Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Dokumentationsprojekt som skal vise fordelene ved brug af Ubuntu i offentlige institutioner og virksomheder.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 13. okt 2009, 20:36

Et hurtigt kig på datoen øverst til højre på din skærm vil afsløre, at vi nærmer os den endelige udgivelse af Karmic Koala, aka Ubuntu 9.10, og dermed "slutfløjtet" på test-perioden, som denne gang har kørt over fem måneder, startende med Karmic Koala Alpha 1.

Mange vil sikkert undre sig over, at jeg vælger at lægge en debat omkring forløbet af test-perioden her, og ikke under UbuntuDanmark tråden. Svaret er simpelt: Jeg vælger debatten her, fordi udviklerne, på det kraftigste, anbefaler alle at lade være med at installere Alpha, Beta og RC software på produktionsmaskiner. Derfor vil det være rette sted at tage en debat om de eventuelle nedbrud folk har oplevet med de tidlige versioner af Ubuntu 9.10.

Selv har jeg været med siden Alpha1, hvilket vel næppe kan betegnes som andet end Ubuntu 9.04 med enkelte nye filer oploadet til Karmic's repos. Dette mener jeg, grundet det faktum, at kernel ikke var mere end 1 versionsnummer større/nyere end den i 9.04. Kernel var i den første Alpha1 jeg opgraderede til i version 2.6.29.11. Altså ikke meget nyere, eller anderledes end 2.6.28.x.x som 9.04 kører på - Måske er 9.04 kommet med op på kernel 2.6.30.xx højest, men ikke på den nuværende kernel version 2.6.31.12, som Karmic Beta kører.

Eneste fejl jeg har oplevet under Alpha versionerne var en fejl, som det tog lidt tid at finde frem til: De tidligste Alpha-udgaver af Karmic Koala kunne ikke skabe et brugbart samarbejde mellem kernel og nVidia-driveren til mit grafikkort. Men standard-driveren gjorde et udmærket arbejde, og da jeg ikke er den store gamer, er det ikke lige frem en "fejl" jeg gider hænge mig i. At det så også går ud over Compiz Fusion tillige er "bar' ærgelig, Sunny Boy" Jeg slår alligevel de temmelig irriterende effekter fra, når driveren kører som den skal.

Under hele test-perioden har jeg kun oplevet at skulle re-installere systemet én gang. Det var som følge af en fejl i GNOME manageren, som fik program- og proces-linje til at blinke vildt, så det var umuligt at ramme blot ét ikon, endsige totalt umuligt at gøre brug af en menu. Den fejl var allerede rettet da jeg havde bootet en clean install af Alpha4, og siden har der ikke været problemer.

Siden Alpha1 har Karmic bare stået og tygget data dagen lang. Ofte med oppetid på flere dage af gangen. Og den er hurtig den bjørn der.

Selve installeren har også fået et kick i den rigtige retning, selv om der er gået lidt for meget MS i den med den skiften billeder konstant. Den tidligere installer var enkel og ligetil. Ingen hokus pokus der.

PGP encryption key på 768 bit tager ingen tid at oprette. Små fem minutter, så er du klar til at eksportere nøglen til et eksternt medie, med henblik på senere import, skulle du få brug for at re-installere systemet.

FSCK - Vel nok det absolut største fremskridt sammen med EXT4 som default filsystem og GRUB2 boot-loaderen.
Den nye login splash havde de nu ikke behøvet at lave. Bevares, det er da hurtigt, intuitivt og smart, men den ækle brune farve som er valgt kunne i hvert fald jeg nok have været for uden.

Så har vi, på software-siden et nyt tiltag, som det stadig står tilbage at finde ud af, hvad udviklerne har tænkt med. Navnet: "Ubuntu Software Center" er ikke det første navn som blev givet til denne tilføjelse, som vist nok er tiltænkt som afløser for Tilføj/Fjern programmet. Men i forhold lader det meget tilbage at ønske, og det ramaskrig det skabte at kalde programmet "Ubuntu Software Shop" fik mange verden over til at snappe en gang efter vejret. Det lugtede lidt af kommerciel software frem for FLOSS. Men navnet er ændret, så man må formode, at udviklerne har lyttet til den store respons.

Ud over diverse forskellige opgraderinger i versionsnumre på program siden kan jeg ikke komme på de helt store forandringer i forhold til Ubuntu 9.04 - I det mindste ikke på desktop siden. På server siden er det noget andet. Men det er ikke en del af denne tråds ramme.

Til jer, som har tøvet med at opgradere til en af test-versionerne kan jeg sige, at det er ved at være sidste udkald i denne omgang. Men der kommer en ny test-periode til Lucid Lynx, som skal blive til Ubuntu 10.04. Jeg har endnu ikke set en udgivelsesplan for denne, så hvis nogen har et link til en roadmap for Lucid Lynx vil det være dejligt om I gad smide den her.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf Artificial Intelligence » 13. okt 2009, 20:56

Jeg hoppede på beta 1 da den kom.

Som Jimmyfj siger, at der har været godt knas omkring kernel og nvidia driveren. Bug driver og buggy/ikke fungerende "unredirect Fullscreen Windows" feature i compiz har været en plage.

Det var først igårsdags updateringer at en masse 3D spil virkede Fullscreen uden at det slog musen ihjel. w00t!
(er igang med at teste alle gaming guides i 9.10)

En anden problem gamers kan støde på er, at libstdc++5 er udgået. Mange non-free games er depended af libstdc++5. libstdc++6 er nu standard i Ubuntu 9.10
Dog kan det nemt løses med symblink fra version 6 til version 5 eller hente jaunty version af libstdc++5.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf Pihl » 13. okt 2009, 21:29

Jimmyfj skrev:Jeg har endnu ikke set en udgivelsesplan for denne, så hvis nogen har et link til en roadmap for Lucid Lynx vil det være dejligt om I gad smide den her.


https://wiki.ubuntu.com/LucidReleaseSchedule

Artificial Intelligence skrev:Det var først igårsdags updateringer at en masse 3D spil virkede Fullscreen uden at det slog musen ihjel. w00t!


Jeg ved ikke meget om dette område, og du nævner godt nok Nvidia, men kan de problemer, du er stødt på med grafikken ikke bunde i udskiftningen af Intel Video Chipset driveren fra EXA driveren til UXA 2D teknologien?

Det skulle jo gerne være en forbedring, men bugs kan som bekendt forekomme...

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf Artificial Intelligence » 13. okt 2009, 21:43

Ved ikke, jeg bruger Nvidia card på et AMD motherboard. Så jeg kan ikke rigtig se hvordan og hvorledes.

Jeg er bare glad for at de har fundet en løsning. 8)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 13. okt 2009, 22:52

Artificial Intelligence skrev:En anden problem gamers kan støde på er, at libstdc++5 er udgået. Mange non-free games er depended af libstdc++5. libstdc++6 er nu standard i Ubuntu 9.10
Dog kan det nemt løses med symblink fra version 6 til version 5 eller hente jaunty version af libstdc++5.


Her kan jeg så være behjælpelig med et link til libstdc++5:

http://packages.debian.org/stable/base/libstdc++5

Så kan gamerne komme videre med at teste :roll:

Og så lige en kæmpe tak til Pihl for linket til Lucid Lynx Test-Release-Roadmap.

Edit:
Det skyldes ikke skiftet i "grafik-motoren" for Intel-delen. Jeg kører med et nForce-baseret mobo med et nVidia Ge-Force 8600GT PCI-E kort. Loader jeg driveren, som gerne skulle passe til kortet crasher min X-Server helt, og jeg bliver smidt ud i en CLI login, hvor jeg er nød til at stille grafikken tilbage til default setup uden nVidia-driver.

Sådan har det også været under tidligere Alpha-udgaver, men når man ved det udgør det ikke det store problem.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 23. okt 2009, 09:50

Okay - Ét er sikkert, man bliver aldrig færdig med at udforske nye funktioner i Ubuntu 9.10 Karmic Koala. Læs blot om dette absolut geniale tiltag i 9.10:

http://www.linux-mag.com/id/7568

De-kryptering/Kryptering ved login/logout, frem for at skulle mounte/de-kryptere under bootup kan dette nu, via ecryptfs, gøres ved hver login/logout. Ganske genialt stykke værktøj udviklerne her har bygget ind i 9.10.

Edit: Linket skulle passe nu
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf Don S » 23. okt 2009, 13:13


"Sorry but the page you are looking for does not exist"
:(
Har du evt. et andet link?
Billede

Billede Billede

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf thomasjohansen » 23. okt 2009, 13:39

Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Karmic Koala Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 23. okt 2009, 15:17

Sådan - I stedet for at følge guiden, som jeg linker til længere oppe, valgte jeg at lægge RC-udgaven ind fra bunden, méd det nye tiltag, eCryptfs. Og jeg må indrømme, at jeg ikke mærker nogen forskel. Ser man bort fra første login, efter installation, hvor man har bedt Ubuntu gøre brug af eCryptfs, skal man lige oprette det password, man ønsker skal bruges til de-kryptering af /home-mappen, inden brug. Efter man har skrevet en, i mit tilfælde 31 tegn lang hex-nøgle ind, kører login som det plejer, og du mærker ikke til at der krypteres "on-the-fly".

Mens jeg hentede iso-filen til Ubuntu 9.10 RC læste jeg de seneste release-notes. Af dem fremgår det bl.a. at ønsker man at gøre brug af "suspend-to-disk" funktionen skal man undlade at gøre brug af den automatiske partitionering, og i stedet bruge manuel disk partitionering. Her skal man sikre sig, at swap-partitionen er mindst dobbelt så stor som mængden af fysisk tilstedeværende RAM på éns system. Automatisk partitionering vil gerne lave swap mindre end mængden af fysisk RAM, men for at bruge suspend-to-disk kræves mere plads end den tildelte. Jeg har fire gigabyte RAM i mit system, og valgte at sætte min swap til 9100 MB, ca, 8.8 GB. Ikke fordi jeg bruger suspend-to-disk, meeeen, man kan jo aldrig vide :lol:

Kigger vi på eCryptfs ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt må det siges, at Ubuntu i det offentlige Danmark, kontorer og administrationer, vel ikke kan gøres mere sikkert for nuværende. Det "hårde" arbejde ved at bruge et system som eCryptfs ligger hos systemadministratoren, som jo i forvejen er ham/hende, der tildeler adgangskoder til nye ansatte.

Læg dertil den i forvejen store sikkerhed GNU/Linux står for oven i, så er det en pæn portion sikkerhed, vi her taler om.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Ubuntu i det offentlige"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster