Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Nyheder og annonceringer kan læses her. Alle nye brugere bør starte med at læse vejledningen herinde.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Pihl » 11. sep 2008, 20:15

Søndag den 7. september stiftede en gruppe danske ubuntubrugere Foreningen af Danske Ubuntubrugere.

Foreningen har to primære formål: Nemlig at virke fremmende for udbredelsen af brugen af Ubuntu i Danmark, og at virke som en samlende enhed for alle dem, som er aktive bidragsydere til Ubuntu. I vedtægterne står der bl.a.:

Foreningens primære virke skal være at støtte aktiviteter, som fremmer brugen af Ubuntu. Foreningen kan vælge blot at støtte sådanne aktiviteter eller selv medvirke eller skabe aktiviteterne. Foreningens midler skal benyttes til at understøtte disse formål.


Det er ikke et krav at være medlem af foreningen for at hjælpe til med oversættelse, support, dokumentation, bug triaging, testing og andet, for at få indflydelse og medbestemmelse i det aktive Ubuntu miljø. Enhver kan søge indflydelse og deltage i afstemninger på mailinglisten og til IRC møderne.

Men et medlemsskab giver det danske Ubuntu community større tyngde og vægt, og giver de danske ubuntubrugere en højere og tydeligere stemme i det danske IT-landskab. Det kan godt være, at vi ikke har pengene, men vi har menneskene.

Hvis man vil være medlem, skal man gøre følgende:


De 50 kr. dækker kontingent for resten af 2008. Fra starten af 2009 vil vi opkræve 100 kr pr. år, som besluttet på den stiftende generalforsamling. Vi har et lavt årligt kontingent, og opfordrer derfortil, at man frivilligt donerer et højere beløb.

Passive medlemsskaber er selvfølgelig værdssat, men hvis du har lyst til at blive et aktivt medlem af community'et, uanset om det er med oversættelse eller rettelse af bugs, så kontakt os gerne på mailinglisten eller vores IRC-kanal. Hjælp til nye brugere her på forummet, er også prissat.

Ubuntu er åbent og frit, og ejes af os alle. Så med dit bidrag sætter du dit eget fingeraftryk på systemet!

Er der problemer med tilmeldingen, så kontakt os gerne her på forummet.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Jarlen » 12. sep 2008, 12:34

Hvis i ikke har set det, så har vi ramt magasinet, DataTid, og det kan vi jo kun være tilfredse med :)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf eitreach » 14. sep 2008, 07:46

Så fik jeg også meldt mig ind - ikke så meget bøvl der.

Mht. hele Launchpad-GPG-paraden, synes jeg dog at det godt kunne gøres nemmere. Det er lidt af en helvedesproces.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Pihl » 14. sep 2008, 11:15

Ja, gpg-signeringen af Code of Conduct er en lidt omstændig ting, men derfor tilbyder vi også muligheden for at man kan tilmelde sig med et fysisk stykke papir.
Har man forslag til indmeldelsesproceduren, kan man sende dem til mailinglisten.

Men jeg vil dog nævne, at underskriver man CoC med sin gpg-nøgle, får man til gengæld også en officiel titel af Ubuntero i det internationale Ubuntu community. Det er trods alt også noget værd ;)

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Don S » 15. sep 2008, 23:50

Må hellere se at få overført pengene snart. Har haft en helvedes bøvl den sidste uge, med servere osv. der ikke længere var tilgængelige.
Billede

Billede Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Christian.Arvai » 3. okt 2008, 13:36

så lykkedes det endeligt, jeg havde sendt pengene med det samme, men jeg fik først sendt den underskrevne Coc med posten i dag :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Jarlen » 3. okt 2008, 15:01

christian.arvai skrev:så lykkedes det endeligt, jeg havde sendt pengene med det samme, men jeg fik først sendt den underskrevne Coc med posten i dag :)


Hvis der er andre der oplevet noget i samme stil, med at have indbetalt pengene men måske ikke lige har fået signet CoC, eller lignende kunne jeg forestille mig at sbc (kassérer) gerne vil vide det. Der har allerede været diskuteret internt i bestyrelsen hvordan vi skal behandle indbetalinger fra folk der ikke har underskrevet CoC. Så især hvis i har betalt og ved at i lige straks får signet kunne det spare nogle kvaler hos os. :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Stra » 27. nov 2008, 22:17

Jeg bliver konstant ved med at få denne besked når jeg vil sende key

fro@kontor:~$ gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --send-keys
gpg: ADVARSEL: tilladelser til konfigurations filen `/home/fro/.gnupg/gpg.conf' er ikke sikre
gpg: ADVARSEL: mapper over konfigurations filen `/home/fro/.gnupg/gpg.conf' har usikre rettigheder
fro@kontor:~$

og kommer ikke videre!
Har forsøgt i 14 dage, så serveren burde have fanget budskabet.

Nogen løsningsforslag? Ja, jeg kan selvfølgelig sende pr mail, men det ville irritere mig, hvis jeg ikke kunne få det gjort online.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Jarlen » 27. nov 2008, 22:49

Stra skrev:Jeg bliver konstant ved med at få denne besked når jeg vil sende key

fro@kontor:~$ gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --send-keys
gpg: ADVARSEL: tilladelser til konfigurations filen `/home/fro/.gnupg/gpg.conf' er ikke sikre
gpg: ADVARSEL: mapper over konfigurations filen `/home/fro/.gnupg/gpg.conf' har usikre rettigheder
fro@kontor:~$

og kommer ikke videre!
Har forsøgt i 14 dage, så serveren burde have fanget budskabet.

Nogen løsningsforslag? Ja, jeg kan selvfølgelig sende pr mail, men det ville irritere mig, hvis jeg ikke kunne få det gjort online.

Stra


Har du været inde og se hvilke rettigheder der er på den fil? I filbrowseren, højreklik på filen, vælg properties og derefter permissions.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Stra » 27. nov 2008, 23:01

ser sådan ud
Billede

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

MenZa
Indlæg: 39
Tilmeldt: 14. nov 2006, 19:44
IRC nickname: MenZa
Geografisk sted: Kolding

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf MenZa » 27. nov 2008, 23:05

Stra skrev:ser sådan ud
Billede

stra


Jeg ville sætte "gruppe" og "andre" til ingen tilladelse overhovedet. Hverken læse eller skrive. :)
Lasse Havelund :: Launchpad :: Wiki
Registreret Linux-bruger nr. #404444 :: Registreret Ubuntu-bruger nr. #330

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Stra » 27. nov 2008, 23:23

MenZa skrev:Jeg ville sætte "gruppe" og "andre" til ingen tilladelse overhovedet. Hverken læse eller skrive. :)

Tak, så forsvandt advarslen, så må jeg se om det andet lykkedes at få sendt key i morgen.
Det kan jo tage en times tid, står der i vejledningen.


Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Jarlen » 27. nov 2008, 23:52

Jeg tror nu også jeg ville fjerne "tillad kørsel af filen som et program".

Mht. tidsforbrug så tager det dig IKKE en time at lægge din key på keyserverne, det tager et par sekunder. Det kan dog tage op til en time før din key bliver fordelt til alle de nødvendige servere. Dvs. du ikke behøver sidde og vente, eller overhovedet have din computer tænkdt :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Stra » 27. nov 2008, 23:55

Jarlen skrev:Jeg tror nu også jeg ville fjerne "tillad kørsel af filen som et program".

Mht. tidsforbrug så tager det dig IKKE en time at lægge din key på keyserverne, det tager et par sekunder. Det kan dog tage op til en time før din key bliver fordelt til alle de nødvendige servere. Dvs. du ikke behøver sidde og vente, eller overhovedet have din computer tænkdt :-)

:lol: der fik jeg ikke udtrykt mig klart.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Tilmeld dig Foreningen af Danske Ubuntubrugere

Indlægaf Stra » 29. jan 2009, 23:07

Stra skrev:Jeg bliver konstant ved med at få denne besked når jeg vil sende key

fro@kontor:~$ gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --send-keys
her var fejlen, at jeg skulle skrive mit gpg-ID-nummer efter key
gpg: ADVARSEL: tilladelser til konfigurations filen `/home/fro/.gnupg/gpg.conf' er ikke sikre
gpg: ADVARSEL: mapper over konfigurations filen `/home/fro/.gnupg/gpg.conf' har usikre rettigheder
fro@kontor:~$

og kommer ikke videre!
Har forsøgt i 14 dage, så serveren burde have fanget budskabet.

Nogen løsningsforslag? Ja, jeg kan selvfølgelig sende pr mail, men det ville irritere mig, hvis jeg ikke kunne få det gjort online.

Stra
Så nu fik jeg det endelig gjort online, jeg er nu en ubuntero :D

Pengene bliver sendt i morgen.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Vigtige beskeder"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster