Logitech m. BT og netværk

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Nagash
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:29

Logitech m. BT og netværk

Indlægaf Nagash » 13. jun 2007, 20:45

Jeg oplevede noget lidt underligt da jeg ville prøve at boote Ubuntu 7.04 fra cd.
Jeg sidder nemlig med et Logitech MX 5000 Laser Bluetooth. Alt virker fint når den dukker op med bootmenuen fra cd'en, hvilket ikke er noget underligt i, da den altid virker i "dos-mode". Den virker også da den når til "login". Jeg kunne i hvert fald bevæge musen uden porblemer, men da den så endelig når ind til skrivebordet og stopper med at læse på cd'en er der ingen kontakt til tastaturet.
Jeg tør ikke rigtigt at installere det, hvis det kommer til at give problemer i fremtiden. Jeg tænkte på om det kunne være fordi jeg bare skulle have en linux-driver til BT, men det giver ikke så meget mening, når det virkede fint under login skærmen.
Hvis det dog skulle være det der er tilfældet er det jo bare et spørgsmål om at bruge et andet tastatur indtil man får installeret en BT-driver.
Nu vi lige er ved MX 5000, så er det vel ønsketænkning at der findes software til det sæt så man kan bruge alle dens smarte funktioner?

Og så lige til netværksspørgsmålet. Jeg spørger sikkert dumt, men det er vel mulig for en Windows-pc at se delte filer på en Linux-pc og omvendt?

[EDIT] Og hej alle sammen. Er jo som I kan se ny i forumet, og glæder mig til at kigge med herinde og finde en masse nyttige tips og tricks :D

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Logitech m. BT og netværk

Indlægaf Pihl » 13. jun 2007, 21:18

Hej Nagash, og velkommen på forummet.

Jeg lavede lidt Google søgning på dit problem, og det viser sig, at det er en kendt bug i Ubuntu. Der findes mange links om problemet, og angiveligt en del forskellige workarounds på det.

Du får her et link på en guide, som skulle løse problemet. Det er desværre ikke en ret enkel guide, men den ser ud til at virke for mange (ref. Launchpad bug report):

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=432013

Som sagt, den er lidt langhåret, men skulle virke.

noflex
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. maj 2007, 00:41
Geografisk sted: Pandrup, Nordjylland

Logitech m. BT og netværk

Indlægaf noflex » 14. jun 2007, 03:35

Hej Nagash

Med hensyn til dit netværks spørgsmål, så skal du kigge på samba, det er en windows netværks server til Linux, den kan godt være lidt langhåret at sætte op, men ved brug af Gsambad går det lidt letter.

Har du flere spørgsmål når du kommer i gang med samba må du jo råbe op :D
noflex
AMD64 X2 5000+ Ubuntu 7.04 amd64
noflex@jabber.org

Nagash
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:29

Logitech m. BT og netværk

Indlægaf Nagash » 14. jun 2007, 07:16

Lækkert.. Så virker det i hvert fald nu. Tak for hjælpen.
Hvis nogen kender til en mulighed for at få de ekstra Logitech funktioner til at virke på sættet så må I selvfølgelig stadig gerne sige til.

Jeg har dog i midlertid fået et nyt problem, men starter lige en ny tråd om det..

Men tusind tak for hjælpen so far.

Nagash
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:29

Logitech m. BT og netværk

Indlægaf Nagash » 14. jun 2007, 20:47

Fandt Gsambad under Synaptic og installerede den derfra og alt så egentlig ud til at køre fint, men når jeg prøver at starte den op fra programmer/internet får jeg bare denne besked: Fejl under kørsel af underprocessen "su-to-root" (No such file or directory).

Det ser jo ud til den linker til et forkert sted eller noget, men hvordan retter jeg det?

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Logitech m. BT og netværk

Indlægaf Pihl » 14. jun 2007, 21:26

Det skyldes, at du SKAL starte programmet som root, dvs med administratorrettigheder. Det kan du lettest gøre ved at åbne terminalen og skrive:

Kode: Vælg alt

sudo gsambad

+ password (ses ikke)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster