Hjælp til større projekt

Dokumentationsprojekt som skal vise fordelene ved brug af Ubuntu i offentlige institutioner og virksomheder.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp til større projekt

Indlægaf Jimmyfj » 22. jun 2009, 04:28

Hej Peter

Dit regnestykke ser meget fornuftigt ud. Det jeg godt kan tænke mig at vide er, om du i dit regnestykke også har taget højde for kommunens interne servere? Disse er, formentlig, i øjeblikket Windows-servere, som også har en bruger-licens.

Du skal her medregne antallet af bruger-licenser på serveren, for uden den licens du har medregnet til de 230 Pc'er. Medtager du licenserne til serveradgang ser dit regnestykke straks anderledes ud, med en betydelig større besparelse alt i alt. Du vil formentligt kunne få oplyst antallet af brugere på serveren(e) hos kommunens IT-afdeling. Her skal du blot bede om at få oplyst antallet af brugere server-licensen giver adgang til. Altså om det er en 250 bruger-licens eller en 500-bruger-licens. Ud fra det oplyste antal brugere kan du så regne besparelsen ud igen, sammenlagt server og clienter. Jeg vil her skyde på, at du kommer op på den høje side af millionen i besparelse. Er der yderlige du gerne vil vide kan du PB mig her på siden.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hjælp til større projekt

Indlægaf Stra » 22. jun 2009, 06:19

I vores kommune betales en årlig licens pr pc for brug af officepakken. pt ca. 400 kr/pc.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp til større projekt

Indlægaf Jimmyfj » 22. jun 2009, 07:21

Jo. Men det er ikke gjort med det. Før den office-pakke er noget bevendt kommer der en Windows-licens og en bruger-licens til serveradgang oven i. Med mindre serverne i forvejen er GNU/Linux servere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hjælp til større projekt

Indlægaf Stra » 22. jun 2009, 09:51

Jimmyfj skrev:Jo. Men det er ikke gjort med det. Før den office-pakke er noget bevendt kommer der en Windows-licens og en bruger-licens til serveradgang oven i. Med mindre serverne i forvejen er GNU/Linux servere.
Ja ja, men de skal vel også indgå i bergningen, når man vil se på besparelsen hen over tid.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp til større projekt

Indlægaf Jimmyfj » 22. jun 2009, 10:11

Enig - Det hele skal med. Og det vil være en god ide at udregne besparelsen over en periode på 6 til 7 år, hvilket svare til en gennemsnitlig release-rate på MS produkter.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pater puff
Indlæg: 72
Tilmeldt: 15. feb 2009, 21:14
IRC nickname: Pater
Geografisk sted: Gentofte, DK

Re: Hjælp til større projekt

Indlægaf Pater puff » 22. jun 2009, 12:20

Hej igen

Selve den her udregning, blev lavet i sammenhæng med et anlægsregnskab, hvor at jeg spurgte om man ikke med fordel, kunne have investeret de penge, der var gået på 230 nye computer licenser, på andre ting/ spare dem ved at bruge Open Source. Dette har kommunalbestyrelsen dog stadig ikke svaret mig på. (ca. en måned siden).

Det eneste jeg har taget højde for i beregningen er udskiftning af alm. PC'er markedspris - 10 % og så en montør.
Med Venlig Hilsener

Peter Huggler

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Re: Hjælp til større projekt

Indlægaf Svante » 19. aug 2009, 10:15

Man skal dog også påregne udgifter til uddannelse af brugerne og it-personalet.
Desuden skal man sikre sig, at hvis man bruger special software, at dette kan køre på Linux.
Men på den "lange bane" er der helt sikkert store besparelser at hente.

Tilbage til "Ubuntu i det offentlige"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster