Boot-menu uden windows

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
N@cis
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31. mar 2007, 20:16

Boot-menu uden windows

Indlægaf N@cis » 31. mar 2007, 20:49

Hej

Jeg er en helt ny linux bruger, og er i øjeblikket igang med at installere Ubuntu på min computer. Jeg har valgt at installere dual-boot for at jeg ikke behøver slippe windows helt. Jeg er dog i den uheldige situation at jeg er løbet ind i problemer.

Mit problem består i at jeg ikke har mulighed for at boote windows i GRUB, jeg ved ikke om det kan skylles min installations proces. Men jeg har gjort følgende:

1) Jeg formaterede hele harddisken, derefter installerede jeg Windows Xp på en NTFS partition på 25 GB. Jeg tjekkede om det startede rigtig op, hvilket det gjorde.

2) Derefter installerede jeg Ubuntu med tre partitioner: Den ene er en Linux-swap partition på 1 Gb (er det rigtig forstået at swap er en form for ekstra ram på harddisken?). Den anden er en ext3 partition på 4 GB, hvor selve Ubuntu bliver installeret (?så vidt jeg har forstået?). Den sidste er en fat32 partition til mine dokumenter og programmer, som jeg håber på også kan læses/bruges af windows.

3) Nu skulle jeg så, såvidt jeg har læst mig frem til, få en boot-menu frem hvor jeg kan vælge mellem Windows og Ubuntu. Denne menu kan jeg dog også godt få frem ved at klikke Esc inden 2 sek (hvilket jeg synes er MEGET kort tid). Men windows står ikke på listen!

Jeg håber nogen kan hjælpe! (Eller i det mindste forstår mit spørgsmål :oops: ... jeg er helt ny på dette felt!)

PS forresten opdagede jeg at, man kan vælge hvor GRUB skal installeres, kan dette have en betydning?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Boot-menu uden windows

Indlægaf Balder » 31. mar 2007, 21:25

Dit spørgsmål giver fint mening, så nu stiller jeg lige et par modspørgsmål.

Hvilken Ubuntu har du installeret? - 6.06, 6.10 eller 7.04...

Ubuntu partitionerne du omtaler; har du selv oprettet dem inden installation eller gjorde ”installeren” det under installationen?

Kommer GRUB kun til syne når du trykker på Esc?

Hvad sker der, hvis du ikke trykker på Esc?

I øvrigt mountes din FAT32 partition let med både læse- og skriverettigheder.
Mvh. - Balder

N@cis
Indlæg: 4
Tilmeldt: 31. mar 2007, 20:16

Boot-menu uden windows

Indlægaf N@cis » 31. mar 2007, 23:20

Jeg har installeret Ubuntu 6.10. Men jeg har låst problemet. Jeg opdagede at windows partitionen hed hda4, og jeg mener at have læst at den skulle ligge på hda1. Så jeg prøvede at starte forfra og nu virker det. Jeg tror fejlen opstod da jeg allerede inden jeg installerede windows havde lejet lidt med Ubuntu live-CDen, og oprettet de partitioner der skulle bruges dertil, dog uden at installere dem!

Men tak for opmærksomheden omkring mit spørgsmål. Jeg vender højst sandsynligt snart tilbage med nye sprøgsmål til Ubuntu!

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Boot-menu uden windows

Indlægaf Balder » 31. mar 2007, 23:47

Godt du fik klaret det og bare spørg løs. Alt vil blive besvaret efter bedste evne. Hvis ikke af den ene, så af den anden... :)
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster