fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Cave » 28. jul 2007, 15:39

Med andre ord: Se at få gjort Linux lidt mere ”folkeligt” med grafiske brugerflader til alt samt nemme programmer med navne, som er til at huske og til at udtale.


Nu har jeg kun selv et halvt års erfaring med linux distributioner, men vil påstå, at giver man sig selv chancen til at lære terminalen at kende og de kommandoer, der kan være nyttige, så er terminalen bestemt ikke en hindring, tværtimod. Flere steder på nettet er der udførlige guider, som man kan komme meget langt med, fx på tuxfiles.org. Skal linux nødvendigvis være folkelig? Det er vel ikke et grundprincip, som de forskellige linux distribtioner kan stå inde for - slet ikke hvis det skal være på bekostning af de mange muligheder, der i dag er til stede, fx det at konfiguere ens system til lige dét, der passer en.

Dog mener jeg at det er i den gale retning. Linux skal væk fra terminalfræseri og kommandoer. Linux skal være rent grafisk og bliver det ikke det, vil det fortsætte sit stille liv som et operativsystem for nørderne.


Det basale spørgsmål hertil er, hvorfor?, hvortil svaret vel er, at vi fra Windows er vant til, at alt kan gøres via gui. Terminalen kan være en kæmpe fordel, hvis man først lærer at håndtere den, hvilket ikke er svært, se ovenfor. Ubuntu forsøger at 'gui-ficere' så meget som muligt (min mening), og det har en meget enkelt konsekvens, at man ikke lærer systemet ordentligt at kende.

Summa summarum er min pointe at terminalen gøres til en besværlig størrelse med få positive sider, men den har så mange forcer, som blot skal udforskes - og så vil man automatisk starte på at foretage flere handlinger via terminalen, fordi det er meget lettere. Jeg har selv haft det utroligt svært med denne terminal, men det er bare at komme i gang med at lære.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Balder » 28. jul 2007, 16:16

Det må være skønt at være kvik nok til terminalen. Hvor jeg dog misunder dig.

Som nævnt er jeg ikke selv opvakt nok til at tumle med, hverken terminal eller kommandoer, og uden at tage munden alt for fuld vil jeg hævde, at en del andre computerbrugere har det på nøjagtig samme måde.

Cave skrev:... at giver man sig selv chancen til at lære terminal at kende og de kommandoer, der kan være nyttige, så er terminalen bestemt ikke en hindring, tværtimod.


”Vi” har skam forsøgt. Inderligt endda, men den gik altså bare ikke.

Skal linux nødvendigvis være folkelig? Det er vel ikke et grundprincip, som de forskellige linux distribtioner kan stå inde for - slet ikke hvis det skal være på bekostning af de mange muligheder, der i dag er til stedet...


Naturligvis skal Linux være folkeligt. Præcis ligesom alt muligt andet. Der er vel ikke mange, som kastes ud i dybere kriser over virkemåden af diverse kaffemaskiner, vaskemaskiner og hvad der ellers hører til i et almindeligt hjem.

Gode grafiske brugerfladers eksistens behøver heller ikke at være på bekostning af eventuelle muligheder i systemet, og de sidste dinosaurer kan skam sagtens lege videre med deres elskede terminal, hvis det er hvad de ønsker.


... hvortil svaret vel er, at vi fra Windows er vant til, at alt kan gøres via gui.


Og da det vel med nogen ret må formodes at de fleste Linux-nybegyndere netop kommer fra Windows, er nørdede funktioner, terminalfræseri m.m. en stensikker måde til at få disse brugere til at dreje om på hælen og vende tilbage til Windows.



... er min pointe at terminalen gøres til en besværlig størrelse med få positive sider.


Som engageret bruger af Linux vil jeg godt skrive under på at terminalen er en besværlig størrelse, og når jeg kigger lidt i krystalkuglen kan jeg også se at den heldigvis så småt er ved at være historie. Om få år vil terminalen være at sammenligne med et for længst overstået mareridt.
Mvh. - Balder

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Cave » 28. jul 2007, 16:25

Som engageret bruger af Linux vil jeg godt skrive under på at terminalen er en besværlig størrelse, og når jeg kigger lidt i krystalkuglen kan jeg også se at den heldigvis så småt er ved at være historie. Om få år vil terminalen være at sammenligne med et for længst overstået mareridt.


hehe, har du flere af de krystalkugler? :) Men ja, ubuntu teamet har gjort det en del nemmere at installere diverse software, og tilsvarende 'features' såsom let installation af grafik driver i feisty vil vi nok se flere af i de kommende versioner af ubuntu. Sålænge man selv kan vælge, så har jeg bestemt ikke noget imod det - er bestemt ikke en terminal freak, men finder den dog nyttig. Det er kun godt, hvis ubuntu kan tilbyde en lettere måde at installere og konfiguere software på end brug af terminalen, da det helt sikkert vil få flere over på linux-vognen (fx mig i sin tid) - og verdenen bliver et bedre sted af være :)

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Balder » 28. jul 2007, 17:26

Jow. Jeg har skam flere krystalkugler, som kan findes frem alt efter behov... :)

Spøg til side. Det ser ud til at vi kan blive enige om at Ubuntu har fat i noget af det rigtige. Jeg har smugkigget på den næste i rækken - Gusty Gibbon - da den udkom i alfaversion, men ikke længe nok til at hitte ud af om udviklingen nu også går hurtigt nok. Dog er jeg sikker på at udviklerne bag Ubuntu har sans for realiteterne.
Mvh. - Balder

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf eitreach » 28. jul 2007, 19:13

Grunden til at PC'en fik så stor success til at starte med, var jo netop en god grafisk brugerflade. Det gjorde det muligt for de helt store masser at gøre sig tilgængelige - hvilket jeg personligt mener også bør ske med de linux-distroer som fokuserer på en god desktop.

Terminalen er møgfin - men jeg, som mange andre, foretrækker bare at gøre det grafisk. Der er ikke så meget ekstra at huske på mht. syntakser og lignende - og så er det for den gennemsnitlige bruger også hurtigere.

Fred være med Slackware-folket - men hvis Linux skal udvikle sig til de store masser, bliver man nødt til at omfavne den grafiske brugerflade.

edit: Jeg synes Ubuntu og andre store distroer er nået rigtig langt - meget længere end da jeg sad og legede med Mandrake, for mange år siden. Jeg synes det er blevet langt mere seriøst, mht. desktoppen - og det er ved at vise sig som en reel konkurrent, imodsætning til før i tiden. Nu skal man bare holde ved den gode stil, og så skal andelen af folk der bruger Linux også nok stige.

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf sporado » 30. jul 2007, 09:51

Balder skrev:Skal Linux have en chance for at slå igennem som den almindelige computerbrugers foretrukne system, skal der en grundlæggende mentalitetsændring til blandt både udviklere og supportere.


Klart!

Det er naturligvis rart, at der er en masse dedikerede mennesker i dette forum, der kan træde til med råd & vejledning - det har været en stor hjælp til at komme videre som nybegynder. (Tak til alle)

MEN: Som alm. fladbenet computerbruger synes jeg ikke at et styresystem i sig selv er "interessant" Det, der interesser mig, er hvad jeg kan få komputteren til at producere - det være sig billeder, breve, budgetter og så videre. Jo mere tid jeg skal bruge på at fedte med noget, der ligner en DOS-prompt anno 1989, jo mindre får jeg produceret
(Jeg jeg arbejder på et lille sted, der ikke har råd til at have en egentlig system-admin. ansat)

Så udover arbejdet med den grafiske brugerflade, skal der vist en del lobbyarbejde til før Ubuntu/Linux for alvor slår igennem - Kan vi få overbevist indkøberne i den offentlige sektor om, at de skal hoppe på Linux i stedet for Vista, tror jeg der for alvor vil komme "hul igennem". Beklageligvis er det kun båthornet M. Messerscmidt jeg for nylig har har hørt advokere for open source i den offentlige sektor.

Mit eget incitament for at prøve Ubuntu er at finde ud af om det er anvendeligt alternativ til Vista, når min hårdtprøvede Win2000 bliver udfaset...

Det var vist lidt off-topic, så nok om det


/Sporado

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Wrapper » 31. jul 2007, 21:04

Og så kom den længe ventede guide til kommandoer:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=900

Bemærk chmod (rettigheder) er ikke med endnu, da den vil fylde en del. Men så snart jeg kommer hjem fra tyskland, så laver jeg en guide til rettigheder...
Billede

Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:16

Wrapper skrev:Og så kom den længe ventede guide til kommandoer...


Smukt arbejde! - Selv jeg kan forstå det. :)

Blot ærgerligt at du er lidt for sent ude med den. Efter næste folketingsvalg (når jeg er blevet statsminister) bliver terminalen nemlig forbudt ved lov... :twisted:

(Det er sådan en uskyldig lille drøm jeg har).
Mvh. - Balder

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Wrapper » 31. jul 2007, 22:31

Balder skrev:
Wrapper skrev:Og så kom den længe ventede guide til kommandoer...


Smukt arbejde! - Selv jeg kan forstå det. :)

Blot ærgerligt at du er lidt for sent ude med den. Efter næste folketingsvalg (når jeg er blevet statsminister) bliver terminalen nemlig forbudt ved lov... :twisted:

(Det er sådan en uskyldig lille drøm jeg har).


Hmmm...
1. terminalen er bare hurtigere end GUI.
2. hva med servere? skal de nu alle have GUI :S resourcespild...

- åh ja, husker tilbage til den dag hvor jeg brugte Tekstbrowser en hel dag ;)
Billede



Billede

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Balder » 31. jul 2007, 22:36

Nu er det jo ikke sikkert at jeg bliver regeringsleder, og i så fald får du lov til at beholde terminalen fire år mere.

Glad igen..? :)
Mvh. - Balder

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf Wrapper » 31. jul 2007, 22:39

Balder skrev:Glad igen..? :)


Ja ;)
Billede



Billede

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf John Doe » 31. jul 2007, 23:45

Nu har jeg ikke fulgt denne tråd fra dens start, men en ting er sikkert:

Hvis ubuntu skal være et alternativ til mere implementerede systemer, så som winbox og MacOS, ER DET ALTAFGØRENDE at den almindelige bruger kan køre systemet uden brug af Terminalen. Dermed ikke sagt, at Terminalen skal afskaffes, for som wrapper siger er den nu en gang hurtigere - vel at mærke hvis man VED hvad man skal skrive i Terminalen. Den har stadig sin berettigelse, dels for dem af linux-folket som gerne vil lege med den - altså terminalen :lol: - dels for dem som skal have hjælp til at udføre specielle kommandoer.

Jeg synes heller ikke at Terminalen er fantastisk dejlig at bruge fordi jeg ikke GIDER at sætte mig ind i hvordan den fungerer. Så jeg ser frem til den dag hvor alt kan køres via GUI.


Hvis man skal lokke nye brugere til at anvende ubuntu så må man ERSTATTE de ting som man hovedsagelig brugte i det gamle system. Hvis brugeren oplever at måtte give afkald på noget bare fordi man bruger ubuntu (eller linux i det hele taget) så vil de hellere give afkald på "det nye" og holde sig til det de i forvejen kender.

Det er bare mit synspunkt...
- nu også uden signatur

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf tbresson » 1. aug 2007, 08:37

Jeg er med et par års erfaring enig i, at hvis Linux skal overtage mere på Desktop markedet så skal konsolen gemmes mere væk fra hverdags brug, og fra support sites.

Jeg siger ikke, at konsolen er ond, og slet ikke skal være der. Jeg bruger selv terminalen ofte, men det skyldes helt og holdent at det er nemmere. Og det har jeg bestemt ikke synes fra starten af. Men man lærer det, hvis man vil og pludselig finder man ud af hvor stærkt et værktøj det er.

Brugervenligt er det dog ikke - og som nogen skriver - specielt ikke når man af en hjælpelig sjæl får af vide man skal skrive chmod, chown osv. og man ikke forstår hvad de gør.

Jeg brugte meget Midnight Commander lige da jeg kom over på Linux og forsøgte at sætte min første CS server op - det var så dejlig nemt at kopiere, flytte og redigerer filer og den lignede jo den meget velkendte Norton Commander - men det er jo ikke alle der er vokset op med den ;)

Som supporter kan man nok også blive godt træt af at hjælpe folk, der konstant skal have tingene forklaret; så skriver du chmod +x filnavn som altså betyder du giver filen nye rettigheder, nemlig rettigheden til at blive eXecuted. Specielt fordi, at du kan være nok som omhyggelig og tålmodig, men i sidste ende er der altid nogen, der siger; den kan ikke finde filen filnavn .......

Mine 2 cents :)

Hav en god onsdag :)

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

fælles filmappe for Ubuntu og Windows

Indlægaf sporado » 1. aug 2007, 10:51

Wrapper skrev:Og så kom den længe ventede guide til kommandoer:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=900


Nice! Den er flux bogmærket
Sporado

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster