Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 8. feb 2007, 16:51

Jeg har uden held forsøgt at installere Ubuntu på min stationære computer.
Jeg har et Asus K8N-E Deluxe bundkort hvorpå der sidder en Silicon Image 3114 RAID-controller.
På controlleren har jeg to 74 GB Raptor diske som sidder i RAID0 og to andre diske på hhv. 200 og 300 GB, som kører uafhængigt.
Mit problem er når jeg skal oprette partitioner til Ubuntu. Istedet for at vise RAID-arrayet og de to selvstændige diske ser jeg alle fire diske hver for sig.

I og for sig kunne jeg koble diskene fra hinanden og lave et software-RAID, men når jeg nu har en RAID-controller, vil jeg gerne have et hardware-RAID.

Nogen som har et råd til hvordan jeg får Ubuntu til at loade mine controller og se mine diske rigtigt?

/EmailFX

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 9. feb 2007, 07:46

Hvis du skal lave et hardware-raid, så er det jo netop at du skal ind i raid-controlleren og sætte det op. Ctrl+s under boot, hvis ikke jeg husker forkert - Har selv haft 2 x raptors i Raid0, og det er en RIGTIG hurtig kombo :)

Når raid-controlleren har sat et array op, så bør dine raptors fremstå som én samlet disk, og ikke to små, uanset hvilket OS der kigger på dem. Vær du kun glad for at du smider et OS på der ikke skal have drivere bare for at se et raid - og ikke skal have dem på diskette, hvis du altså når at trykke F6 på det helt rigtige tidspunkt under installationen. Hovsa, der slap vidst lige lidt XP-galde ud...
Billede

EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 9. feb 2007, 08:42

Jeg har sat mine diske op i RAID0, med Ctrl+S ved initialisering af controlleren.
Både Windows XP og Vista ser én disk med størrelse på ca 140 GB. Når jeg smider et Ubuntu-CD i og booter op og prøver på at installere den, ser den ikke diskene som én på 140 GB, men som to på 74 GB.

Hardware-RAID fungere fint i Windows, men ikke i Ubuntu.

Jeg ved at min BIOS stadigvæk ser de to diske som selvstændige diske, derfor tænkte jeg at man måske kunne få Ubuntu til at indlæse en specifik driver til Silicon 3114.

/EmailFX

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 9. feb 2007, 08:43

EmailFX skrev:Jeg har sat mine diske op i RAID0, med Ctrl+S ved initialisering af controlleren.
Både Windows XP og Vista ser én disk med størrelse på ca 140 GB. Når jeg smider et Ubuntu-CD i og booter op og prøver på at installere den, ser den ikke diskene som én på 140 GB, men som to på 74 GB.

Hardware-RAID fungere fint i Windows, men ikke i Ubuntu.

Jeg ved at min BIOS stadigvæk ser de to diske som selvstændige diske, derfor tænkte jeg at man måske kunne få Ubuntu til at indlæse en specifik driver til Silicon 3114.

/EmailFX


Det giver jo bare INGEN mening! :shock:

...jeg graver lige dybere.
Billede

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 9. feb 2007, 08:52

Hmm... det viser sig at 3114'eren er en snyder - FakeRaid kalder de det, og den skal bruge en driver for at spille. Mere om det her:

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto - Det kan lade sig gøre.

My bad, jeg troede fandme at når man satte det op på controlleren, så var det "ægte" raid. Men ak...
Billede

EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 9. feb 2007, 09:35

Super.
Kigger på det i weekenden

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 9. feb 2007, 09:53

EmailFX skrev:Super.
Kigger på det i weekenden


Husk at melde tilbage hvordan det går!

Hvis jeg var dig, så ville jeg smide Feisty Fawn på den - Det kører lige den tand hurtigere end Edgy Eft, og på et raptor raid0 vil det være pænt stærkt. Hvis du så derudover følger min guide til optimering af ext3 for højere hastighed (sidste link i min signatur), så kommer der smæk på!
Billede

EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 12. feb 2007, 09:11

Hey. Fik ikke tid til at kigge på det i weekenden, men håber at få tid i aften eller i morgen.

Tak for din hjælp indtil videre.

Forhåbentlig er min næste post skrevet fra Ubuntu :D


/EmailFX

EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 13. feb 2007, 09:32

Goddag igen. Det er indtil videre på ingen måde gået som forventet.
Jeg prøvede at gå gennem FakeRaidHowto, men den fejlede da den skulle installere ubuntu-desktop. Den kunne ikke installere ubuntu-desktop fordi en 5-6 pakker ikke var konfigureret - bl.a. acpi-support. Når jeg prøvede at konfigurere dem med dpkg-configure, fik jeg en fejlmeddelse.
Jeg prøvede at fjerne mit RAID. Ctrl+S ved opstart og sætte Raptordiskene for sig selv. Nu kunne jeg fint partionere en af dem selvstændigt men under installation crasher den.
Jeg prøvede så at downloade version 6.10
Her går partionering og installation fint, men når jeg genstarter og den skal til at indlæse Linux står der bare en sort cursor og blinker.
Den starter tilsyneladende hverken grub eller noget som helst.
Kan der mon være en hardwarekonflikt eller sådan noget?
Har følgende:
Asus K8N-E Deluxe bundkort
AMD 64-bit 3200+ Clawhammer CPU
2x Corsair XMS 512 MB 2-2-2-5 RAM
ATI Radeon 9800 Pro 128 MB GFX
2x WD Raptor 74 GB - p.t. IKKE i RAID
200 GB WD Caviar SATA HD
300 GB WD Caviar SATA HD
Hauppauge PVR-250 TV-tuner
Lite-On DVD-brænder

Håber du kan - og gider - hjælpe

/EmailFX

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 13. feb 2007, 09:47

Well... jeg kan se at du har et Ati grafikkort. De er ikke satans gode venner med Linux. Tror dog ikke det alene kan give dig de problemer du beskriver - de plejer bare at give sort skærm.

Men prøv lige alternate iso'en, kan hentes lige her.

Den har før løst problemer med install på visse typer hardware.
Billede

EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 13. feb 2007, 10:16

Det med den sorte skærm passer fint på den install jeg lavede med standard 6.10.
Den startede op med sort skærm ude at indlæse grub eller noget

Jeg prøver alternate senere idag

/EmailFX

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 13. feb 2007, 20:20

EmailFX skrev:Det med den sorte skærm passer fint på den install jeg lavede med standard 6.10.
Den startede op med sort skærm ude at indlæse grub eller noget

Jeg prøver alternate senere idag

/EmailFX


Evt. kan du jo også lige prøve at smække "vga=771" ind når du vælger install options... Kan huske det løste problemet med Suse 10 på min gamle ATI X700-befængte laptop :)
Billede

EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 14. feb 2007, 12:40

Goddag igen.
Jeg prøvede med den alternative installation og jeg troede faktisk at det gik.
Jeg har deaktiveret RAID på min controller og satte softwareRAID op.
Jeg lavede på hver af de 74 GB harddiske, en partition til RAID på 71 GB. På dem begge lavede jeg en swappartition og på den ene, oprettede jeg en partition på 100 MB til /boot.
Alt ser ud til at gå som det skal lige indtil jeg genstarter første gang.
Når den er færdig med at loade BIOS kommer der bare en sort skærm og en blinkende cursor og det er med vga=771 sat under install.

Skal jeg ud og invistere i nVidia-GFX eller kan man loade en anden driver eller sådan noget under install?

Mvh EmailFX

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf spook » 14. feb 2007, 21:52

EmailFX skrev:Goddag igen.
Jeg prøvede med den alternative installation og jeg troede faktisk at det gik.
Jeg har deaktiveret RAID på min controller og satte softwareRAID op.
Jeg lavede på hver af de 74 GB harddiske, en partition til RAID på 71 GB. På dem begge lavede jeg en swappartition og på den ene, oprettede jeg en partition på 100 MB til /boot.
Alt ser ud til at gå som det skal lige indtil jeg genstarter første gang.
Når den er færdig med at loade BIOS kommer der bare en sort skærm og en blinkende cursor og det er med vga=771 sat under install.

Skal jeg ud og invistere i nVidia-GFX eller kan man loade en anden driver eller sådan noget under install?

Mvh EmailFX


Sort skærm og blinkende cursor lige efter post, så er det Grub der ikke fatter at starte. Har du prøvet (blot lige for at se om det duer) at lade Ubuntu installeren styre partitionerne? Hvis vi derigennem kan få installeret systemet, så ved vi at det kan virke. Så skal vi bare have det til at fatte dit raid-setup :)

Og nej, du skal ikke ud og købe ny hardware for det! Jeg vil dog gerne indrømme at jeg styrede meget langt uden om ATi gfx da jeg købte min nuværende laptop - Det kan bringes til at virke, men det er noget bøvl.

Prøv om du kan lave en install (evt. med alternate) hvor du bare lader ubuntu om at styre diskene, og meld tilbage hvordan det går :)
Billede

EmailFX
Indlæg: 9
Tilmeldt: 8. feb 2007, 15:55

Korrekt initialisering af Silicon Image 3114 RAID controller

Indlægaf EmailFX » 18. feb 2007, 18:51

Heyhey. Ville lige give en status.
Det har endnu ikke lykkedes mig at få installeret Linux. Jeg har prøvet at lave en rescue hvor jeg beder den om at installere LILO som bootloader, men den siger at den ikke kan finde nogle installationer???

Jeg prøver i morgen at flytte mine Raptor-diske til SATA-controlleren der er integreret i chipsettet - nForce3 250GB. Ved du om den laver rigtigt RAID, eller om der også der skal "fakes"?

På forhånd mange tak for din hjælp.


Mvh EmailFX

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster