Partitioner v/installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kjaerslund
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25. feb 2007, 01:38
Geografisk sted: Horsens

Partitioner v/installation

Indlægaf kjaerslund » 25. feb 2007, 01:43

Hej! Jeg er i gang med at installere Ubuntu 6.10 "Edgy eft" og ønsker at køre det som dual-boot med både Windows og Ubuntu, der vælges frit ved startup. Da jeg når til installationsguiden og har gået gennem de første trin, når jeg til partitionerne. De skal vælges manuelt for ikke at slette mine windows-filer, ikke sandt? I hvert fald er der en fejl, når jeg vil flytte ("Resize/move"-kommandoen i Ubuntu) en del af min harddisk til brug i Ubuntu. Nogle der har en løsning på problemet? Min CPU er en Znote6214W Power.

Vh. Andreas Pedersen
Un penseur qui pense

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Partitioner v/installation

Indlægaf Balder » 25. feb 2007, 11:57

@ kjaerslund:

Hvilke muligheder tilbydes du ved partitioneringen?

Hvis ikke Windows fylder hele harddisken behøver du ikke at spekulere på "Resize/move", men vil kunne installere Ubuntu på "den størst sammenhængende fri plads". - Det er ikke et frit område i Windows partitionen jeg mener, men et helt frit (ikke allokeret) område på harddisken.

Beslaglægger Windows derimod hele harddisken skal Windows partitionen naturligvis krympes først for at skabe plads til Ubuntu.

Denne øvelse kan udføres under installationen, som noget kunne tyde på at du har forsøgt, men personligt foretrækker jeg at gøre det inden selve installationen.

Til formålet bruges Gparted, som ligger på live-CD'en under System > Administration > Gnome Partition Editor. Når Windows er krympet, så det kun fylder eksempelvis det halve af harddisken, burde Ubuntu kunne installeres problemfrit ved at klikke på Install ikonet på skrivebordet og så undervejs, som nævnt længere oppe, vælge "den størst sammenhængende fri plads".
Mvh. - Balder

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Partitioner v/installation

Indlægaf spook » 25. feb 2007, 12:11

Prøv evt. at starte Gnome Partition Editor (under system ->administration) på Live-cd'en. Hvis den kan se din disk, så kan installeren også. Har du prøvet med den almindelige cd - eller med Feisty?
Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster