Rettigheder

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
renejuul
Indlæg: 21
Tilmeldt: 5. jan 2007, 19:55
Geografisk sted: Odense

Rettigheder

Indlægaf renejuul » 9. jan 2007, 20:16

Hej alle,

Jeg har mountet et drev der skulle kunne læses/skrives af både win og ubuntu.

Imidlertid har jeg fra Ubuntu ikke rettigheder til at slette nogle af de billeder der ligger på drevet.

Det er et FAT32 drev.

Vil gerne have fulde rettigheder over drevet?!

På forhånd tak
Brand new to the Linux world

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Rettigheder

Indlægaf Balder » 9. jan 2007, 21:35

@ renejuul:

Skriv i en terminal: sudo nautilus

Tryk på Enter

Password: (Indtast password, - indtastningen ses ikke)

Tryk på Enter og vent nogle sekunder...

Nu har du root adgang til mapperne på det mountede drev.

For at komme til mappen: I det åbne Nautilus vindue, - Filsystem > media > hda2 (hos mig hedder drevet hda2).

Højreklik på mappen med billederne > Egenskaber > Rettigheder > Folder Access: Create and delete files > Luk

Så skulle du kunne gemme, slette osv.

P.S. Det er netop gået op for mig, at du ikke behøver at være i root for at kunne ændre rettighederne. Prøv:

Steder > hda2 (hvis den hedder det) > højreklik på mappen > Egenskaber > Rettigheder > Folder Access: Create and delete files > Luk.

Det burde også kunne klare det...
Mvh. - Balder

renejuul
Indlæg: 21
Tilmeldt: 5. jan 2007, 19:55
Geografisk sted: Odense

Rettigheder

Indlægaf renejuul » 9. jan 2007, 22:46

d hjæpler ikke...

hvis j ser på rettigheder i mappen står root som ejer, det kan j ikke ændre på trods af jeg gør som først foreslået, andet forslag: ikke muligt at ændre til foreslået...

andre forslag
Brand new to the Linux world

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Rettigheder

Indlægaf Balder » 10. jan 2007, 06:27

@ renejuul:

Du er sikker på, at det er det rigtige drev som du forsøger at ændre rettigheder på?

Grunden til at jeg spørger er, at der i Filsystem > media også optræder en mappe, som hedder windows og det er ikke den du skal have fat i.

Du er naturligvis sikker på, at drevet er FAT32..? Sad selv og boksede med læse/skrive rettigheder til en ekstern harddisk som jeg troede var FAT32 indtil det gik op for mig, at den var NTFS.

Er du i tvivl om, hvad drevet hedder (mit hedder som nævnt hda2) så se efter i Gparted: System > Administration > Gnome Partition Editor (Gparted skal evt. installeres først via Synaptic).

Men når du allerede har monteret drevet burde du kunne se navnet på det i: Steder (findes i panelet).

Prøv også lige for en sikkerheds skyld at se om du står som bruger i: System > Administration > Brugere og grupper.

Endelig kan du vise din fstab (Filsystem > /etc/fstab) til sammenligning med min. Det kan jo være at du har monteret drevet forkert. Et manglende tal eller bogstav kan gøre hele forskellen...
Mvh. - Balder

Xalar
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2006, 11:46
Geografisk sted: Dragør, Vestamager, København

Rettigheder

Indlægaf Xalar » 10. jan 2007, 12:43

Jeg har samme problem. Jeg har tre andre partitioner, hvoraf den ene er FAT, som jeg fint kan skrive til, mens de to andre er NTFS.

Hvordan kan man skrive til NTFS harddiske?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Rettigheder

Indlægaf Balder » 10. jan 2007, 13:59

Xalar skrev:Hvordan kan man skrive til NTFS harddiske?


Det er der en lille vejledning i både her og her.

Sådan som jeg har forstået det, er det vist ikke det allerbedste endnu, men det skulle tilsyneladende kunne lade sig gøre...
Mvh. - Balder

Prox2far
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. nov 2006, 11:23

Rettigheder

Indlægaf Prox2far » 10. jan 2007, 15:20

Renejuul hvordan monterer du FAT disken ( hvordan ser din fstab ud? )
Billede

Inkarneret Animé fan siden SDF Macross for 12 år siden :)

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster