2009 - Version 9.04 comming up, om hvad nu?

Dokumentationsprojekt som skal vise fordelene ved brug af Ubuntu i offentlige institutioner og virksomheder.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

2009 - Version 9.04 comming up, om hvad nu?

Indlægaf Jimmyfj » 9. feb 2009, 08:35

Nu har vi set DR1 lave et fremstød for Open Source Software i programmet "Penge!". Men hvor langt er vi egentligt kommet efter den udsendelse? Hvilke andre fremstød har der været lavet for at udbrede Ubuntu GNU/Linux? Ud over i hovedstaden, mener jeg.

Nu er det snart forår, og dermed følger en hel del markeder rundt omkring. Her vil det da kunne lade sig gøre at tage ud og promovere Ubuntu overfor Hr. og Fru. Danmark.

Derfor vil det være en glad ting, hvis vi kan samle nogle medlemmer, som evt. har lyst/mulighed for at hjælpe med et fremstød på eksv. Hjallerup Marked i år
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: 2009 - Version 9.04 comming up, om hvad nu?

Indlægaf ChrisBuchholz » 9. feb 2009, 11:07

Jeg ved bare ikke om det er den rigtige måde at promovere noget så stort og vigtigt som et OS for den gængse dansker.

Javist skal det promoveres, men at stå og pragge dem det på, på et familiemarked, ville nok mere give et indtryk af desperation og lav kvalitet. Jeg tror ihvertfald det er et sådant indtryk jeg ville få, hvis jeg oplevede det.
Det er selvfølgelig ikke en dårlig idé, men jeg tror bare ikke det er det indtryk der ønskes at blive skabt omkring Ubuntu ->> det skal virke mere stabilt og håndfast end en markedsbod.

Feel free to disagree!

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: 2009 - Version 9.04 comming up, om hvad nu?

Indlægaf soundpartner » 9. feb 2009, 11:37

enig.

jeg tror man ville have mere pondus ved f.eks oplysende artikler i diverse magasiner/ugeblade/dagblade osv med info om ubuntu og så med steder og tidspunkter for hvor og hvornår man kunne dukke op til egentlige "ubuntudage"
En "ubuntudag" kunne f.eks være den første lørdag i hver måned på en lokal cafe,skole,butikscenter eller lignende, og skulle bestå af 3 dele.
1: en "scene" hvorfra der løbende er forskellig info om ubuntu. Det kan være alt lige fra sådan kommer du igang, sådan installerer du, kom med en opgave du skal have løst (et panel på f.eks 5 personer byder så ind (forskellige personer med forskellig erfaring) installer så software til dette og viser dette frem efter f.eks 10min), sådan installerer du osv.
2: en "bod" med computere som folk kan se på, pille ved, snakke med computerens ejer osv,
3: installaionshjælp som resulterer i fuldt funktionelle maskiner (det vil sige med dygtige hjælpere)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: 2009 - Version 9.04 comming up, om hvad nu?

Indlægaf thomasjohansen » 9. feb 2009, 12:01

Man kunne også gå så langt som at lave en indsamling til en helside annonce til en avis eller lign.


Hvis man har en helsides artikel/annonce klar, så kan man eksempelvis kontakte forskellige medier og høre om man må stå på "venteliste" såfremt de står og mangler annoncer til deres medier. Som "fast annoncør" får man jævnligt tilbud på billige annoncer når de har lidt ekstra plads.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: 2009 - Version 9.04 comming up, om hvad nu?

Indlægaf ChrisBuchholz » 9. feb 2009, 13:22

Jeg synes en god fremgangsmåde ville være en blanding af både Soundpartner og ThomasJohansens forslag.

Det ville virke godt, professionelt og indbydene, at der står mennesker klar til at hjælpe alle interesserede der møder op til sådanne Ubuntudage, og annoncer i aviser og blade ville sprede nyheden om Ubuntudagene samt anden ubuntu information.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: 2009 - Version 9.04 comming up, om hvad nu?

Indlægaf Jimmyfj » 9. feb 2009, 15:26

"Fell free to disagree"

Det gør jeg så - Udtrykker en form for uenighed.

Netop det, at eksv. Hjallerup marked er et familie-marked gør jo netop, at det er Hr. og Fru Danmark vi kommer i kontakt med. Men det behøver heller ikke være et marked, hvilket jeg vist også gav udtryk for. Hovedsagen er, at vi får samlet nogle frivillige personer, som kan tænke sig at hjælpe med at promovere systemet.

Om det er et marked, en skole, en kiosk på en søndag morgen eller en havne knejpe vi stiller nogle Ubuntu-baserede computere op på burde i realiteten være hamrende ligegyldigt. Blot vi kommer ud blandt folk og viser, hvad Ubuntu er for en størrelse.

Jeg kan godt lide ideen med en Install-workshop, hvor et par erfarne brugere tager ud og Demonstrere Ubuntu ude i det virkelige liv. Men mine argumenter for eventuelt at gøre det på et markede mener jeg holder:

Stiller vi os op i Bilka lørdag formiddag vil det være lig med nul nye brugere. Folk har travlt med at handle.

Det har folk også inde i de respektive gå-gader landet over til hverdag.

Et weekend-arrangement på en skole, i en sportshal eller lignende vil ikke være overrendt af mennesker.

Jeg køber heller ikke holdningen om, at fordi vi stiller os op på f.eks. et marked, at så skulle vi være desperate og systemet dårligt. Svare det ikke lidt til at dømme folk, som kommer på f.eks. Hjallerup marked som andenrangsborgere?

Grunden til at vi netop kan vælge et marked til en fremvisning er jo, at Ubuntu ER Linux For Human Beings Samt at vi viser, at netop Ubuntu er skabt så ALLE kan bruge det, og ALLE kan installere det.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: 2009 - Version 9.04 comming up, om hvad nu?

Indlægaf ChrisBuchholz » 9. feb 2009, 15:46

Jimmyfj skrev:"Fell free to disagree"

Det gør jeg så - Udtrykker en form for uenighed.

Netop det, at eksv. Hjallerup marked er et familie-marked gør jo netop, at det er Hr. og Fru Danmark vi kommer i kontakt med. Men det behøver heller ikke være et marked, hvilket jeg vist også gav udtryk for. Hovedsagen er, at vi får samlet nogle frivillige personer, som kan tænke sig at hjælpe med at promovere systemet.

Om det er et marked, en skole, en kiosk på en søndag morgen eller en havne knejpe vi stiller nogle Ubuntu-baserede computere op på burde i realiteten være hamrende ligegyldigt. Blot vi kommer ud blandt folk og viser, hvad Ubuntu er for en størrelse.

Jeg kan godt lide ideen med en Install-workshop, hvor et par erfarne brugere tager ud og Demonstrere Ubuntu ude i det virkelige liv. Men mine argumenter for eventuelt at gøre det på et markede mener jeg holder:

Stiller vi os op i Bilka lørdag formiddag vil det være lig med nul nye brugere. Folk har travlt med at handle.

Det har folk også inde i de respektive gå-gader landet over til hverdag.

Et weekend-arrangement på en skole, i en sportshal eller lignende vil ikke være overrendt af mennesker.

Jeg køber heller ikke holdningen om, at fordi vi stiller os op på f.eks. et marked, at så skulle vi være desperate og systemet dårligt. Svare det ikke lidt til at dømme folk, som kommer på f.eks. Hjallerup marked som andenrangsborgere?

Grunden til at vi netop kan vælge et marked til en fremvisning er jo, at Ubuntu ER Linux For Human Beings Samt at vi viser, at netop Ubuntu er skabt så ALLE kan bruge det, og ALLE kan installere det.



Du har tildels ret...
Jeg synes ikke det er det samme som at sige at folk der kommer på Hjallerup marked er andenrangs købere, men derimod at ting der bliver købt der ikke nødvendigvis har samme kvalitet som hvis du køber noget i expert.
Jeg synes det er en god idé at stille op her og der, men jeg synes at placeringen af sådan et arrangement i det offentlige skal gennemtænkes, da to forskellige steder kan sende to hvidt forskellige signaler.

Tilbage til "Ubuntu i det offentlige"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster