Systemkrav

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
highbye
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. maj 2007, 21:21
Geografisk sted: Kbh. N

Systemkrav

Indlægaf highbye » 20. maj 2007, 21:27

Hej i forummet,

Jeg sidder med en Acer Travelmate, 256mb ram, 2.4GHz Celeron - og oplever gentagne problemer med at få installeret Ubuntu'en.

Installationen fryser simpelthen når den skal til at installere ( har anvist root samt swap).

Kan det skyldes en for gammel blærbar? Og hvilken distr. kunne i så fald virke?

Jeg har prøvet både med 6.10 samt 7.04 og begge i safe graphics mode.

På forhånd tak.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Systemkrav

Indlægaf Balder » 20. maj 2007, 21:51

Kører Ubuntu ellers ok som live-CD på din computer?
Mvh. - Balder

highbye
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. maj 2007, 21:21
Geografisk sted: Kbh. N

Systemkrav

Indlægaf highbye » 20. maj 2007, 21:55

Ja, men kun i grapichs safe mode, ellers går de enkelte versioner lidt i kage.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Systemkrav

Indlægaf Balder » 20. maj 2007, 22:11

highbye skrev:Ja, men kun i grapichs safe mode, ellers går de enkelte versioner lidt i kage.


Det lyder underligt. Når der allerede er ballade ved live-CD'en, tegner det ikke godt...

Hvad har du ellers på harddisken? Hvor meget plads er der til at installere Ubuntu på? Da du forsøgte at installere, lod du da Ubuntu om selv at oprette partitioner?

Nu ved jeg ikke, hvor i installationsforløbet det hele frøs, men du kan evt. prøve at "tvinge" installationen i gang ved:

Når CD'en starter og begynder nedtællingen, at trykke på F6. For enden af den linie, der derved fremkommer indtastes: noapic nolapic

Herefter trykkes på Enter.

Ovenstående skulle på én eller anden måde "tvinge" systemet i gang. Metoden fungerer i alle tilfælde på min computer...


... skrev det for noget tid siden i en anden tråd og klippede det lige... :)
Mvh. - Balder

highbye
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. maj 2007, 21:21
Geografisk sted: Kbh. N

Systemkrav

Indlægaf highbye » 20. maj 2007, 22:17

Hvad har du ellers på harddisken? Hvor meget plads er der til at installere Ubuntu på? Da du forsøgte at installere, lod du da Ubuntu om selv at oprette partitioner?


Har XP home på som 1. på MBR, og har brugt PQ Magic 8 til at lave mig en 4. primær til root (5 GB) samt at lave en partion som swap (300 MB).


Nu ved jeg ikke, hvor i installationsforløbet det hele frøs, men du kan evt. prøve at "tvinge" installationen i gang ved:

Når CD'en starter og begynder nedtællingen, at trykke på F6. For enden af den linie, der derved fremkommer indtastes: noapic nolapic

Herefter trykkes på Enter.


Jeg prøver ovenstående, og vender lige tilbage...

Ovenstående skulle på én eller anden måde "tvinge" systemet i gang. Metoden fungerer i alle tilfælde på min computer...

... skrev det for noget tid siden i en anden tråd og klippede det lige... :)


Det havde jeg faktisk skimmet, men ikke lige at man kunne tvinge den i gang med den kommando.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Systemkrav

Indlægaf Balder » 20. maj 2007, 22:27

highbye skrev:Har XP home på som 1. på MBR, og har brugt PQ Magic 8 til at lave mig en 4. primær til root (5 GB) samt at lave en partion som swap (300 MB).


Du skal ikke selv oprette partitioner. Lad Ubuntu om selv at oprette systempartition og swap. Du skal bare sørge for, at der er et ikke-allokeret område på harddisken af en "passende størrelse" og så sætte Ubuntu til at installere sig på "Den største sammenhængende fri plads". :)
Mvh. - Balder

highbye
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. maj 2007, 21:21
Geografisk sted: Kbh. N

Systemkrav

Indlægaf highbye » 20. maj 2007, 22:37

Du skal ikke selv oprette partitioner. Lad Ubuntu om selv at oprette systempartition og swap. Du skal bare sørge for, at der er et ikke-allokeret område på harddisken af en "passende størrelse" og så sætte Ubuntu til at installere sig på "Den største sammenhængende fri plads". :)


Ja, det havde jeg så også læst ( dejlig udvikling for én der tidligere har leget med Red Hat tidlige versioner), men jeg havde for mange primærer partioner, så jeg blev nødt til det alligevel.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Systemkrav

Indlægaf Balder » 20. maj 2007, 22:47

highbye skrev:... men jeg havde for mange primærer partioner, så jeg blev nødt til det alligevel.


Nu er jeg ved at være ude, hvor jeg ikke kan bunde, men fire primærpartitioner skulle der kunne være på en harddisk. :oops:

Desuden er jeg ikke sikker på, at Ubuntus systempartition er en primær. Den kan godt være en logisk partition og swappen lægger sig på en udvidet partition. - Begge dele klarer Ubuntu installeren automatisk, når blot der er et tomt område på harddisken.
Mvh. - Balder

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Systemkrav

Indlægaf spook » 21. maj 2007, 08:40

Ubuntu klarer sig faktisk fint selvom der ikke engang er ikke-partitioneret plads... Bare der er ledig plads i din windows-partition, så kan Ubuntu installeren resize den, og selv lave sine partitioner. Det er det den gør hvis du lader den køre installationen igennem med default valg.

...du kunne jo også gøre som mig: Kyle XP ad helvede til - jeg har ikke fortrudt det 1 sekund :)
Billede

oskar.hansen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. dec 2006, 19:10
Geografisk sted: Det nordlige sydlige jylland

Systemkrav

Indlægaf oskar.hansen » 21. maj 2007, 10:12

Det er et kæmpe problem langsommere (læs computere med få ram) computere at bruge live-cden til at installere med. Har selv prøvet det på min laptop, som havde 256mb på et tidspunkt. Det var helt umuligt at installere ubuntu, da det lige var kommet med live/install-cd.

Jeg brugte så bare en gammel ubuntu cd til at lave en swap-partition og derefter installere det grafisk. 256mb ram, er bare for lidt til at installere grafisk (uden først at have en swap)

highbye
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. maj 2007, 21:21
Geografisk sted: Kbh. N

Systemkrav

Indlægaf highbye » 21. maj 2007, 23:04

Til Balder :

Nu ved jeg ikke, hvor i installationsforløbet det hele frøs, men du kan evt. prøve at "tvinge" installationen i gang ved:

[i]Når CD'en starter og begynder nedtællingen, at trykke på F6. For enden af den linie, der derved fremkommer indtastes: noapic nolapic

Herefter trykkes på Enter.

Jeg prøver ovenstående, og vender lige tilbage...


Det lykkedes mig ikke at gennemføre her heller uden at den frøs - lader til at som Oskar.Hansen siger at med kun 256 MB Ram, så duer det ikke - kan være jeg lige skulle prøve hans version.

Ellers har jeg læst at Xubuntu er en lettere version, der ikke kræver det samme - men det er jo ikke lige så skægt ;o)

highbye
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. maj 2007, 21:21
Geografisk sted: Kbh. N

Systemkrav

Indlægaf highbye » 21. maj 2007, 23:07

Jeg brugte så bare en gammel ubuntu cd til at lave en swap-partition og derefter installere det grafisk. 256mb ram, er bare for lidt til at installere grafisk (uden først at have en swap)


Vil det så sige at du efter at have partioneret en swap, skiftede Cd'en ud til den nyere Ubuntu version, for derefter at installere?

For jeg prøvede at lave både root og swap inden jeg indlæste Live-Cd'en, men det hjalp lige lidt på installationen... :(

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Systemkrav

Indlægaf eyvind » 22. maj 2007, 11:44

Det allerbedste er at krympe windows partitionen, med Partition Magic eller Gparted inde i ubuntu live eller Gparted live CD.
Windows partitioner med NT styresystemer har det bedst med en genstart efter krympning.
Windows partition bør ligge i starten af HD (til venstre)
Lad så ubuntu selv administrere det uallokerede område, under installation.
Rigtige mænd tager ikke backup.

oskar.hansen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. dec 2006, 19:10
Geografisk sted: Det nordlige sydlige jylland

Systemkrav

Indlægaf oskar.hansen » 22. maj 2007, 17:33

highbye skrev:Vil det så sige at du efter at have partioneret en swap, skiftede Cd'en ud til den nyere Ubuntu version, for derefter at installere?

For jeg prøvede at lave både root og swap inden jeg indlæste Live-Cd'en, men det hjalp lige lidt på installationen... :(


Ja lige præcis.

Af en eller anden grund, så virkede det, når den havde en swap den kunne laste lidt af på. Så det må ganske simpelt være fordi install med live cd er for krævende (til 256mb)

Det kræver selvfølgelig at du sikrer dig at installationen ikke formaterer hele drevet, men kun den partition hvor ubuntu skal ligge. (altså IKKE swap partitionen!)

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Systemkrav

Indlægaf Toddvarg » 30. maj 2007, 20:57

Først vil jeg gerne sige at jeg er enig med Spook, om at kyle xp. Jeg kører kun Ubuntu på min maskine og har gjort det ca. 14 dage, og jeg spørger mig selv, hvorfor jeg ikke gjorde det for længe siden.

oskar.hansen skrev:Det er et kæmpe problem langsommere (læs computere med få ram) computere at bruge live-cden til at installere med. Har selv prøvet det på min laptop, som havde 256mb på et tidspunkt. Det var helt umuligt at installere ubuntu, da det lige var kommet med live/install-cd.

Jeg brugte så bare en gammel ubuntu cd til at lave en swap-partition og derefter installere det grafisk. 256mb ram, er bare for lidt til at installere grafisk (uden først at have en swap)


Jeg har en gammel maskine her hjemme som jeg har prøvet at sætte op for min svigerfar, og som en af de mulige linux installationene jeg har prøvet, var Ubuntu 7.04. Det er to harddiske i den på hver 8 Gb, 300 MHZ og 256 Mb ram. Det jeg gjorde var at formatere begge harddiskene til fat 32 og derefter fik Ubuntu cd lov at gøre resten. Det var ingen problemer med at installere, selv om maskinen var så lille og kun 256 ram. Mit problem siden hen var at den var ekstremt langsom, men forklaringen til dette var nok at den ikke var større end 300 MHz.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster