Partioner

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Techos
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. mar 2008, 18:31

Partioner

Indlægaf Techos » 27. mar 2008, 18:49

Hej.
Jeg har besluttet at jeg vil prøve et nyt styresystem, og har så valgt Ubuntu Linux 7.10
Jeg har downloadet det, og sat det ind på en CD. Har indtil videre kun prøvet at køre det med live CD, og det ser okay ud. Men det er self. også langsomt på en live CD, så kan ikke teste rigtigt.
Vil derfor kun installere det som prøve i starten, så vil helst ikke af med mit nuværene system, Windows vista.
Jeg fandt denne guide på PCWorld, hvor der står at man kan have begge installeret.
Der er dog noget jeg savner i denne guide. Der står at jeg skal lave to nye partioner på mit drev. En på 20 GB og en på 8 GB. Problemet er bare, at de ikke skriver hvordan jeg laver det. Jeg har stortsæt intet kendskab til Linux, eller noget med Partioner på Windows.

Så mit spørgsmål er, om der er nogle som ved hvordan jeg kan lave de to partioner?
Og kan jeg bare fjerne de to partioner igen, og dermed fjerne Ubuntu, hvis jeg ikke vil have det mere, uden jeg mister filer på Windows?

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Partioner

Indlægaf Wikzo » 27. mar 2008, 19:58

Der findes masser af guides omkring emnet. Selv anbefaler jeg følgende:
http://www.psychocats.net/ubuntu/partitioning

Boot live cd'en op og vælg så "System" -> "Indstillinger" og find "Gparted" eller "Partition Manager".

I dét program kan du se dine partitioner og oprette nye. Vent dog med at gøre det, indtil du har læst lidt omkring emnet. Du skal have en såkaldt ext-partition med "boot" og "swap" på. Jeg kan ikke forklare det nærmere, men det er jeg sikker på, andre kan herinde.

I øvrigt fedt at se, at PCWorlds guides virker. Velkommen til Linux-verdenen, du vil ikke fortryde springet! :)
Billede

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Partioner

Indlægaf sprocket » 27. mar 2008, 21:03

Se: http://vista.blorge.com/2008/02/22/how- ... th-ubuntu/
Den virker temmelig overskuelig, med billeder til hvert skridt. God fornøjelse :wink:
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Techos
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. mar 2008, 18:31

Re: Partioner

Indlægaf Techos » 28. mar 2008, 13:16

Så det vil sige at jeg bare skal gå ind på computer administration, derefter klikke på formindsk Cdrev og så angive hvor mange MB der skal formindskes? (800 MB er det ikke 8 gb?)
Så det vil sige at hvios jeg vælge 800 mb, så bliver den delt op, så der er en med 8 gb, og så en med resten?

Og er det så muligt at slette den igen, så de 8 gb kommer tilbage?

For jeg vil være på den helt sikre side før jeg foretager mig noget. Jeg vil jo nødigt miste alt på computeren.

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Partioner

Indlægaf sprocket » 28. mar 2008, 15:44

Techos skrev:Så det vil sige at jeg bare skal gå ind på computer administration, derefter klikke på formindsk Cdrev og så angive hvor mange MB der skal formindskes? (800 MB er det ikke 8 gb?)
Så det vil sige at hvios jeg vælge 800 mb, så bliver den delt op, så der er en med 8 gb, og så en med resten?

Og er det så muligt at slette den igen, så de 8 gb kommer tilbage?

For jeg vil være på den helt sikre side før jeg foretager mig noget. Jeg vil jo nødigt miste alt på computeren.


8000 mb = 8 gb
8 gb til root="/" og så en til resten? Jeg går ud fra at det er home du mener. Home="/home". Under installationen skal du selv vælge mount point for dine diske manuelt. (se: http://www.perry-nelson.com/blog/wp-con ... -thumb.png)

Ja det er muligt at slette de 8 gb bagefter. På samme måde som du oprettede dem i vista, kan du også flytte dem tilbage igen.
Fra PC World:
Vil du installere Ubuntu i dual-boot konfiguration, skal du endelig huske at tage sikkerhedskopi af alle de vigtige data på Windows-installationen, før du begynder at installere Ubuntu.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Techos
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. mar 2008, 18:31

Re: Partioner

Indlægaf Techos » 29. mar 2008, 10:23

Okay.
Men af en eller anden grund kan jeg kun formindske 2919 MB.

Hvorfor det? :S

Techos
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. mar 2008, 18:31

Re: Partioner

Indlægaf Techos » 29. mar 2008, 11:13

Hvorfor skal jeg altid have så mange problemer når jeg prøver at installere Ubuntu? :P

Jeg tror bare at jeg smækker CD'en i, og begynder at installere over Windows.
Hvis jeg ikke gider ubuntu igen, kan jeg så ikke bare tage min Windows CD i?

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Partioner

Indlægaf sprocket » 29. mar 2008, 11:41

Techos skrev:Okay.
Men af en eller anden grund kan jeg kun formindske 2919 MB.

Hvorfor det? :S


Har du mere end 2919 mb fri på din disk? Jo du kan sagtens installere over Ubuntu igen. Hvis ikke du har det vilde behov for at spille windows spil, kommer du nemt til at føle dig hjemme i Ubuntu. Dermed ikke behov for dual-boot....
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Techos
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. mar 2008, 18:31

Re: Partioner

Indlægaf Techos » 29. mar 2008, 12:02

Men er der ikke noget med, at man kan om convertere Windows programmer og spil så de kan bruges på Ubuntu?

Eskil
Indlæg: 144
Tilmeldt: 8. feb 2008, 20:54
Geografisk sted: Svendborg

Re: Partioner

Indlægaf Eskil » 29. mar 2008, 12:50

Man kan faktisk køre utroligt mange windows programmer gennem wine windows emulator. Jeg har rigtig gode erfaringer med PlayOnLinux, se denne tråd: viewtopic.php?f=3&t=2360

Man kan køre rigtige mange spil og andre programmer uden problemer.
Håber du får et smærtefrit hop fra windows til Ubuntu :D

-Eskil

Techos
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. mar 2008, 18:31

Re: Partioner

Indlægaf Techos » 29. mar 2008, 13:16

Hm.. Er der nogle som kan nævne nogle gode fordele med Ubuntu, som man evt. ikke kan på Windows?
(Helst på dansk)

For er ikke 100% sikker på at jeg vil skifte endnu.

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Re: Partioner

Indlægaf Volle » 29. mar 2008, 13:48

Techos skrev:Hm.. Er der nogle som kan nævne nogle gode fordele med Ubuntu, som man evt. ikke kan på Windows?
(Helst på dansk)

For er ikke 100% sikker på at jeg vil skifte endnu.



Fordelene er måske at du ikke skal betale for software, du får alt opgraderet også dine programmer.

Men når du nu er så usikker, vil jeg foreslå en dualboot, så du langsomt kan vende dig til Ubuntu.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

Techos
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. mar 2008, 18:31

Re: Partioner

Indlægaf Techos » 29. mar 2008, 13:54

Kan ikke finde ud af Dual-boot.
Og kan ikke lave en partion på mere end 3 GB på min computer.

Har også prøvet en anden form for dual-boot, med denne guide http://www.howtoforge.com/unetbootin_wi ... ntu_fedora og det virkede heller ikke. (Min computer gik sort, og kunne ikke starte hverken Windows eller Ubuntu)

Er der andre måder man kan gøre det på uden unetbootin og partioner?

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Partioner

Indlægaf Wikzo » 29. mar 2008, 14:18

Prøv at læs lidt herinde.

WhyLinuxIsBetter.net
Billede

Techos
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. mar 2008, 18:31

Re: Partioner

Indlægaf Techos » 29. mar 2008, 14:38

Tak for linket, kigger lige på det :)

Brugte også lige vente tiden til at tjekke min ubuntu cd for fejl (smart der er sådan en menu)
Efter den havde gennemsøgt cd'en i et stykke tid skrev den:
"Errors found in 28 files"
Har det en praktisk betydning når jeg installere ubnutu? (Eller retter den det selv i installationen, da jeg går ud fra at den downloader noget)

Og dengang jeg brændte det på min CD stod der noget med størelsen. Så når jeg live tester ubuntu fylder det ikke hele skærmen.
Men det går jeg også ud fra at det bliver rettet ved installationen?

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster