Gparted problem

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
christianden
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14. mar 2007, 12:35
Geografisk sted: Sdr. Stenderup, Øst- Sønderjylland

Gparted problem

Indlægaf christianden » 16. mar 2007, 09:13

Jeg er ved at installere Linux

I windows er der 2 pationer c og d de er på hver 50 gb

Når jeg kommer ind i Gparted er der 3 dele

1, 2 og 3
Det første er på 3 gb og de andre er på 45 gb det er lidt underligt

Hvordan laver jeg en partion specielt til linux

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: Gparted problem

Indlægaf Balder » 16. mar 2007, 14:56

christianden skrev:I windows er der 2 pationer c og d de er på hver 50 gb

Når jeg kommer ind i Gparted er der 3 dele

1, 2 og 3
Det første er på 3 gb og de andre er på 45 gb det er lidt underligt

Hvordan laver jeg en partion specielt til linux


Det du ser i Gparted er sikkert hda1, hda2 samt hda3. Nummer et kan være en skjult Windows partition med XP Recovery på (men det kan selvfølgelig også være noget helt andet). Mener at der til f.eks. Acer computere ikke medfølger en XP Recovery CD og skal XP geninstalleres foregår det fra den skjulte partition.

De andre numre, hda2 og hda3, er henholdsvis C-drevet og D-drevet. Hvorfor de optræder med en størrelse på 45 GB når du ved de skal være på 50 GB er ikke lige til at sige.

Du skal ikke oprette en partition til Linux. Det klarer installeren selv under installationen, når blot du har trykket på "Brug den størst sammenhængende fri plads".

Det kræver dog, at der er et ikke-allokeret (tomt) område på harddisken. Det er ikke en ubenyttet del af en Windows partition jeg mener, men et helt frit område.

Fylder Windows partitionerne hele harddisken må én af dem (D-drevet eksempelvis) krympes først, hvilket gøres med Gparted.

Fylder de ikke hele harddisken er det sådan set bare med at klø på og komme i gang med installationen af Ubuntu.

Vær opmærksom på, at der er grænser for, hvor mange primærpartitioner, der kan være på en harddisk. Mener at det er max. 4.

Håber at det kan hjælpe dig videre. :)
Mvh. - Balder

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster