Får konstant "Permission Denied"

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Dolph_dk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. apr 2007, 02:06

Får konstant "Permission Denied"

Indlægaf Dolph_dk » 6. apr 2007, 02:25

Jeg har proppet en "Ubuntu 6.10 server" på min server, og nu vil jeg så gerne have configureret conf filerne på den til henholdsvis FTP'en (oprettet bruger), Apache (så den er på den rigtige side når man besøger siden på den), og PHP'ens config filer, men jeg får konstant Permission deniede, jeg har sågar prøvet på root kontoen (root@server1) med samme resultat, jeg har prøvet at følge de vejledninger jeg kunne finde (Ubuntu.com og en anden how to) men de har ikke kunne give mig svar på hvorfor jeg får den permission deniede.

Så nu vil jeg høre om der er nogen af jer herinde der kan hjælpe mig for jeg er ærlig talt ved at få røde knopper af det, og den er meget tæt på at ryge ud. :(

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Får konstant "Permission Denied"

Indlægaf thj01 » 6. apr 2007, 21:10

har du brugt sudo??

Dolph_dk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 6. apr 2007, 02:06

Får konstant "Permission Denied"

Indlægaf Dolph_dk » 6. apr 2007, 21:38

Jeg har snart prøvet alt med sudo og får den ene fejl besked efter den anden, samt har jeg også prøvet med "gksudo gedit"

Det er sådan en streng her jeg skal i "/etc/apache2/apache2.conf"

Men det kunne være rart at få en lille liste over hvordan man skal gøre hvis jeg skal ændre i .conf filer.

Det skal lige nævnes jeg er rimelig new i Ubuntu, så jeg har kun de guider jeg kan finde på nettet at gå efter.

Samt så logger jeg på serveren via SSH Secure Shell, da jeg ikke kan få den til at generere noget ligende Xwindows

Triblepack
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. okt 2007, 14:16

Har samme problem permission denied

Indlægaf Triblepack » 9. okt 2007, 14:49

Men det er med hensyn til firewallen ipkungfu, får ikke lov til atændre i filen så den starter ved opstart(boot)

Det må have noget at gøre med rettighedder...meeeenn.. jeg udfører også mine kommandoer i root...så?

Jeg køre server versionen UBUNTU 7.04

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Får konstant "Permission Denied"

Indlægaf tbresson » 10. okt 2007, 09:59

Server versionen af Ubuntu indeholder ikke noget Windows miljø (Gnome/KDE e.lign.)

gedit er vist et Gnome program, så du skal nok finde dig en tekst editor til console når du skal rette i noget.

vi er inkluderet, men er svær at finde rundt i hvis man er ny - jeg var faktisk stor fan er joe som editor, men du kan også overveje det lidt nemmere, nemlig mc.

Hvis du vil installere joe:
sudo apt-get install joe

Hvis du vil installere mc (midnight commander):
sudo apt-get install mc

Ang. rettigheder. Hvis du har problemer med at rette i noget kan det skyldes filernes rettigheder - check dem ud via:

ls -al

F.eks: -rw-r--r--

r = read, w = write, x = execute

Første 3 = owner
Næste 3 = group
Næste 3 = others

Owner og group kan også ses i dir listen.

Håber det hjælper.

Triblepack
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. okt 2007, 14:16

Får konstant "Permission Denied"

Indlægaf Triblepack » 10. okt 2007, 23:29

[quote="tbresson"]Server versionen af Ubuntu indeholder ikke noget Windows miljø (Gnome/KDE e.lign.)

Ang. rettigheder så ser de fine ud der skulle ikke være noget at komme efter....

Jeg fandt ud af at jeg skulle bruge denne kommando for at ændre i ipkungfu.

nano -w /etc/ipkungfu/ipkungfu.conf

Nu starter firewallen i boot :-)

--> til Dolph_dk...prøv med:
nano -w forand den fil du vil ændre i

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster