fejl i instalation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
MNC
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. jun 2007, 18:33

fejl i instalation

Indlægaf MNC » 4. jun 2007, 18:39

hej

når jeg kommer til punkt fire i installationen og trykker næste siger den:
input /output error during read on /dev/sda, hvad skal jeg gøre?

Et tillæsspørgsmål i punkt fire når jeg vælger Guidet - benyt den størst sammenhængende fri plads, der kan jeg vælge fra 110 gb til 180 gb. er det den nye partion som xp ligger på, og så laver den en partition til linux af resten, er det rigtigt :?

håber i kan hjælpe :D

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fejl i instalation

Indlægaf Balder » 4. jun 2007, 22:11

Hvilken type harddisk er der tale om? Det ser ud til at "installeren" ikke genkender harddisken.

Hvad mener du med en ny partition til XP..?

Når "den største sammenhængende fri plads" vælges forbliver XP på den partition, hvor XP hele tiden har befundet sig og Ubuntu "installeren" opretter Ubuntu systempartition samt swap på det fri område.

Det kræver naturligvis at der er et frit/ikke-allokeret område. Det er ikke nok med et ubrugt område på Windows partitionen.
Mvh. - Balder

MNC
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. jun 2007, 18:33

fejl i instalation

Indlægaf MNC » 4. jun 2007, 23:30

Det er en Western digital WD2000JD på 186 gb

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fejl i instalation

Indlægaf Balder » 5. jun 2007, 08:22

MNC skrev:Det er en Western digital WD2000JD på 186 gb


Nu var det godt nok ikke lige fabrikatet jeg tænkte på, men typen (IDE/SATA). Så vidt jeg lige har har kunnet google lader det til at være en SATA harddisk, hvilket det jo også tyder på i /dev/sda (en IDE ville have heddet /dev/hda).

Fejlmeddelelsen kan skyldes en forkert indstilling i BIOS eller en jumper, der sidder forkert.

Jeg ved ikke noget om SATA diske og er ude på tynd is nu, men der er noget med at SATA controlleren i BIOS skal være sat til "Enhanced mode". M.h.t. jumperen, så sidder den formodentlig hvor den skal, med mindre du har haft skiftet harddisk eller andet.
Mvh. - Balder

frolle
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2006, 20:53

fejl i instalation

Indlægaf frolle » 5. jun 2007, 10:46

Prøv at sætte defaults settings i bios. Hvis det ikke hjælper, så kig på dit bundkort efter jumpere der kunne sidde forkert - evt. kig bagpå din hdd og se om harddisken er master, men det burde den jo være eftersom du har XP inde.
<3

MNC
Indlæg: 5
Tilmeldt: 4. jun 2007, 18:33

fejl i instalation

Indlægaf MNC » 5. jun 2007, 12:37

hvordan gør man det, at sætte defaults settings i bios? har ikke så meget forstad på bios? :?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

fejl i instalation

Indlægaf Balder » 5. jun 2007, 14:35

MNC skrev:hvordan gør man det, at sætte defaults settings i bios? har ikke så meget forstad på bios? :?


Går vi ud fra at BIOS er nogenlunde ens hos os begge, så starter du med at gå i BIOS præcis som når du skal køre live-CD'en (dog uden at ændre indstillinger til kørsel af live-CD).

Derefter klikker du dig hen til Exit med piltasterne, videre ned til "Load Setup Defaults", klikker på Enter, siger OK og klikker igen på Enter.
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster