Fordelingsnøgle til partitioner?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Baek
Indlæg: 11
Tilmeldt: 4. mar 2007, 16:55
Geografisk sted: København

Fordelingsnøgle til partitioner?

Indlægaf Baek » 18. jun 2007, 18:32

Jeg ønsker at have /home på en egen partition, for at gemme opsætningsoplysninger etc ved en evt. geninstallation. Men jeg jeg ved ikke, hvor stor jeg skal lave denne partition i forhold til den partition, hvor resten af Ubuntu befinder sig. Er der en fornuftig fordelings-nøgle?

Jeg har f.eks. 80 gb harddiske, hvor jeg ca. bruger halvdelen til noget windows. Altså har jeg ca. 40 gb til linux, hvoraf jeg f. eks. opretter 20 gb til musik og lignende, som både windows og linux kan arbejde med.

Så har jeg 20 gb tilbage, hvoraf jeg f.eks. bruger 2 gb. på swap = 18 gb. På de 18 skal /home + resten af ubuntu ligge. Hvor meget af pladsen vil de være fornuftigt at give /home?

Spørgsmålet kommer af, at jeg har svært ved at overskue, hvor pladsen bliver taget fra, når jeg installerer et program i ubuntu. Og jeg vil jo nødig løbe tør for plads på /home-partitionen, fordi jeg installerer forskellige programmer i linux.

Er der nogen "smart" fordelingsnøgle/tommelfingerregel??

Baek

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Fordelingsnøgle til partitioner?

Indlægaf eyvind » 21. jun 2007, 23:33

Med ubuntu CD - kan du kigge på og ændre din hardisk / partitioner når du har lyst.
Lad Ubuntu CD rulle ind.
Programmet du kan bruge hedder Gparted
System > administration > Gnome Partition Editor
Windows C: ligger til venstre
Intet er ændret før du trykker edit > apply

Det er nemmest bare, at lade ubuntu bruge et ualokeret (tomt) område.

Hvis du ændrer en Windows C: partition, bør du efter ændring genstarte i windows
og så kan resten af harddisken ændres ved igen at starte ubuntu CD.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster