installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
LarsN
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. mar 2007, 19:05

installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Indlægaf LarsN » 21. mar 2007, 16:48

Hejsa,

Er det muligt at installere Ubuntu på min slave (HDA1) Uden at pille ved master boot record på min master harddisk. Mit bundkort har nemlig den mulighed at jeg selv kan vælge hvilken disk jeg vil boote på (asus P4P800 Deluxe) :)

Mvh.

Lars N.

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Indlægaf temba » 21. mar 2007, 18:28

Hej,

det kan være der er en smartere måde men anyway, here goes.

Deaktivere din masterHD i din BIOS og derefter installere Ubuntu på sin slave. Så aktivere den igen. Efterfølgende kan du vælge hvilken der skal startes igennem din BIOS eller bundkort.

Min kan gøre det samme men jeg har kubuntu som prioritet numero uno og derfor får den lov til at hamstre min MBR 8)

Det kan også være at du får lov at vælge hvor du vil installere GRUB (boot loader)- i kubuntu mener jeg det er under Advanced når du kommer så langt i installations processen - hvis det samme gælder for Ubuntu, så behøver du ikke gøre ovennævnte.

God installation og giv lyd hvis (ikke) alt klapper!

LarsN
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. mar 2007, 19:05

installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Indlægaf LarsN » 21. mar 2007, 21:01

Jeg tror faktisk nok man kunne vælge det under advanced :-)

Men hvad hvis den installere fint og jeg så vil have disken som master (HDA0) bliver Ubuntu så ikke helt syg så?

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Indlægaf temba » 22. mar 2007, 07:46

Hej igen,

det tvivler jeg på - du har så installeret MBR på gnu/linux disken og hvis den anden ikke dukker op ved gnu/linux opstart, så får du sikkert kun en fejl om at gnu/linux ikke kan mounte din windoze partition - her skal du blot rette til i fstab filen. Lige efter partition delen af installationen kan du vælge hvad der skal være i din fstab fil alligevel.

En alternativ er at du installere helt almindeligt. Windoze står i GRUB så den kan altid vælges ved opstart plus du altid har adgang til din windoze disk - husk at installere et andet ntfs program for at få skrive rettigheder til den ellers kan du kun læse og kopiere derfra. Hvis nu du ikke vil have ubuntu (why the hell not?! :-) ) liggende mere, propper du din windoze cd i drevet og laver en recovery - den skal nok sørge for at din MBR bliver gnu/linux fri igen.

Et personligt spørgsmål til dig:
hvorfor vil du have windoze liggende? (ja, jeg antager det er windoze)
ALLE tilsvarende funktioner kører på linux - kun nogle spil har en grænse, og her kan du bruge Cedega fra transgaming.com eller endda Crossover Office hvis det er nogle generelle programmer såsom Photoshop. Jeg personligt har Quake 4 kørende 100% på kubuntu (Überspil!) og Cedega for Counter-Strike Source som jeg slet ikke spiller mere alligevel.
På min stationær har jeg win2k liggende i VMware og bruger den kun når jeg skal se rugby kampe på nettet pga det f***ing DRM/windoze media player de påtvinger folk.

Bare min 25 øre, lad os høre din så vi kan hjælpe dig på rette spor ;-)

Fortælle os om dit valg og om det lykkedes dig.
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.

LarsN
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. mar 2007, 19:05

installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Indlægaf LarsN » 22. mar 2007, 18:07

Nu spiller det med boot ;-)

Meen, mit trådløse vil overhovedet ikke virke.

Info:

Kode: Vælg alt

lars@lars:~$ lspci | grep Broadcom\ Corporation
02:0c.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless LAN

Kode: Vælg alt

lars@lars:~$ iwconfig
eth1      IEEE 802.11b/g  ESSID:off/any  Nickname:"Broadcom 4306"
          Mode:Managed  Access Point: Invalid   
          RTS thr:off   Fragment thr:off
          Link Quality=0/100  Signal level=-256 dBm  Noise level=-256 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed bea

Kode: Vælg alt

lars@lars:~$ lsmod | grep bcm
bcm43xx               125332  0
ieee80211softmac       31232  1 bcm43xx
ieee80211              34760  2 bcm43xx,ieee80211softmac


Hvad kan det skyldes, den vil nemlig slet ikke søge efter mit netværk :(

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Indlægaf temba » 22. mar 2007, 18:48

2 ting:

1. kan du fortælle os hvad du endte med at gøre mht installation - så kan andre forhåbentligt få glæde af det.

2. mht dit netværks problemer, så opret en ny tråd så de kloge netværks hoveder kan finde den! Prøv at forklare os lidt mere. Er det en WEP/WPA/WPA2 AP du bruger? Har du brugt Gnome's eget netværks program og evt indtastet de nødvendige passphrases blahblah?

Jeg må sige at på min kubuntu (efter en ny installation) skal jeg som regle vente ca. 30 minutter inden mit netværk pludslig vågner og det hele kører - vel at mærke efter jeg har indtastet de rigtige oplysninger osv.
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.

LarsN
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. mar 2007, 19:05

installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Indlægaf LarsN » 22. mar 2007, 19:11

Jeg hev bare strømmen fra de harddiske jeg ikke skulle bruge :-) (windåse og den anden med data) Derefter installerede jeg Ubuntu uden at ændre på boot, slukkede og satte strøm til de to diske igen ;-) (sikkert en nemmere software måde at gøre det på, men tja det her virkede jo fint)

Jeg har prøvet både med og uden WEP (deaktiveret det på routeren) men uden held. (skrev WPA mente dog WEP)

LarsN
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. mar 2007, 19:05

installere ubuntu 7.04 uden dual boot

Indlægaf LarsN » 23. mar 2007, 16:59

Nu spiller det bare =D

Jeg brugte noget af denne guide : https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... C%28bcm%29

fik også lige nVidia driver installeret ;)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster