Dualboot på bærbar

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Ann
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19. maj 2007, 00:13

Dualboot på bærbar

Indlægaf Ann » 19. maj 2007, 00:23

Hej

Jeg har en bærbar som kører win xp.. Men kunne godt tænke mig at prøve en gang ubuntu (ikke kun live cd)

Jeg har læst at det bedste at køre ntfs på sin harddisk.. Kan det lade sig gøre?

Jeg har en usb harddisk,. Som i min windows fremgår som en lokalharddisk på computeren,. (ikke som en usb pen,. eller lign) Kan jeg instalere ubuntu på den ?



/

Ann

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Dualboot på bærbar

Indlægaf Balder » 19. maj 2007, 11:09

NTFS er til Windows. Ubuntu kører på et system, der hedder ext3.

Begge filsystemer og begge operativtystemer kan dog sagtens være på computeren samtidig. Det forudsætter blot, at Windows ikke fylder hele harddisken og hvis det gør, så "krympes" Windows uden de store sværdslag med programmet Gparted (findes på Ubuntu skiven) således at der bliver plads til Ubuntu.

M.h.t. installation af Ubuntu på USB diske har jeg ikke selv positive erfaringer og vil anbefale dig at lægge Ubuntu ind på samme hardisk som Windows. - Andre kan naturligvis have en anden opfattelse... :)
Mvh. - Balder

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Dualboot på bærbar

Indlægaf spook » 21. maj 2007, 09:28

Bare klø på skipper :)

Glem usb-disken, og installér på samme disk som windows. Ubuntu 7.04 installationen kommer selv og foreslår at "krympe" din windows-partition, og så installere herpå.

Installation på USB-disken kan helt sikkert lade sig gøre, men så skal du huske at vælge den under installationen, og sætte den til at overtage hele denne disk. Men jeg er ikke helt sikker på om den så laver ny Master Boot Record på din windows-disk eller på USB-disken. Du kan helt sikkert selv vælge det, men jeg har ikke prøvet det, så jeg skal ikke kunne sige hvordan.

Der er for så vidt ikke noget problem ved at lade den lave en ny MBR på win-disken, men det kræver at usb-disken er sat til under boot for ikke at gå helt i hø.

Fortæl endelig hvordan det spænder af, ligemeget hvilken løsning du vælger.
Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster