Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. jan 2021, 20:47

marie@idiomatic skrev:Eller mener du at jeg først skal vælge det når jeg vil opgradere - var det det du mente med fremtidig installation? Måske begynder det at dæmre ...

Lige præcis. :D
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 26. jan 2021, 20:47

marie@idiomatic skrev:
Klaus Rasmussen skrev:Prøv evt., at frakoble din HD før installation.

Mener du fysisk? Hvorfor?

Jeg tror det er for at sikre sig at du vælger den første og at opstart partitionen også oprettes på den hurtige/lille ssd.

Klaus Rasmussen skrev:
marie@idiomatic skrev:Men hvis det nu lykkes med 20.10, kunne det så være en idé at partitionere så /home forbliver uberørt af senere opgraderinger? Kan man ikke gøre et eller andet i den retning?

Nej, det er ikke noget du kan gøre forudrettet! Det bestemmes ved fremtidig installation.


Jeg tror der er lidt miskommunikation her. Klaus henviser vist til at du meget bogstaveligt ikke kan sætte det op så en fremtidig installation automatisk er klar over at den skal vælge din ene partition som /home. Men du mener sikkert blot om det ville være en ide at oprette en så du kan vælge denne metode i fremtiden.

I har begge ret, en sådan partition skal oprettes under installationen, og manuelt vælges under en eventuel ny installation af systemet.

Personligt syndes jeg det er mere besvær en det er værd, det er ikke ofte jeg geninstallation, og når jeg gør kopiere jeg blot indholdt til en midlertidig disk og så kopiere jeg selektivt det tilbage som jeg fortsat skal bruge dagligt. Du er selvfølgelig velkommen til at sætte din maskine op på den måde, men først syndes jeg bare du skal lave en basal installation af 20.10 for at se om det kan lade sig gøre, så vi kan konkludere om 20.04 var årsagen til problemet. Viser det sig at det er løsningen kan du så lave en geninstallation hvor du sætter petitionerer op på en måde som du gerne vil have det.

En ting af gange, og vi kan altid gøre det om.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 21:35

AJenbo skrev:En ting af gange, og vi kan altid gøre det om.

Det har du ret i, Anders.

Nu har jeg prøvet med 20.10, og det gik så at sige endnu værre ... altså, jeg fik de samme fejl (med varierende CPU-nummer eller hvad det hedder), men jeg var ikke i nærheden af at blive spurgt om jeg ville installere eller prøve Ubuntu.

Ved første opstart gik den direkte på den dér menu som jeg viste jer på IMG_4849.JPG - bortset fra at de to sidste valgmuligheder (Boot from next volume og UEFI Firmware Settings) ikke var der, men til gengæld var der mulighed for at vælge at teste hukommelsen.

Det prøvede jeg og fik også en blå memtest-skærm, men der var tilsyneladende ingen aktivitet (0 passed, 0 failed, og intet ændrede sig på skærmen). Den reagerede heller ikke på Esc eller på ctrl+alt+delete, så til sidst trykkede jeg på den fysiske reset-knap på maskinen for at komme videre.

Herefter prøvede jeg et par gange at vælge Ubuntu (øverste linje i bootmenuen). Hver gang fik jeg så den der fejlmeddelelse, hvorefter der kom en venteskærm efterfulgt af genstart.

Jeg kan godt vise jer flere billeder, men de ligner de gamle.

Er det mon så nu jeg faktisk skal til at åbne maskinen og prøve at undersøge om der sidder noget løst? Eller er der andet jeg kan/bør prøve først?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. jan 2021, 21:43

Det lyder som om du har en delvis installation af Ubuntu på SSD.

Prøv om ikke du kan få lov at prøve Ubuntu fra USB. og så vælge at formattere SSD.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 22:58

Klaus Rasmussen skrev:Det lyder som om du har en delvis installation af Ubuntu på SSD.

Det tror jeg ikke. Så langt er jeg på intet tidspunkt kommet at den kan være begyndt at installere. Det længste jeg kom var med 20.04, hvor den én gang nåede at bede om koden til vores trådløse netværk (som jeg dog ikke nåede at indtaste før maskinen genstartede).

Klaus Rasmussen skrev:Prøv om ikke du kan få lov at prøve Ubuntu fra USB. og så vælge at formattere SSD.

Jeg kan ikke få lov at prøve Ubuntu fra USB. Jeg kan vise jer billeder i morgen - jeg tog nogle tidligere i aften, men så døde kamerabatteriet, så det skal lige lades op før jeg kan lægge billederne ind på computeren. Men jeg bliver slet ikke spurgt om jeg vil installere eller prøve Ubuntu. Jeg får bare en bootmenu, derefter de der fejlmeddelelser, så en venteskærm og til sidst en genstart. Og sådan bliver det ved.

Under alle omstændigheder får jeg sandsynligvis først for alvor tid til at kigge på det igen i weekenden - der er kommet noget arbejde ind som nok vil tage det meste af min tid de næste tre dage.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 23:02

marie@idiomatic skrev:
Klaus Rasmussen skrev:Det lyder som om du har en delvis installation af Ubuntu på SSD.

Det tror jeg ikke. Så langt er jeg på intet tidspunkt kommet at den kan være begyndt at installere. Det længste jeg kom var med 20.04, hvor den én gang nåede at bede om koden til vores trådløse netværk (som jeg dog ikke nåede at indtaste før maskinen genstartede).

Eller vent lidt ... måske har du alligevel ret, for bootrækkefølgen var faktisk blevet ændret i BIOS så SSD'en var først her til aften, bemærkede jeg. Det prøver jeg lige at ændre. Sidste forsøg i aften!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 26. jan 2021, 23:35

marie@idiomatic skrev:Det prøvede jeg og fik også en blå memtest-skærm, men der var tilsyneladende ingen aktivitet (0 passed, 0 failed, og intet ændrede sig på skærmen). Den reagerede heller ikke på Esc eller på ctrl+alt+delete, så til sidst trykkede jeg på den fysiske reset-knap på maskinen for at komme videre.


Ok, fint at du fik kørt den test, det indikere også stærkt at det nok er et RAM (men måske CPU eller bundkort) problem vi har med at gøre.

marie@idiomatic skrev:
Klaus Rasmussen skrev:Prøv om ikke du kan få lov at prøve Ubuntu fra USB. og så vælge at formattere SSD.

Jeg kan ikke få lov at prøve Ubuntu fra USB. ... Men jeg bliver slet ikke spurgt om jeg vil installere eller prøve Ubuntu. Jeg får bare en bootmenu, derefter de der fejlmeddelelser, så en venteskærm og til sidst en genstart. Og sådan bliver det ved.

Det er faktisk det samme du gør, så det har du faktisk prøvet.

marie@idiomatic skrev:Er det mon så nu jeg faktisk skal til at åbne maskinen og prøve at undersøge om der sidder noget løst? Eller er der andet jeg kan/bør prøve først?


Helt klart.

Start med at prøve at trykke dem på plads.

Hvis der stadig er problemer så fjern den yderste og se om den så vil.
- Hvis den virker så indsæt rammen igen og se om den nu enten sider korrekt, eller er defekt.

Virker den stadig ikke så fortsæt til der ikke er flere RAM i maskinen.

Virker den stadig ikke så prøv med hvert ekelt modul, et af gangen.
- Er der ingen der virker vil jeg forslå at du sender maskinen tilbage til butikken så de kan identificere hvilken del der så er defekt (kunne være bundkort eller CPU, eller noget helt andet.

Fortsæt med at sætte flere RAM-moduler i, et af gangen, ind til alle undtagen den defekte er tilbage i maskinen.

Hvis du får indificeret det defekte modul så kontakt forhandleren og se om i kan nøjes med at ombytte det defekte RAM modul. På den måde kan du bruge computeren allerede nu og risikere ikke fragt skader på maskinen. Og kan så "opgradere" maskinen når du får det nye RAM-modul.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 23:41

marie@idiomatic skrev:
marie@idiomatic skrev:
Klaus Rasmussen skrev:Det lyder som om du har en delvis installation af Ubuntu på SSD.

Det tror jeg ikke. Så langt er jeg på intet tidspunkt kommet at den kan være begyndt at installere. Det længste jeg kom var med 20.04, hvor den én gang nåede at bede om koden til vores trådløse netværk (som jeg dog ikke nåede at indtaste før maskinen genstartede).

Eller vent lidt ... måske har du alligevel ret, for bootrækkefølgen var faktisk blevet ændret i BIOS så SSD'en var først her til aften, bemærkede jeg. Det prøver jeg lige at ændre. Sidste forsøg i aften!

Det hjalp desværre ingenting. Men tak for ideen!

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 26. jan 2021, 23:50

AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:Det prøvede jeg og fik også en blå memtest-skærm, men der var tilsyneladende ingen aktivitet (0 passed, 0 failed, og intet ændrede sig på skærmen). Den reagerede heller ikke på Esc eller på ctrl+alt+delete, så til sidst trykkede jeg på den fysiske reset-knap på maskinen for at komme videre.


Ok, fint at du fik kørt den test, det indikere også stærkt at det nok er et RAM (men måske CPU eller bundkort) problem vi har med at gøre.

marie@idiomatic skrev:Er det mon så nu jeg faktisk skal til at åbne maskinen og prøve at undersøge om der sidder noget løst? Eller er der andet jeg kan/bør prøve først?


Helt klart.

OK, jeg må kigge på den vejledning du linkede til, i weekenden og se om jeg tør kaste mig ud i det. Og det gør jeg vel, for det skal jo til. Jeg skal bare også lige nærlæse den fremgangsmåde du lige har beskrevet, og sikre mig at jeg forstår hvad du mener. Men det handler dybest set om at gå systematisk frem, ikke?

Er der noget man under ingen omstændigheder må røre ved eller sætte fedtfingre på eller lignende når man har maskinen åben? Er ram'en sart?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. jan 2021, 00:06

I princippet er store dele af det indre sårbart for statisk elektricitet. Bedst kun at berør kanter af tingene.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 27. jan 2021, 01:12

Mange af komponenterne er beskytte mod fugt via et lag lak eller at være støbt ind i plastik, så komponenterne er mere hårdfør en man umiddelbart skulle tro.

Det eneste der kan være farligt er inde i strømforsyningen, men den kommer du ikke lige ind i.

Som Klaus nævner er der dele der er følsomme over for statisk elektricitet, eks RAM. Den bedste måde at håndtere det på er at røre kabinettet inden du stikker hænderne ind i maskinen. På den måde aflader du statisk elektricitet hvis der er noget.

Hvis ikke du er tryg ved at lave operationen skal du selvfølgelig ikke gøre det, men det er ikke svært og du kan springe køen i butikken over på den måde :)

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 2. feb 2021, 12:15

Tak for jeres vejledninger! Det trak ud med den indkomne arbejdsopgave, så jeg skal først videre med computeren nu.

Men nu har jeg set den lille video om hvordan man tager ram ud og sætter det i igen. På videoen siger manden at man bør trykke en enkelt gang på tænd-/slukknappen efter at man har trukket stikket ud af computeren. Det gør man for at aflade systemet for tilbageværende elektricitet, forklarer han.

På min maskine er der foruden tænd-/slukknappen foran også en slags hovedafbryder bagpå - en vippekontakt med 0 og I, som selvfølgelig skal stå på I for at computeren kan tændes.

Hvordan bør jeg gå frem for at aflade systemet med den konfiguration? Skal jeg
a) trykke på tænd-/slukknappen (foran) først og derefter sætte hovedafbryderen på 0
eller
b) sætte hovedafbryderen på 0 først og derefter trykke på tænd-/slukknappen (foran)?

Egentlig ville jeg være tilbøjelig til at sætte hovedafbryderen på 0 inden jeg overhovedet trækker stikket ud - ligesom man plejer at gøre på andre apparater. Kan jeg gøre det sådan? Altså:

1) Hovedafbryder på 0
2) Stik ud
3) Tryk på tænd-/slukknap for at aflade systemet

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 2. feb 2021, 12:23

Tillægsspørgsmål: Skal jeg samle kabinettet for at teste, eller kan jeg godt forsøge at starte maskinen op med kabinettet åbent? Det er jo meget tænkeligt at jeg kommer til at skulle teste nogle gange ...

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 2. feb 2021, 12:30

marie@idiomatic skrev:Tillægsspørgsmål: Skal jeg samle kabinettet for at teste, eller kan jeg godt forsøge at starte maskinen op med kabinettet åbent? Det er jo meget tænkeligt at jeg kommer til at skulle teste nogle gange ...

Ja, det går snildt.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 2. feb 2021, 12:48

Godt at høre fra dig, jeg var begyndt at spekulere på hvordan det mon var gået :)

marie@idiomatic skrev:ligesom man plejer at gøre på andre apparater. Kan jeg gøre det sådan? Altså:

1) Hovedafbryder på 0
2) Stik ud
3) Tryk på tænd-/slukknap for at aflade systemet

Korrekt. En computer er også blot et elektrisk apparat.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster