Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 13. apr 2023, 12:59

Jeg har forsøgt at lave en opgradering fra Ubuntu 16.04 til 18.04, men noget er gået galt og nu vil min 10 år gamle bærbare computer ikke starte op.

Skærmen står og blinker og skifter imellem en sort skærm og en skærm med computerkoder hvor der står:
Failed (med rød skrift)
Failed to start cgroup management daemon. See 'systemctl status cgmanager.service' for details.

Hvad gør jeg?

Jeg har en backup, men hvordan installere jeg den, når jeg ikke har en startskærm?

Jeg har indtil nu været en glad bruger af ubuntu, men er lige nu fortvivlet, da jeg ikke selv har nogen som helst forstand på installation, så jeg forstår ikke de tekniske termer og jeg er bange for, at jeg nu har mistet alt hvad jeg har liggende på min bærbar computer af uerstattelig billeder osv. Ham, der i sin tid installerede Ubuntu for mig, er desværre død for flere år siden, så jeg håber at der er nogen herinde som kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen Linda

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. apr 2023, 13:31

Hej Linda og velkommen til forum.

Prøv følgende procedure:
Genstart, og hold ve. SHIFT nede.
Når menuen kommer frem: Vælg Advanced options.
Når listen kommer frem, så vælg: Fortsæt normal opstart!
Det betyder samtidigt at der bootes med Secure grafics mode.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2023, 13:33

Alle dine billeder og dokumenter er sikkert ok. Men siden du ikke har et frisket backup bør vi nok starte med at lave et sådan et inden vi prøver at få maskinen op at køre igen.

Du kan bruge en installations disk til at starte Ubuntu og vælge "Prøv Ubuntu". Her efter kan du åbne fil håndteringen og kopiere alle dine filer fra harddisken over på et backup medie (eks en usb disk).

Kan du informere os lidt nærmere omkring hvilken maskine der er tale om? Ubuntu 18.04 og 16.04 er begge meget gamle. Selv 18.04 bliver forældet her i april, så du er lige 2 år bagefter mht til at opgradere rettidigt, hvilket godt kunne være årsagen til at det ikke gik helt glat.

Du er nok heller ikke i besiddelse af en en installations disk? For at lave sådan en skal du lidt have adgang til en fungerende computer og en USB på mindst 2GB.

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 13. apr 2023, 14:04

Hej

Jeg har prøvet at gøre som Klaus skriver men der står ikke noget med normal opstart nogen steder. Kun en masse linjer hvor der står Ubuntu, with Linux og så nogen forskellige tal og i hver anden linje står der (recovery mode). Jeg har prøvet at tage et billede, og vedhæfte men den siger at det er for stort.

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 13. apr 2023, 14:11

Det er en 10 år gammel bærbar Packard Bell Easy Note TE.

Jeg tog en backup inden jeg startede opgraderingen.

Jeg har ikke nogen installations CD eller USB.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. apr 2023, 14:14

Hvis du har backup af billeder og dokumenter og hvad du ellers ønsker, så ville jeg foreslå at lave en clean ny install.

Foreslår ligeledes Ubuntu 22.04.1
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 13. apr 2023, 14:19

Hej Klaus

Hvordan laver jeg en clear ny installation?

Jeg ved godt, at jeg er flere år bagud mht. opgraderinger. Jeg har ikke turde af frygt for at noget skulle gå galt, som det har gjort nu. Da jeg hverken er IT kyndig eller har forstand på Ubuntu. Jeg er kun bruger af det.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. apr 2023, 14:25

1gladubuntubruger skrev:Hvordan laver jeg en clear ny installation?

Jeg ved godt, at jeg er flere år bagud mht. opgraderinger. Jeg har ikke turde af frygt for at noget skulle gå galt, som det har gjort nu. Da jeg hverken er IT kyndig eller har forstand på Ubuntu. Jeg er kun bruger af det.

Du skal først og fremmest lave en USB med Ubuntu på som Anders siger.

Iøvrigt ro på vi skal nok vejlede dig. :)

Har fjernet dit "Flueben", da jeg ikke opfatter tråden som løst endnu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 13. apr 2023, 14:44

Tak, Klaus.

Jeg har lidt problemer med at finde ud af hvordan jeg besvarer jer hver især, så jeg prøvede at trykke på nogen forskellige tegn.

Åhh, hvor er jeg glad for at I vil og kan hjælpe mig.

Hvordan laver jeg sådan en USB?

Jeg har fundet en lyserød Sony USB Flash Drive 32 GB 110 MB/s*2 i min skuffe (kan slet ikke huske hvorfor eller hvornår jeg har købt den). Kan den bruges?

Det var straks værre med en fungerende computer.

Mvh. Linda

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. apr 2023, 14:50

1gladubuntubruger skrev:Jeg har fundet en lyserød Sony USB Flash Drive 32 GB 110 MB/s*2 i min skuffe (kan slet ikke huske hvorfor eller hvornår jeg har købt den). Kan den bruges?

Den lyder OK.

1gladubuntubruger skrev:Hvordan laver jeg sådan en USB?

Det kræver så som Anders skriver adgang til en fungerende komputer, hvor du henter iso-filen og "installerer den på USB'en"

https://releases.ubuntu.com/jammy/ubuntu-22.04.2-desktop-amd64.iso

Har du en ven du kan få til at hjælpe dig med det?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2023, 14:58

1gladubuntubruger skrev:Det er en 10 år gammel bærbar Packard Bell Easy Note TE.

Ok, har undersøgt det lidt og det er en serie af maskiner der rigtig nok er lavet lige omkring 2013 så præcis 10 år siden :)

Alle maskinerne ser ud til stadig at være understøttet under den seneste udgave af Ubuntu så vi skal heldigvis ikke ud i nogen særlig process her. Dog er der et ekstra grafikkort i det største af modellerne. Det kunne være godt at vide om vi skal tage højde for det når det skal op at køre. Hvis det er det heder modellen noget i stil med "32328G50Mnks" og har et Nvidia GeForce 620m grafikkort. Kan du se det noget sted?

1gladubuntubruger skrev:Jeg tog en backup inden jeg startede opgraderingen.


Bare for at forstå og kunne guide dig til at gendanne fra det, hvordan er det backup oprettet og hvor?

1gladubuntubruger skrev:Jeg har ikke nogen installations CD eller USB.


Ok. Har du adgang til en computer du kan låne til at oprette en, og er det en Mac, Windows, eller Ubuntu maskine?

Det kan godt være vi kan få maskinen op uden via den menu som Klaus på pegede. Dog vil det være lidt besværligt da du så straks efter bør opgradere til 20.04, og så helst også 22.04 bagefter den. Med en ny installation kan du springe direkte til 22.04. Jeg tænker dog at vi måske først skal prøve blot at lave en installation oven på den game for hvis det virker slipper du for at skulle gendanne dine filer.
Det kan selvfølgelig være meget rat at få ryddet ud i maskinen men nogle gange er det nemmere bare at komme tilbage til noget der fungere nogenlunde hurtigst muligt :)

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 13. apr 2023, 15:08

Kan man gøre det på biblioteket eller er det for risikabelt?

Jeg er ikke sikker på min veninde vil lade mig gøre det på hendes computer af frygt for noget vil gå galt. Hun er heller ikke IT kyndig.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. apr 2023, 15:16

1gladubuntubruger skrev:Kan man gøre det på biblioteket eller er det for risikabelt?

Det kan det sikkert godt, men spørg personalet for en sikkerheds skyld.

Men du har jo adgang til en computer nu for du kommunikerer jo med os?
1gladubuntubruger skrev:Jeg er ikke sikker på min veninde vil lade mig gøre det på hendes computer af frygt for noget vil gå galt. Hun er heller ikke IT kyndig.

Ingen grund til uro, det er ganske harmløst.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 13. apr 2023, 15:22

Nej, jeg kan ikke se d3 tal nogen steder. Der står et serie nr. og en produktionsdato i bunden. Kan det bruges? På et klistermærke nede under tastaturet står der Intel HD Graphics.

Backuppen er en lille extern harddisk, som jeg sætter i med USB stik. Hvordan? Uhhh, det styrer den helt selv. Nogen gange laver den en større backup og en test. Det er ikke noget jeg selv har sat op. Det er noget, som ham der i sin tid har installeret Ubuntu har sat op.

Jeg kender ikke nogen ,der har en computer med Ubuntu. Hvis jeg kan få overtalt min veninde, så bliver det en stationær Windows maskine.

Jeg sidder og skriver på min smartphone, så det tager lidt lang tid for mig at skrive og læse fordi det er så småt.

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 13. apr 2023, 15:29

Hej Klaus

Nej, jeg har ikke adgang til en computer nu, det er min telefon jeg sidder og skriver på.

Min veninde har endnu mindre forstand på computere end jeg har, så hun tror at der er fare for at jeg får installeret det på hendes computer og at den så lige pludselg ikke virker mere og når jeg nu har lavet ged i min egen, så øger det jo ikke lige frem min troværdighed på det punkt.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster