Dualboot på laptop

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
susbut
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28. nov 2006, 14:04
Geografisk sted: Sjælland

Dualboot på laptop

Indlægaf susbut » 2. maj 2007, 13:28

Haves: erfaring med Ubuntu (breezy og dapper) på stationær.
Står overfor følgende opgave:
En ven ønsker at dualboote på Fujitsu Siemens Amilo (?), 160 GB hd (C), ATI Radeon xpress 200M. Ekstern usb hd Seagate 80 GB (E).
Efter et mindre studie af forskellige muligheder og umuligheder, forestiller jeg mig følgende:
usb hd (E) bruges som backup, og evt laves 2 partitioner (windows og linux).
C: Foretage en scandisk i safe-mode. Defrag hvor usb er off. Derefter:
Sikkerhedskopi af C. Virusbeskyttelse off (før installation).

Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal forberede partitionerne på forhånd eller lade Dapper lave dem under installationen. Nogle har lavet en mellempartition - er det nødvendigt? I så fald: hvilket filstystem skal det så være?

Jeg forestiller mig at begge OS ligger på C. Har nogen erfaring med at installere dapper på et usb hd?

Det fremgår af mange forums og links, at der kan være problemer med ATI - men er det helt umuligt?

Venlig hilsen
Susbut

Ps.Der køres WinXP.

:)

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Dualboot på laptop

Indlægaf Wrapper » 2. maj 2007, 13:37

Jeg vil anbefale at du installere den nye Ubuntu (7.04 feisty fawn).
mht. ATI så kan du installere en driver dertil gennem "Restricted drivers" i 7.04.

Start med at installere windows, og så lave to partioner under installationen. Den du installere windows på, vil jeg anbefale laves i FAT32, da Ubuntu både kan læse og skrive til FAT32 (også muligt i ntfs, men ustabilt).
Når windows er installeret kan du så installere Ubuntu, hvor du selvfølgelig vælger at beholde Windows til Dual boot.

Den ext. hd bør formateres i FAT32, så kan du selv bestemme om den skal partitioneres. Jeg ville dog foretrække at have det på en partition.

susbut
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28. nov 2006, 14:04
Geografisk sted: Sjælland

Dualboot på laptop

Indlægaf susbut » 2. maj 2007, 13:58

Så vidt jeg kan se, betyder det, at jeg skal formattere C og derefter geninstallere XP?
Jeg er med på, at XP altid installeres først når der skal dualbootes.

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Dualboot på laptop

Indlægaf Wrapper » 2. maj 2007, 14:11

susbut skrev:Så vidt jeg kan se, betyder det, at jeg skal formattere C og derefter geninstallere XP?

Ja... Medmindre du vil beholde en gammel version af XP. Du kan jo ompartitionere C (hvis harddisken da ik er delt allerede). Tror programmet til det hedder partitionmagic.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster