Problemer med loading af installation/live CD

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Dagg
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22. nov 2006, 18:50
Geografisk sted: Århus

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf Dagg » 22. nov 2006, 19:11

Jeg fik en utrolig trang til at prøve kræfter med Linux og besluttede mig for at hente Ubuntu, for det var den distro som umiddelbart så mest interessant ud for en der har leget meget lidt med Linux før i tiden.

Jeg brænder den ISO-fil som jeg har hentet, og sætter maskinen til at boote fra CD'en. Jeg bliver mødt med den menu som mange her sikkert kender, hvor øverste mulighed er at starte og installere Ubuntu, hvilket jeg vælger. Så kommer logoet "Ubuntu" og en bjælke forneden som vidst skal sørge for at jeg ikke er i tvivl om at maskinen ikke er død, selv om er ikke sker detstore :P.
Efter noget tid bliver bjælken til en loadingbar, og netop som den er færdig skifter skærmbilledet. Først er der kort en streg der blinker oppe i venstre hjørne (lidt dos-tekst-agtigt) og så kommer der et skærmbillede hvor loading-skærmen fra før er gengivet i hæslige farver og ved siden af hinanden, og alt nedefter er bare et farvevirvar. Der er en mus som jeg kan køre rundt med som om intet er sket, og trykker jeg på maskinens sluk-knap skifter billedet til den loading-skærm som jeg før var ved, og efter automatisk at have åbnet mit CD-rom drev står der at jeg kan trykke på enter når jeg har fjernet disken. Den del virker altså upåklageligt. Men når jeg skulle være i Live-CD operatisystemet går det altså helt galt.

Min maskine:
Pentium 4, 2,8 GGHz
1 GB RAM
Audigy 2
GeForce 6800GT
P4P800 Bundkort fra Asus

Min skærm er en SyncMaster 215tw og jeg har prøvet at starte op med henholdsvis og VGA analog og digital kabel.

Jeg prøvede senere at hente Mandriva One, og der skete præcis det samme: Selve systemet/installationen bliver loadet, og så går der ellers grafisk mekka i den, men med en mus der virker.


Har I nogen forslag til hvad der er galt og hvad jeg kan gøre ved det?

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf hardcorewizard » 22. nov 2006, 20:26

Hej,

Jeg har ikke prøvet at installere Edgy fra bunden, men hvis installationen ikke har ændret sig meget siden Dapper, så skulle du kunne vælge en vga-mode fra boot- menuen. Prøv evt. at se om der er noget der hedder "safe graphics mode".

[edit] Ups!

Dagg
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22. nov 2006, 18:50
Geografisk sted: Århus

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf Dagg » 22. nov 2006, 21:51

Jeg har prøvet at starte op i grafisk sikret tilstand, men jeg bliver stadig mødt med et farvemæssigt kaos sammen med opstartslyden.

For at det ikke skal være løgn valgte jeg at prøve mig med den alternative udgave, og fik operativsystemet ind ved siden af Windows, men lige meget hjalp det - jeg kan stadig ikke gøre noget efter den indledende loading.

Jeg har tidligere prøvet at lege lidt med linux-distroer, og så vidt jeg husker var der et eller andet der gik galt dengang... måske et reboot på et tidspunkt hvor det ikke var så heldigt, eller en fejl eller en låsning af systemet. Jeg ved i hvert fald ikke hvad jeg skal gøre for at gøre det godt igen.

Jeg har prøvet at loade default options i bios, men det har heller ikke hjulpet. Jeg overvejer om jeg kan blive nødt til at formatere hele min maskine, og måske få det til at virke på den måde, selv om det virker lidt overdrevent, for en live-CD har vel ikke noget at gøre med selve harddisken, og da slet ikke når det er NTFS...?

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf hardcorewizard » 22. nov 2006, 22:24

Nope, det skal du ikke gøre. Hvis live CD'en ikke virker, så har det absolut intet med det du har på harddisken at gøre.
Prøv evt. at vælge vesa-driverne. Hvis du kan komme i en konsol (brug recovery mode), kan du også lægge nvidia-driverne ind, og vælge dem. Jeg har ikke prøvet med nvidia (har ati), men følgende tråd (http://www.linuxforums.org/forum/ubuntu ... tions.html) skriver at man blot henter driveren med apt:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install nvidia-glx nvidia-settings linux-restricted-modules-`uname -r`


Hvorefter du med følgende kommando skulle kunne rekonfigurere Xorg, og vælge nvidia-driveren:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg


Ellers, så prøv med vesa-driverne

vic
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:50

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf vic » 22. nov 2006, 22:32

hey Dagg,

Jeg oplevede der her på Min laptop et par gange. jeg tænkte med det samme "OMG SAJSDKAJ"""===#= 101010101010" nu har det vold bombet mit GFX eller ligende.

men jeg lod den bare stå og køre i et minut eller sådan noget, også kom Gnome loading screen frem og begyndte at loade interfacet ind.

så det er os en mulighed bare at lade systemet køre selvom farve mekkaet der ser lidt giftigt ud.

Mvh
Vic

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf Wikzo » 24. nov 2006, 14:01

Hej

Jeg prøvede også live cd for et stykke tid siden, og det nøjagtig samme skete: Jeg fik en masse mærkelige farver, men efter at jeg prøvede to gange i "Sikker tilstand", lykkedes det mig at komme ind og afprøve Ubuntu ... indtil det frøs efter cirka 10 minutter.

Jeg spurgte om samme spørgsmål på det engelske Ubuntu-forum, og vi fandt frem til, at det er mit grafikkort.

Jeg har nemlig også Geforce 6800 ligesom du. Tror at fejlen skyldes dette :(

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf Artificial Intelligence » 24. nov 2006, 14:41

Okay. Lad os prøve med en nyere nvidia driver og se om det løser problemet. Boot up i failsafe, og så:

Kode: Vælg alt

wget http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-9629/NVIDIA-Linux-x86-1.0-9629-pkg1.run

sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade
sudo aptitude install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev
sudo aptitude --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common
sudo rm /etc/init.d/nvidia-*
sudo sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9629-pkg1.run
sudo nano /etc/X11/xorg.conf


Check at under Section "Device" at driver er "nvidia"

Kode: Vælg alt

sudo reboot

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf Wikzo » 24. nov 2006, 16:53

Men man kan da ikke hente drivere, når det er live cd, vel?

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf Artificial Intelligence » 24. nov 2006, 17:07

Jeg ikke sikker, jeg tror det ikke.

FrostEyes
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. nov 2006, 23:27
Geografisk sted: Odense

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf FrostEyes » 25. nov 2006, 14:00

Hejsa.

Boot op i grafik failsafe, (tag dig ikke af evt. grafisk kaos).

Hvis du overhovedet ikke kan noget, kan du skifte til teksttilstand, med ”Ctrl + Alt + f1” f1 til f6 er generelt teksttilstande mens f7 er grafisk tilstand.

Brug din favorit editor (nano, pico, vim, emacs for at nævne et par stykker) til at ændrer /etx/X11/xorg.conf.

Under section device, har du et grafikkort. Der skal du sikrer dig at den bruger vesa driveren (generisk driver uden 3d understøttelse). Under din screen section skal du kontrollere at der står noget lignende:

Kode: Vælg alt

Section "Screen"
    Identifier  ****
    Device      ****
    Monitor    ****
    DefaultDepth 24

    Subsection "Display"
        Depth       24
        Modes       "1680x1050" "1024x768" "800x600" "640x480"
        ViewPort    0 0
    EndSubsection
EndSection


Genstart X, og se om ikke der er midlertidig styr på det grafiske. Få installeret, og så kan du senere
altid installere den nvidia driver du ønsker, og tweake den med hensyn til 3d understøttelse.
If it moves, compile it.
Larry the Cow (Gentoo)

Dagg
Indlæg: 3
Tilmeldt: 22. nov 2006, 18:50
Geografisk sted: Århus

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf Dagg » 25. nov 2006, 21:20

Så ser det ud som om jeg fik det til at virke. Jeg var nødt til at starte op i recover-mode for at få konsollen frem, og da jeg havde gjort det brugte jeg så kommandoen:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Så kunne jeg prøve forskellige muligheder for at sætte grafikkortet op, og ganske rigtigt, så virkede vesa-driveren! jeg kunne manøvrere rundt i Ubuntu sog synes at det virker ret godt. Senere fandt jeg ud af at man under indstillingsprocessen skulle trykke på space for at vælge de opløsninger man ville have mulighed for at bruge, så pludselig kunne jeg komme op i en fuld 1650x1280, og det var rigtig godt.
Jeg ved ikke om det er fordi jeg havde prøvet mig frem med forskellige muligheder for at installere andre drivers til nvidia, men jeg kørte ovenstående kommando igen, og fandt frem til "nvidia" på listen hvor jeg før havde valgt "vesa" og hvor default var "nv" (der som bekendt ikke virkede).
Så nu virker det. Jeg har lidt problemer med at finde ud af at installere helt nye drivers, men jeg synes jeg er kommet et godt stykke, og er i fuldt gang med at eksperimentere med wine og ved at se om jeg kan afspille MP3 på en eller anden måde - så jeg er kommet godt på farten. Tusind tak for hjælpen allesammen :)

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Problemer med loading af installation/live CD

Indlægaf eyvind » 2. feb 2007, 14:34

Jeg leger lige nu med installation af ubuntu.

Pentium 4 3 Ghz / 2Gb ram / Geforce MX 4000
Opløsningstilstand inden kørsel 1024 X 768 på en SyncMaster 950p

Live CD starter op og efter valg af Dansk og enter til den øverste kørte den bare ind.
Dog står den og tænker sig lidt om, men der er jo også en del drivere som skal findes frem.
Og efter en ½ times opdatering (1024/128) syntes jeg den kører ganske fint.
For en gammel Windowsbruger, er det rimelig logisk opbygget.
Så det bliver første Linux udgave (af mange) som ikke opgives med det samme.

Eyvind. :)
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster