig har en anden krypteringsløsning, som f.eks. Enigmail med GPG2?

mh

Peter

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: NemID og Enigmail i Thunderbird  Emnet er løst

Indlægaf Warhawk » 13. aug 2015, 10:10

Hej,

Jeg har ikke selv NemID, så kan ikke 100 % garantere noget. Men jeg er overbevist om at begge løsninger sagtens kan sameksistere, men naturligvis ikke kan bruges samtidig.

Du skal blot sørge for de rette indstillinger. Her vil jeg foreslå at meddelelser som standard sættes til at være ukrypteret. Du skal så blot manuelt vælge krypteringsform.

Kryptering og signering med NemID vælger du med S/MIME

Krypering og signering med GnuPG vælger du med Enigmail

Personligt bruger jeg Enigmail med både privat mail (eget domæne) og GMail. GMail fungerer ligeledes krypteret på min Galaxy Note 4 medK-9 Mail og OpenKeyChain.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NemID og Enigmail i Thunderbird

Indlægaf AJenbo » 13. aug 2015, 15:07

Jeg tror ikke nemid tilbyder kryptering

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: NemID og Enigmail i Thunderbird

Indlægaf CityTop » 13. aug 2015, 22:36

@Warhawk, tusind tak for dit svar! Jeg regnede egentlig også med, at det ville forholde sig sådan, men godt at få det bekræftet af en, der har erfaring med mailkryptering. Begge er installeret uden problemer i Thunderbird, og jeg vil bruge dem nøjagtig som du foreslår. Det er spændende at læse, at du kan bruge Enigmail på din Android-telefon. Jeg må undersøge, om det også kan lade sig gøre med en iPhone.

@AJenbo, hvis jeg forstår vejledningen i ovennævnte link rigtigt, så bør NemID kunne bruges til både signering og kryptering af e-mail. Selv om formålet givetvis er, at man skal kunne bruge det til personfølsom korrespondance med f.eks. banker, sundhedsvæsen og offentlige myndigheder, er der så vidt jeg kan se intet til hinder for, at det også kan bruges til kryptering af mail mellem private. Som ved al asymmetrisk kryptering kræver det selvfølgelig, at dem, der vil kommunikere, har hinandens offentlige nøgler. Jeg har således uploaded min til DanID's certifikatdatabase, så man kan søge på min mailadresse og hente nøglen. Men jeg har ikke prøvet, om det virker.

gtr

Re: NemID og Enigmail i Thunderbird

Indlægaf gtr » 16. aug 2015, 10:30

Jeg ringede til nemid. Nemid instruerede installeringen. Dvs softwaren burde være installeret rigtigt. Jeg har modtaget en email, der var nemid krypteret. Dekryptering virkede ikke.
City top, har du modtaget nemid krypterede emails, som du kunne dekryptere?

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: NemID og Enigmail i Thunderbird

Indlægaf CityTop » 16. aug 2015, 13:43

@gtr, nej jeg har desværre ikke prøvet det, men jeg skal have lavet en test. Hvis du har lyst, kan du sende mig en privat besked med din mailadresse, så kan vi se, om vi kan få det til at virke.

gtr

Re: NemID og Enigmail i Thunderbird

Indlægaf gtr » 22. aug 2015, 14:00

Jeg mener, vi skal bruge en testemailadresse. Ved du, om man kan oprette flere emailadresser i sikker email?

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Re: NemID og Enigmail i Thunderbird

Indlægaf CityTop » 22. aug 2015, 18:52

Hej, nej jeg tror ikke, du som "borger" kan tilknytte mere end én mailadresse til NemID. Det vil vel typisk være din private mail, eller den mail, du bruger mest eller hvordan du nu har organiseret din e-mail. Men det kan selvfølgelig også være en testadresse, som du opretter kun til brug med NemID, selv om jeg ikke kan se, hvad formålet skulle være. (Du kan jo kun have ét NemID).

Men hvis jeg har ret i min antagelse om, at NemID-kryptering faktisk kan bruges til mail mellem private, burde vi kunne udveksle mailadresser (f.eks. gennem privat besked her på forummet) og så udveskle den åbne/offentlige del af vores mail-certifikater (jeg tror, DanID kalder det vcard) og herefter kryptere beskeder til hinanden. Det virker ved, at du f.eks. krypterer en besked til mig med min offentlige nøgle, som kun jeg så kan læse ved brug af min private nøgle. Formentlig vil det kræve NemID-login, hvis jeg ellers har forstået dette her rigtigt.

gtr

Re: NemID og Enigmail i Thunderbird

Indlægaf gtr » 17. mar 2016, 20:16

Fik nemidnu sikker email til at fungere. Talte med en nemidnu tekniker. Der var et nyere certificate, som skulle bruges.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster