Kan ikke boote efter dual xp og ubunt installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
andy889
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. maj 2007, 21:01

Kan ikke boote efter dual xp og ubunt installation

Indlægaf andy889 » 22. maj 2007, 21:20

Hejsa

Ja, så var det min tur til at prøve ubuntu - men indtil videre har det været et temmelig skuffende oplevelse. Har flere steder læst, at det skulle være temmelig nemt - men nu har jeg så muligvis fucket min eksisterende xp installation op

Ville forsøge mig med en dual boot, så jeg kunne beholde xp.

I med life cd'en, og klikke på install på skrivebordet, efter det er loadet..

Installering starter fint - .. men maskinen fryser v. 90% (ved punktet 'konfigurerer hardware' ell. noget i den stil). Efter 20 min mister jeg tålmodighed og slukker pc'en

Ved opstart meddeles "fejl ved indlæsning af operativ system".

Forsøger at komme ind i windows via min xp installationsdisk - vælger "reparere installation". På nettet læser jeg mig frem til at her skal jeg skal prøve at afvikle fixmbr og fixboot - det gør jeg så.

Gentstart - "NTLDR is missing"...

Har jeg ødelagt min xp installation og data nu?

Æv, æv, æv irriterende

Nogen bud på hvad jeg kan gøre nu for at redde min xp installation ?
Og hvis jeg en anden gang skal installere ubuntu - hvad skal jeg gøre anderledes?

Mange hilsner
Anders

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Kan ikke boote efter dual xp og ubunt installation

Indlægaf fr3ak » 22. maj 2007, 21:42

Prøv at tage et kig på den her: http://www.helgec.dk/ntldr.html

Har ikke selv prøvet at lave rep. på NTLDR filen, men har tit smadret min MBR :twisted:

Anyways, håber den kan hjælpe dig videre...
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

andy889
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. maj 2007, 21:01

Kan ikke boote efter dual xp og ubunt installation

Indlægaf andy889 » 23. maj 2007, 03:09

Tak for linket.

Desværre hjalp det ikke .. jeg fulgte instruktionerne og kopierede den manglende fil over - men efter boot vedbliver den at påstå at NTLDR mangler (Så vidt jeg kunne forstå på linket, så betyder den windows meddelelse ikke altid at NTLDR mangler, der kan også være noget andet galt)..

Så nu tror jeg, at jeg må formatere drevet fra bunden og geninstallere xp, drivere og alt de andre programmer ... grrrrr

Morale: ADVARSEL til alle linux novicer / noobs, som undertegnede: forsøg IKKE dual boot af xp og ubuntu på samme disk UDEN et image / backup af din windows installation!! så du kan genoprette, hvis det går galt - for det kan det! selv om du følger vejledningen nøje (og til trods for at man flere steder på nettet kan få det indtryk, at det er peace of cake at sætte op).

Anyway - i det mindste tak for det prompte svar.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Kan ikke boote efter dual xp og ubunt installation

Indlægaf Balder » 23. maj 2007, 06:51

andy889 skrev:Morale: ADVARSEL til alle linux novicer / noobs, som undertegnede: forsøg IKKE dual boot af xp og ubuntu på samme disk UDEN et image / backup af din windows installation!! så du kan genoprette, hvis det går galt - for det kan det! selv om du følger vejledningen nøje (og til trods for at man flere steder på nettet kan få det indtryk, at det er peace of cake at sætte op).


Der er en risiko ved alt! Det er også farligt at gå på gaden. Man kan få en meteor i hovedet. De fleste kommer dog helskindet fra a til b.

Jeg tror at du drager forhastede konklusioner. Installation af Ubuntu i dualboot med Windows er virkelig "a piece of cake" som man næsten ikke kan kløjes i.

Går det endelig galt vil moralen i de fleste tilfælde være: Fejlen befinder sig ca. 50 centimeter fra skærmen!

Så; på den igen. I med Ubuntu skiven og se om ikke du kan få reddet stumperne. :)
Mvh. - Balder

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Kan ikke boote efter dual xp og ubunt installation

Indlægaf fr3ak » 23. maj 2007, 07:21

andy889 skrev:...
Så nu tror jeg, at jeg må formatere drevet fra bunden og geninstallere xp, drivere og alt de andre programmer ... grrrrr.....


NEJ, DONT do it :wink: Du skal ikke give op på din win partion allerede, der findes andre måder at lege med skidtet på.

En cd jeg bruger meget på arbejde og når jeg selv f*cker op, er Hiren's Boot Cd. Der findes et utal af programmer til at redde en pc på den skive.

Hirens HP: http://www.hiren.info/ (PT version 9.0)
Du kan finde selve cd'en på forskellige torrent sider som http://www.demonoid.com , http://www.piratebay.org og http://www.torrentspy.com.

Det jeg tror der er sket (uden at vide det med 100% sikkerhed) er at din harddisk ikke at sat til at være aktiv. Hvis du kommer ind på Hirens cd kan du gå ind via f.eks partition magic og aktivere den. Men det er som sagt ikke sikkert at det er det som er galt. På cd'en findes der også værktøjer til at rode med ens mbr og boot record (flere end xp cd'en giver).

Tab ikke modet allerede, kom ind i kampen igen :twisted:
Mvh fr3ak



Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu

Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster