Partitionering/allokering af diskplads

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Partitionering/allokering af diskplads

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jan 2021, 18:12

Jeg forsøger at installere Ubuntu 20.04 på en ny, stationær maskine. Når jeg engang kommer så langt som til "allokering af diskplads", hvad bør jeg så gøre? Jeg har en 1 TB SSD og en 3 TB HDD i maskinen, og jeg vil gerne have operativsystem og programmer på den hurtige og data på den store. Er det noget jeg skal "fortælle" Ubuntu allerede på dette trin?

Og bør jeg under alle omstændigheder partitionere af hensyn til fremtidige opgraderinger (som det tilrådes i den guide der ligger øverst i forummet)? Hvis ja, hvordan gør man så?

Sidste gang jeg installerede Ubuntu, havde jeg et lignende setup - altså med en mindre SSD og en større HDD - men jeg kan ikke huske hvordan jeg gjorde.

Vi lavede det for øvrigt også sådan at den store harddisk kom til at figurere som en mappe i filsystemet. Det kunne være fint at gøre igen, men jeg husker ikke hvordan jeg gjorde. Jeg blev vejledt herinde, så jeg burde måske kunne finde tråden, men det kan også være at man gør det på en anden måde i dag? Tingene ændrer sig jo hele tiden. Så vidt jeg husker, var opsætningen af HDD'en som en mappe i filsystemet noget jeg først lavede efter at Ubuntu var færdiginstalleret. Og gad vidst om ikke det var via et program som hed "Diske" - det synes jeg pludselig jeg kan huske. Men så kan jeg vist heller ikke huske mere.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Partitionering/allokering af diskplads

Indlægaf Klaus Rasmussen » 25. jan 2021, 18:23

marie@idiomatic skrev:Jeg forsøger at installere Ubuntu 20.04 på en ny, stationær maskine. Når jeg engang kommer så langt som til "allokering af diskplads", hvad bør jeg så gøre? Jeg har en 1 TB SSD og en 3 TB HDD i maskinen, og jeg vil gerne have operativsystem og programmer på den hurtige og data på den store. Er det noget jeg skal "fortælle" Ubuntu allerede på dette trin?

Nej, keep it simple. :D

marie@idiomatic skrev:Og bør jeg under alle omstændigheder partitionere af hensyn til fremtidige opgraderinger (som det tilrådes i den guide der ligger øverst i forummet)? Hvis ja, hvordan gør man så?

Nej det er der ikke grund til. HDD'en montereres automatisk når Ubuntu starter op. Det eneste du skal gøre er at vælge SSD'en at installere Ubuntu på.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Partitionering/allokering af diskplads

Indlægaf marie@idiomatic » 25. jan 2021, 18:44

OK, tak, Klaus!

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Partitionering/allokering af diskplads

Indlægaf Toddvarg » 27. jan 2021, 12:12

Hvis du vil have en krypteret installation med 2 forskellige hdd til OS og /home, er det muligt, men bøvlet. Det kan lade sig gøre https://itectec.com/ubuntu/ubuntu-how-to-install-18-04-using-full-disk-encryption-with-two-drives-ssd-hdd/. Det fungerede ikke så godt for mig, da den ssd disk jeg brugte til OS var ikke helt i orden.

Med en installation uden kryptering, så er det nemt nok, men jeg syns at 1 TB til OS og programmer er nok lige i overkant. Jeg brugte selv en på kun 200 GB og det var mere end stor nok.

Hvad jeg nok selv ville gjort er at bruge hdd på 1 Tb til ubuntu med fuld encryption, hvor OS og /home er. Derefter ville jeg krypteret hdd på 3 tb og bruge den kun til lagerplads.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster